UL eller blodprov? ...

Inelin

Trådstartare
Jag har minishetlandsponnyer som behöver ultraljudas, men har svårt att hitta en veterinär som vill/kan utföra detta på så små hästar.

Kan man konstatera dräktighet via blodprov? Någon med erfarenhet av detta? Undrar Inelin

Sv: UL eller blodprov? ...

Hur långt gånget är dom?
Dräktighetsundersökning via blodprov kan du ta from tidigast 100 dgr. Men provet kan ge ett falskt positivt svar om stoet varit dräktigt och sedan resorberat/kastat. Så står det i "Att bli med föl".

Hmm vad händer med ett blodprov vid skendräktighet?

CosmicQueen skrev:
Hur långt gånget är dom?
Dräktighetsundersökning via blodprov kan du ta from tidigast 100 dgr. Men provet kan ge ett falskt positivt svar om stoet varit dräktigt och sedan resorberat/kastat. Så står det i "Att bli med föl".

Aha! Dom är gångna (förhoppningsvis) 20 dagar. Långt alltså att vänta hundra dagar. Antigen får jag vänta, eller hitta en vet med smala handleder...:-/

Vi har en vet här som åker runt och dräktighetsundersöker. Dom andra som gör får man komma till där dom har spilta och speciell plats för utrustningen. Men denna som åker ut och kollar åker BARA till mindre hästar, iom risken at bli sparkad osv. Värre om en stor häst gör det...

Mm det är svårt att hitta veterinärer som vill känna på de små (och jag har ändå inga minisar!), har turen att ha en liten och smal veterinär med små händer.

Nån veterinär måste det väl ändå finnas?

Jag har fått kontakt med en vererinär i Flen som kanske kan hjälpa mig med UL på mina små hästar. Sitter och funderar över om allt blir enklare med blodprov. Någon som vet om man får säkra resultat? (om stoet inte redan kastat alltså...)

Nu har blodprovsresultatet kommit. Det var dyrt och omständigt. Veterinären tappade blod på den ena ponnyn, men den andra var väldigt spänd och så musklad att han inte fick ur en droppe blod. Så han ultraljudade henne som vanligt istället. Hon har nu en stor rakad fyrkant fram på bogen, vet inte om jag vågar anmäla henne till vinterutställningen och hon ser ut så här! :(

Den första var alltså dräktig och den andra hade resorberat.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
462
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat