Sv: typiskt ridpass
Jag har alla pållarna oskodda, och upplever det som kanonbra.
Samma här (fast de var skodda med brodd över vintern fram tills för en vecka sedan - typiskt att det skulle ÖSA ner snö efter det!). Den ena tar ut steget bättre och känns lite friare i bakbenssteget utan skor, den andra är det nog vilket som.
TS:
Jag borde bli bättre på att variera träningen kan jag villigt erkänna. Den ena jobbas nästan bara för hand just nu (kan ta någon enstaka uteritt eller promenad också, eller släppa lös honom i ridhuset så han får springa själv, löshoppa o dylikt, men det ser jag inte som träning) och då övar vi bara i skritt, mest på volt men även lite längs väggen eftersom jag har totalt omöjligt att få till sluta annars. Passen blir ganska lika mao men jag vill få den grunden att sitta bra innan vi går vidare till lite svårare/jobbigare saker. Har mycket uppbyggnad att göra.
Häst nr. två anpassar jag träningen en del till beroende på omständigheterna. Om det är mycket störningsmoment (låter mycket, rasar snö från taket, håller på och sprängs/grävs i närheten och åker förbi lastbilar var och varannan minut) och han verkar bry sig om störningsmomenten så börjar jag nästan alltid från marken. Huruvida jag sen sitter upp eller nöjer mig med markjobbet beror på hur jobbet för hand går och om han verkar hålla lugnet/koncentrationen eller blir mer och mer ofokuserad.
Jobbar bara i skritt för hand med honom också och helt ärligt så känns träningen för tråkig/enformig/tjatig (mitt fel, men till viss del hans inställning till vad som är "kul" - ingen trav, inget kul!
) så jag försöker hålla den på max 20 minuter. Men en riktigt dålig dag där det mest handlar om att jag försöker få kontakt med honom snarare än jobbet i sig så kan det dra iväg tidsmässigt.
Vid själva ridningen så har uppsittningen rätt stor fokus nu. Kämpar med att lära kuse bort med ovanan att gå så snart ryttaren satt sig i sadeln - för så fort ha fått yra iväg på eget initiativ några steg så har vi fått en dålig start. Så bara uppsittningsträningen kan ta 3-15 minuter per pass.
Sen bakar vi in skrittjobbet lite smygande när jag väl ber honom gå men vill se till att det hela tiden är JAG som styr och känna att han lyssnar på hjälperna.
Sen travar vi lite (inte varje pass, men ibland blir det trav vare sig jag hade tänkt det eller inte
) och övar lite på böjning, flytta lite utåt på volten, lite inåt på volten, allmänt experimenterar lite med att försöka få bra struktur och avslappning i honom. Travar ganska kort tid nuförtiden men jag tror det är för att jag blir så lyrisk över hur mycket lättsammare (mer stabil och lättmanövrerad) han blivit att jag kommer av mig och inte vet vad vi ska träna på!
kan bli helt till mig för att jag lyckats placera vänsterbak rätt att jag inte vet what´s next.