UL på dygn 30?

Isituss

Trådstartare
Jag har betäckt mitt sto i år och hon har äntligen blivit dräktig nu. Det är första gången för oss båda (och mamma med), så jag har en fråga. (kommer antagligen återkomma med fler med:p)

Jag var på ultraljud dygn 16 med henne där hon konstaterades dräktig, men vetrinären sa också att "det" var väldigt stort (embryot då va?), och att det då fanns en risk att det inte skulle klara sig. Så hon tyckte att vi skulle komma in med henne efter 14 dagar, alltså på dygn 30.

I efterhand så har mamma pratat lite med folk o berättat hur det går och sådär. En väninna till henne reagerade då på att vetrinären tkr att vi ska transportera henne på dygn 30, eftersom enligt henne så ska man inte transportera mer än om det är absolut nödvändigt runt den tiden.

Så min fråga är då om vi ska åka in och ultraljuda för o se om hon fortfarande är dräktig dygn 30, eller om vi ska vänta till nästa kontroll. Vad tycker ni?

Ps. Jag vill bara påpeka att det är mamma som sköter det mesta runt det här, eftersom jag är 14. Men eftersom hon inte har ngt account här och vi behöver lite åsikter så är det jag som postar tråden åt oss båda.

Sv: UL på dygn 30?

förresten, om jag har råkat posta tråden i fel tråd så får gärna ngn av moderatorerna flytta den åt mig. :)

jag är oxo helt grön innom detta, men har inte en vanlig veterinär oftast en ultraljudsapparat som hon kan ta till stallet? då behöver man ju inte flytta på stoet??

Jo det har hon ju, men då krävs det ju att man har en sån uppbindningspilta eller vad man ska säga. och det har inte vi. va har bara stallgånge. stoet är ju inte helt bekväm uinder själva undersökningen heller, så det hade helt enkelt inte funkat... tyvärr :(

Få veterinärer vill ultraljuda i stall utan undersöknings/tvångsspilta. Det finns de som gör det, men oftast inte, och är ju förståeligt varför.

Min UL:ades på dygn 19 (skulle varit 16, men det kom midsommar i vägen), 26, 46 och 60. Första 3 UL var 2h resa med släp enkel väg (resvan dam), sista var 1 h resväg.

Rek veterinären koll på dygn 30 skulle jag kolla på dygn 30, om du nu inte iaf inte tänker försöka igen om hon inte tagit sig? I så fall kan ju 30 dygns kvitta, är hon tom då så är hon. Men om du vill försöka igen om hon inte tagit sig så är det ju väldigt bra att veta 'så snart som möjligt'

Kolla på 30 är bra såtillvida att man ser att tillväxten är god + att man ser hjärtslag då. Det är inte jätteovanligt att de resorberar mellan 17-30, då vet man det på 30 och kan spruta igång en ny brunst.

Ett sto som inte stressar upp sig mycket vid transport skulle jag inte fundera så mycket kring, ett stressat sto skulle jag låta stå kvar tills dygn 40 i vilket fall so helst.

Glömde ju bort att nämna det där med transporteringen....

Hon är inte särskilt van vid att transporteras, men hon verkar hyffsat lugn (inget hoppandes lr ngt sånt märker man), men när man kommer fram är hon alltid iaf lite svett. Sist vi va iväg (på 16 dygn då) så dröp hon av svett när vi kom tillbaka, det var dock väldigt varmt då, så det kan bero på det.

Resan till vetrinären tar ca en halvtimme.

Hur hade ni resonerat då?

Ett sto som inte stressar upp sig mycket vid transport skulle jag inte fundera så mycket kring, ett stressat sto skulle jag låta stå kvar tills dygn 40 i vilket fall so helst.

Tkr du att jag ska vänta till dygn 40 med tanke på ovanstående? eller tror du att det är lugnt?

Om veterinären vill kolla på dygn 30 så skulle jag nog lyssna på honom/henne. Själv ska jag kolla min dam på dygn 30 nästa vecka.. och sen även dygn 45 för att kunna tecka en fosterförsäkring så att man kan få tillbaka lite pengar om det skulle visa sig att hon kastar/resorberar senare i dräktigheten!

Tkr du att jag ska vänta till dygn 40 med tanke på ovanstående? eller tror du att det är lugnt?

Ni känner er häst bäst men om hon inte verkar särskilt på tårna och upptrissad vid transportering så skulle jag resonera så att det går bra. Varma och svettiga blir de lätt nu när det är så himla varmt.. Det är skillnad på sjöblöt eller svettig!
Tänk om det händer ngt, då måste man ju transportera vare sig man vill eller inte.. kanske bättre då att ha "tränat lite" när ni inte har så långt till veterinären. Själv har jag 16 mil lansväg fram&tillbaka till min seminstation.. Det tar en stund och köra!:)

Jag skulle aldrig riskera dräktigheten genom att transportera rund dag 20-35.

Jag har också blivit återkallad för ultraljud på dygn 30-32 därnånstans.. Det är ju som du säger en risk att åka iväg. Men jag litar på att min veterinär inte skulle ge mig den anvisningen om det skulle vara fara för fostret.

Har du pratat med den veterinär som skötte insemineringen om detta?

Jag tror som flera föregående att om ditt sto inte blir stressad av transporten (trots ovana) så borde det vara ok. Nu vet jag ju inte vart du bor men jag kan iaf säga att min veterinär har utfört alla undersökningar samt insemination utan att mitt sto har stått i en tvångsspilta eller fastbunden på något sätt. Hon håller till i norra roslagen. Vet dock ej om hon gör hembesök men det går ju alltid att fråga.

Lycka till!

Jag har också fått mitt sto UL-at i stallet utan seminspilta av veterinär som har eget UL.

Jag skulle inte vara orolig om hon inte är väldigt stressad. Se till att åka i ett bra släp med bra ventilation bara!

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 599
Senast: iNHALE
·
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 762
Senast: Packipim
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 257
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka