udda tåisättning - möjliga orsaker?

moiran

Trådstartare
tänk er någon som går med för stora träskor. man sätter i tån nästan övertydligt först och skjuter sedan fram foten mot marken (för att skjuva på den för stora träskon på foten i varje steg) en bit innan man lägger tyngden på den.

hästar sätter ju normalt i tån först, men tänk er en häst som gör det lite väl övertydligt med framhovarna och sen skjuter/släpar (gränsfall) hoven lite väl mycket (den gör det även i skritt alltså) framåt mot marken innan hästen sätter ned hoven helt och lägger tyngd på benet. detta förorsakar naturligtvis en hel massa onödigt snubblande över trösklar, knölar i marken etc, så det känns ju som ett litet handikapp. tänk er sedan också att hästen inte är helt fullvuxen (men inte så där fasligt långt ifrån färdigutvecklad). vad skulle det här snubbelframkallande rörelsemönstret egentligen kunna bero på? kan det vara fysiska problem som för långa/korta muskler/ligament som troligen kommer fixa till sig när hästen blir mer 'färdig' eller kanske att hästen är outvecklad muskelmässigt och bär för mycket tyngd på bogarna? eller handlar det om att hästen helt enkelt har det rörelsemönstret?

*nyfiken på vad folk tror*

Hästen ska sätta ner hoven plant mot marken, ej med tån först. :)

Hur ser hovarna ut? Långa trakter, tår? Är hästen skodd? Har hovarnas utseende ändrats nyligen? Är den överbyggd?

hästen är oskodd och verkad enligt strassermetoden det senaste året, som jag fattat det. om hovarnas utseende har förändrats ska jag låta vara osagt, men visst har de allt eftersom fått en annan form alltefter som "strasserverkningen" fortskridit (den har väl ett lite annat mål med hovformen än 'vanlig' verkning (eller?) även om inte jag satt mig in i det alls).

det är en kallblodshäst med mycket hals och djup bål, så den har ju naturligt en ganska stor del av kroppsvikten fördelad på frambenen, men överbygd är den inte.

för övrigt förstår jag inte riktigt vart jag fick det ifrån, att hästar sätter i tån först? :confused: låter helt absurdt... kanske var det för att försöka övertyga mig om att den här hästen inte skrittar sååååå konstigt..? :smirk:

ska man vara riktigt petig så sätter faktiskt hästen i trakten några millisekunder före innan den vinklar ned resten av hoven. men millisekunder.... :D

Om hovformen har ändrats snabbt (som man ofta gör inom strasser) så kan det vara att senor och ligament inte riktigt hunnit med i omställningen. Sen kan det ju vara att den ömmar i trakterna också. Eller som någon sa här ovan, strålbenshälta. Svårt att säga utan att se hovar, ben och veta hela bakgrundshistorien.

Om hästen tidigare haft höga trakter och man kortar av dom "brutalt" (tar ner dom längre än till sulan) så kan ju hästen börja ömma ganska mycket och då börja gå på tårna. Min filosofi är att hästen absolut inte ska vara ömmare efter verkning än före, helst tvärtom. Inte göra för mycket vid varje tillfälle, för att låta hoven tala om vad den behöver.

Men om han varit verkad efter strasser i ett år borde han ju inte längre ömma i trakterna kan jag tycka?

jag har rätt lite kontakt med den här hästen och kan väldigt lite om dess bakgrund. har ingen aning om hur länge den rört sig på det här viset, ingen aning om den ömmar för visitertång, ingen aning om hur mycket den verkas varje gång (men där skulle jag faktiskt gissa på något i stil med "litegranna ungefär varannan dag", så det lär inte vara mycket), och så vidare. jag var mest nyfiken på vad som skulle kunna framkalla ett sådant här rörelsemönster, och nu har jag fått några möjliga uppslag. tack :bow:

kanske ska jag råda ägaren ta ett varv runt hovarna med visitertång.

strålbenshälta, hur är det med den, går det påvisa med visitertång (ömmar de?), eller är det bara genom att sätta på hakar på skorna (eller röntgen) som man kan påvisa sådant?

Att verka varannan dag tycker jag är lite ofta eftersom man då aldrig låter hoven visa hur det "ska" se ut (alltså var hästen rullar över osv).

Råd du henne att kolla över hästen noga, att den går runt på tårna är ju knappat hälsosamt.

Ett sätt att kolla är att ta visitertången och klämma ihop ballarna/trakterna (går att prova med händerna också om man inte har visitertång, man klämmer alltså ballarna mot varandra). Det kan iofs även ge utslag på annat, men då vet man iaf att det är något fel där bak.

Kom på en till sak som kan göra att han går på tårna; att han har ont i strålarna. Han kan ha svamp/röta och det gör alltför ont att låta strålarna gå ner i marken och fungera stötdämpande.

steg ett är nog att få ägaren att tro på att det är något som inte riktigt stämmer, och därefter vilja utreda det. hästen är ju inte halt i någon egentlig mening. om hästen reagerar på visitertång så har man ju ett klart och ofrånkomligt påvisande att något är fel, det är därför jag 'hoppades' att den i såfall skulle kunna ge lite utslag. fast mest hoppas jag att det bara är ett 'växtfel' (ojämt växande böj- och sträcksenor exempelvis), att det är ett symptom som försvinner samtidigt som slyngelåldern. :) men better safe than sorry. jag tycker att det vore skönt för mig personligen att veta att hästen inte har ont, att det i så fall bara är ett 'växtfel'. men att ta ut någon för att bevisa det för mig funkar ju inte, det är ju inte min häst...

"ska man vara riktigt petig så sätter faktiskt hästen i trakten några millisekunder före innan den vinklar ned resten av hoven. men millisekunder.... "

Du menar alltså att hästen sätter i trakten först men skjuter hoven framåt när den satt ner den på marken?

Då är det bara själva "skjutandet som är problemet och inte att den sätter ner tån först eller?

Kan vara hästens rörelsemönster helt enkelt. Sätter den ner trakten först så har den knappast ont i trakten/ballarna strålen.

Fanns en fjording i stallet tidigare som liksom skottade sig fram på bogarna...

Många hästar har lidit i Strassers namn. Hästar som har gått omkring ömfotade i evigheter. Det är rena djurplågeriet. Ägaren måste sluta verka hästen och låta hovarna växa ut, kanske till och med måste sko den så att hovarna kan bli bra igen. Det finns ingen anledning att låta hästen gå omkring och ha ont i hovarna, eventuellt med problem i hovarna utan att göra något åt det.

påpekandet om att trakten sätts i först var rent allmänt, även om jag inser nu att det var hemskt luddigt skrivet. :)

hästen jag pratat om sätter dock i tån först, åtminstone i skritten och låter tån glida lite mot underlaget innan resten av hoven sätts ned.

jag vet inte om hästen lider alls. därför tänker jag inte föreslå hästägaren något sådant. skulle jag antyda att hästägaren sköter sin häst på ett dåligt sätt skulle hästägaren med största sannolikhet tycka jag var elak och tvärdum och vägra lyssna något som helst på mig. bättre att försöka hjälpa och utreda vad som är (kan vara) fel innan man dömer ut och ordinerar förändringar.

jag kan väldigt lite om strassermetoden, så jag tänker inte döma ut den som djurplågeri. men kanske är det så att just den här hästen inte klarar av det. vi får väl se vart vi hamnar i 'utredningen'.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 337
Hästvård Sitter här som ett levande frågetecken och undrar det ? Bogserade för någon timme sedan in en mkt halt dam från hagen linkade med...
2
Svar
20
· Visningar
5 399
Senast: fiaskurken
·
Hästvård Usch, jag blir tokig:crazy: Känns aningens jobbigt när två helt motsatta metoder rekommenderas av olika veterinärer och hovslagare, jag...
2
Svar
27
· Visningar
6 857
Senast: Cheval
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 283
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar