Ulan sadel

A

AnneS

Det er jo en billig sadel, er den god eller er det bare å glemme å kjøpe en sånn? jeg har en sadel til, så jeg skal ikke bruke denne hver dag. Noen som kjenner til den? Har en hest med litt bred rygg og sadelen kan ikke være for rak.

Priset är inte viktigt, men man får kvalite efter vad man betalar. När det gäller passform, så är den precis som med alla andra sadlar man måste helt enkelt prova om den passar.

Den är bekväm att rida i tycker jag! Verkar vara en mycket bra sadel för det priset. Givetvis är sadlar som kostar 10.000 bättre, men i den prisklassen är den mycket bra! Den passar på förvånansvärt många hästar också...

Den är rätt ok, men stiglädren sitter för långt fram för min smak, svårt att sitta riktigt bra. Både bomvidd& bredden på kanalen verkar variera lite mellan olika årgångar. Vissa exemplar jag ridit i har haft en liten upphöjning utefter hela mitten av sitsen vilket= obekvämt om man rider länge i den. Så om du kan kika på den innan du köper så är det ju bra.

För att vara så billig så är den bra tycker jag. Prisvärd.

Rätta mig om jag har fel, men Ulan finns bara i en bomvidd väl? Och isåfall är den för smal för din dam Anne, tyvärr :crazy:
Den är för smal redan till min pojke, och då är han kanske hälften så vid som din pålla ;)

Ja jeg har oppdaget det, den er vel bare 99 grader, så da passer den aldri :crazy:

Jaja, jeg har veldig lyst på Diddidynan igjen (jeg har kjøpt meg ny häst Skuggi, en islandshoppe :rofl: den gale fjordhästen er satt bort på for) så kanskje jeg må kjøpe den tilbake, uten prøvetid.... ;)

Den är för ryttaren grotesk, sätter en i bakvikt och stolsits men för hästen är den superbra. Passar väldigt breda hästar och så är den relativt kort.
Då en sätter ryttaren så illa så ska man väl inte rida för mkt i den, den sitsen lägger hästen på bogarna men å andra sidan så är det bättre att ha en för hästen passande sadel än att den ska ha en välridande ryttare :D

Min häst skal ha en passande sadel og en välridande rytter ;) så välridande som jeg klarer iallefall :crazy: :p

Det vet jag inte om jag håller med om. Den Ulan-sadel jag ridit i är ganska gammal, men i den sitter jag oftast rätt tycker jag själv iaf. Jag har ju ändå stora tendenser att sitta i stolsits själv, även om jag lyckats arbeta bort mycket det senaste året... Jag är med andra ord mycket uppmärksam på ifall jag sitter i stolsits eller inte och jag hamnar inte där oftare i Ulanen än i andra! Men det är ju ett lågprismärke så kanske är det olika mellan olika sadlar/årgångar?

Den sadel som däremot är absolut bäst för att motverka stolsits hos ryttaren tycker jag är AlliUnn Exclusive. Red i den i början av året. Sedan träffade jag först en isländsk instruktör och sedan en svensk som tillsammans lyckades fixa min sits till acceptabel nivå på 2 veckor (red 2 helgkurser i rad alltså).

Jag hade en Ulan till min pålla förut. Det fungerade jättebra vid kortare ridpass, men när jag red längre än en halvtimme i taget kändes det i rumpan... Har därefter köpt en Loftur från Stall Akur som både jag och pållan trivs utmärkt med.

Ja för min del fick den gärna finnas i minst 10 olika bomvidder till samma pris. :D

Liknande trådar

Utrustning Har tenkt å kjøpe disse støvlene, men usikker på hvilken storlek jeg skal ta. Er det noen som har støvlene og kan si om de blir videre i...
Svar
4
· Visningar
213
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Trenger en anbefaling! I dag fikk jeg beskjed om at jeg satt skjevt på ponnien av saltilpasser, jeg har også fått beskjed om at jeg er...
Svar
9
· Visningar
948
Senast: MimmiNO
·
Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
788
Senast: Freazer
·
Ridning Usj, det kjennes virkelig ikke bra ut ridemessig om dagen. Bremsen er på, enda stall eier sier hun har ekstremt mye energi ved utslipp...
2
Svar
39
· Visningar
2 332
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar