Uggla i fönstret - hungrig eller synsvag?

Mollgan

Trådstartare
Är sedan någon dag hamstervakt och har buren i köket. I köket finns också en liten parakit men han har bott där många år. Igår kväll sa det PANG i köksfönstret och nedanför fönstret satt strax en något tilltufsad och förvånad UGGLA!

Vad tror ni, kan herr/fru Uggla
1. ha sett hamstern och siktat in sig på middagen
2. flugit "mot solen" (dvs fönstret, men det brukar väl inte ugglor göra)
3. varit skadad på något vis och därför missat att flyga ovanför/förbi huset
4. velat äta min pippi, men han har ju alltid bott på den platsen, vi borde fått ugglor i fönstret förr?

SER ugglor så bra? Hamstern är i en bur på en bänk ca 4-5 meter från fönstret men väl synlig när han tittar fram. Pippin sitter närmare fönstret och är väl synlig även han. Ska jag räkna med att det kommer fler ugglor? Hur hindrar man det? Kan ju inte gärna mörklägga köket...

Ugglan piggade på sig efter någon minut och flög ljudlöst iväg så jag hoppas den bara fick lite huvudvärk.

:D

Sv: Uggla i fönstret - hungrig eller synsvag?

Jag har ingen aning, men jag hade en uggla i fönstret förra veckan, mitt på den soliga dagen! Jäklar vilken smäll det blir av en uggla. Jag och hunden var uppe i taket. Men ugglor har bra syn vad jag vet så den var kanske väldigt sugen på hamsterlunch:D

Ingen aning om vad du kan göra för att undvika ugglor i fönstret. Prova att flytta hamster?

Fåglar brukar ju annars ha en tendens att flyga in i glas.:p Vet inte om det är solen eller bara det att de inte uppfattar glaset på samma sätt som vi gör. Annars har ju ugglor väldigt bra syn så kanske är det så att den var hungrig.

För ett år sedan flög en liten hornuggla rätt in i mina farföräldrars fönster (de har en hund, vet inte om den var extremt hungrig?:angel:) och det blev skarpa konturer i fönstret efter ugglan, man kunde se precis hur ugglan sett ut då den krachat in i glaset i flera månader efteråt. Har ingen aning om hur det blev så, men det såg häftigt ut.:D

Inget nytt Uggla-besök. Landningsmärket är nu utsuddat av nysnön men lite fjädrar är det kvar på fönstret (jag inte når upp). Hamstern få bo kvar i köket - hoppas Uggla förstått att det inte går att komma in.

Fåglar ser inte glas helt enkelt, därav att en del sätter upp klistermärken med konturer av rovfåglar i fönstren :)

Hos oss ramlade en uggla in genom skorstenen en mycket kall natt. Det var en upplevelse att vakna av att sonen jagade en sotsvart uggla i köket:crazy:
Eftersom sonen var hängiven Harry Potter fan så skämtade vi förstås om att han fått besked om att han kommit in på skolan. ;)

Ugglan gjorde en del sotfläckar på väggar, och fönster, men inte så farligt som man skulle kunna tro.
Och skorstenen fick vi ju sotad helt gratis:bow:

* Jenny *

Igår kom Uggla igen. Inte samma kraft i islaget som förra gången men några fjädrar blev det kvar på rutan. Ingen Uggla i snön, ej ens ett spår så jag hoppas den mår bra. Nu får hamstern flytta så han inte syns från fönstret.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka