UL - i vilket dygn? Annan metod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Saigon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 910

Saigon

Trådstartare
Kan man göra UL i vilket dygn som helst? Eller är det för känsligt mot slutet?

Om det är så (med tanke på att mga är tomma på slutet) fram till vilket dygn är det ok?

Vid rektalundersökning, kan man med säkerhet avgöra då om de är dräktiga? Från när kan man göra det? För då måste fostret väl vara lite större för att det ska gå, eller?

Hur mkt brukar det kosta att låta Dv göra UL? Är det ngn större prisskillnad mot att köra till station?

Finns det ngn annan metod? Blodprov? Är det säkert? Bättre/sämre än UL? Billigare/dyrare?

Senast ändrad:
Sv: UL - i vilket dygn? Annan metod?

Med så mga erfarna här så måste det väl finnas ngn med koll på detta?

Jag kan svara lite på det jag vet, dock inte mycket.
Angående ul så kan inte vet göra det så sent för att fostret blir för stort sa min vet. vet dock inte om det stämmer.
Vid rektaludersökning är det 100% om det är en duktig vet. eftersom det är fosterblåsan man känner. Dock vet jag vissa ston som är svåra att känna på för att fostret ligger långt in i livmodern. Vet dock inte när man tidigast kan göra det.
om du kollar lite i tidigare inlägg och andra trådar så finns det ganska många prisuppgifter för vet. som kommer hem och ul:ar.
Själv har jag tagit blodprov på min kuse (ska göras efter 120 dygn) kostnaden blev runt 500 tror jag (hade ut vet för andra saker också och fick ingen spec på summorna då hennes skrivare var trasig så jag är inte riktigt 100). Detta ska vara väldigt säkert sägs det och man kan även se om fölet lever så det känns ju bra.

Finns säkert dom som kan detta mycket bättre än mig men du kanske blev lite klokare, hoppas andra svarar också.

På slutet tror jag inte att du ser så mycket på UL eftersom fostret är så stort. När jag UL:ade mitt sto på dygn 90 tyckte jag att det var svårt att se ordentligt på skärmen för fostret var så stort att det knappt fanns plats.

Jag har låtit rektalundersöka mitt sto två gånger, båda gångerna av mycket erfarna veterinärer. Ena gånger var hon ca 4 månader gången och andra gången 5.

Japp, så är det. Det går inte att se något på ultraljud mer än i tidigt skede. Jag ville få mitt sto ultraljudat på 124:e dygnet men då sa veterinären ifrån och förklarade att det knappt går att se något på ultraljud då (90 dygn är gränsfall). I stället kände hon rektalt på livmodern som var tydligt sammandragen och stoet konstaterades därför dräktig. /AFF

*Alla*

Tack för svaren!

Ok, nej då är inte UL aktuellt längre i vårt fall då. Men då känns det kanske säkrast att ta ett blodprov om man skall låta dv göra det eftersom att rektalundersökningen bör utföras av erfaren.

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 901
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka