typiskt ridpass

blizz

Trådstartare
hur lägger ni upp ett typiskt ridpass, ni som tränar AR? Jobbar ni vid hand innan ni sitter upp, vad är det för rörelser ni börjar med, några speciella övningar ni brukar göra? Såklart är det (som för alla ekipage och ridstilar också för den delen) olika från gång till gång, beroende på hur hästen känns och så vidare, men ni kan väl berätta lite ändå!

Sv: typiskt ridpass

Jag brukar gå på känn vad som är gångbart.
Ofta känns det både på hästens utstrålning och känslan i grimman då vi går från hagen ungefär vilken dagsform den har.
Om muskelhästen känns som ett sidentyg i grimman är han förmodligen i form för att öka kraven lite och inte bara jobba lösgörande.

Om hästen känns smidig och energisk så låter jag den energin komma fram och gör övningar som ger utlopp för energin. Har insett att hålla tillbaka i en övning eller tempo jag TROR är lämpligare för tidpunkten kan ge sämre resultat för dagen.

Försöker hitta en smidig väg att lossa upp och sedan öka kraven på arbete då vi hittat flowet.
Pausar ofta. inget nötande i långa sekvenser utan korta etapper arbete, sedan en liten vila och så igen arbete.

De är olika. Araben vill rulla på i monotoni. kallblodet vill ha omväxling, några steg hit några dit, vända, fatta galopp, samla ihop, länga ut osv.
Annars slår dampsymptomen på och han börjar hitta på egna saker. Långsidor är för långa i hans sällskap! de måste delas upp i etapper! Ny saker hela tiden.

Spårar och böjer de sig inte utan trycker över mig på utsidan o känns vingliga försöker jag hitta lämplig grad av aktivitet så inner bak bär och inte spjärnar emot. Hitta spårning och känna in olika placering av bakhovarna. Flytta framdel osv, det som kärvar jobbas med på en lagom nivå utan att ta död på arbetsglädjen.

Brukar avsluta med att höja kraven ett litet snäpp och försöka bedöma innan vad som kan gå. Så man inte avslutar med ett misslyckande, men ändå får chansen att kliva upp ett snäpp i svårighet då man är i fas och uppvärmda.

Kärvar något stannar vi upp och luktar på blommorna en stund.. hrm, stirrar på granarna menar jag.. Och försöker hitta nya grepp att komma förbi problemen.
har insett att inga långsiktiga strikta upplägg brukar funka för mig utan tar dagen som den kommer med den långsiktiga planen vilande i bakhuvudet.

Instämmer med föregående skribent, till punkt och pricka. :bow:

Jag läser av damen för dagen och bestämmer utifrån det, vad som ska göras.

Skrittur på lång tygel
Skritt och travtur i skogen med övergångar och skolor på vägen
Galoppövergångar i paddocken
Rent lösgörande grundarbete
Samling
Lite "traditionell ridkskoleridning", om jag suttit på läktaren och fått några kanonidéer därifrån.

Helt enkelt försöker jag variera arbetet, för att hålla damens arbetsglädje uppe. :love:

Typiskt ridpass för oss: (tja, om det kan kallas 'typiskt'' när man haft ett halvdussin bara)

Lastar hästen och tränaren skjutsar oss till ridhuset.
Hon sitter upp från stol (för stolar äter bruna vbl travare, det är min häst övertygad om) och hästen dansar runt lite (fast förra gången stod han ganska stilla så det går framåt på den punkten med). Hon försöker få honom att slappna av och lugna sig, det fungerar några steg i taget. Ber honom stanna och ändra tempo för sitsen, flytta sig och svänga lite. Låter honom trava/tölta några steg för att han ska lugna sig (han verkar stressa ner lite av det). Vänjer honom vid att man får lägga till skänkeln utan att han ska kicka efter den (vilket han verkar ha slutat med) och ber honom helt enkelt lyssna. Förra lektionen gjorde han lite öppna; ett steg i öppna, sen blev han tydligen förvånad och stannade för att tänka ett slag. Gjorde några få steg till.
Stannar och sitter av. Hur mycket tid kan ha gått? Känns som 10-20 minuter men jag har egentligen inen koll.
Sen sitter jag upp och blir ledd runt några varv. Förra gången lyckades jag stanna honom med sätet! Min fina häst! :D :love:
Jag sitter av, vi åker hem och han får gå ut i hagen och tänka.

Jo...både jag och hästen är under inridning.. och jag kämpar på med mn rädsla efter att jag flög av och förstörde handleden på samma häst innan vi hittade hjälp att få. Men det går framåt och jag är så glad! Ser verkligen fram emot att kunna rida honom lite själv mellan träningspassen i ridhuset (stor förbättring från att för några månader sedan alvarligt övervägt att sluta rida helt,..nu ser jag fram emot det), men det får ta sin tid. :3

Senast ändrad av en moderator:

Jag försöker ha en målbild klar för mig mellan kurserna (som sker varannan månad), planerar vecka för vecka lite småövningar som jag kan göra ifall allt känns bra.. I övrigt håller jag med Lusidor till Punkt och pricka, dagsformen är mycket avgörande.

hur lägger ni upp ett typiskt ridpass, ni som tränar AR? Jobbar ni vid hand innan ni sitter upp, vad är det för rörelser ni börjar med, några speciella övningar ni brukar göra? Såklart är det (som för alla ekipage och ridstilar också för den delen) olika från gång till gång, beroende på hur hästen känns och så vidare, men ni kan väl berätta lite ändå!

Börjar alltid med att bestämma mig för något specifikt jag vill träna- målet med dagens pass. Detta anpassas efter föregående pass och kan variera stort beroende på hur hon kändes sist.
Igår gjorde vi tramparbete och idag var vi ute och flängde på skogsstigarna- omväxling förnöjer;)

Vid hämtning i hagen kollar jag humör, framåtanda samt basic flytta för tryck och följa.
Vid borstnigen blir det lite diciplinträning (stå still) och mer flytt för tryck.
Innan jag sitter upp går jag ett par steg lång-låg på volt i båda varven, samt gör nått steg i öppna och sluta.

Sitter upp, kontrollerar böjning i båda varven(böjjer för sits, söker yttertygel och svarar på alla hjälper). Efter det alla skolorna inkl piruett i skritt.
Samma sak i trav(minus piruetterna;))
Tempoväxlingar och ramförändringar görs också i båda gångarterna.
Om allt detta flyter på som det ska går jag in på det jag tänkt träna mer på. OM det är något som känns hackigt så lirkar vi lite och ser om det kan lossna. Är det något stort så ägnas hela passet åt det, men om det är något litet kan jag gå över till de tänkta övningarna efteråt. (tex var höger bak som ytter besvärligt häromdan. Då jobbade vi med det tills det kändes bra och mjukt, sen fick hon gå tillbaka ut i hagen)

Oftast hamnar passen på runt 15-35 min.

Vi har varit med på två kurser hittils, men jag har fotfolkat långt fler. Om allt går enl. planerna blir det 2 kurser om året- mer än så hinner vi inte jobba in.

/migo
som fick i läxa att våga begära mer...:angel:

Senast ändrad:

Kan bara hålla med Migo- jobbar i stort sett likadant. skolorna i skritt, trav, piruetter och, samla/Länga- ibland någon galoppfattning.

men just nu har jag fått gå tillbaka i utbildningstrappan ordentligt. jobbar med att få till den grundläggande böjningen som mystiskt blivit sämre för ett tag sen- se hur det kan gå i bland!:crazy: men, man lär av sina misstag när ens häst sakta men säkert lurar en och kommer på knep för hur han ska slippa bära med innerbak...:p

Det viktigaste är ju att känna in hästen; ibland kanske det ínte är nån ide att exempelvis rida skolorna i trav/samla, länga på en häst som inte svarar på hjälperna och därmed spänner sig, då är det bara att gå tillbaka några steg och ordna till det. För fungerar inte det grundläggande direkt- då ger det ingen effekt att rida mer avancerade saker då hästen ändå inte kommer att jobba 100%.

när hästen känns bra och jag har koll på min hjälper,:angel: brukar jag rida ungefär 25, 30 min-aldrig mer. men är vi i dålig dagsform kan jag ibland nöja mig med 10, 15 min- bara jag får till ett bra slut där vi båda är nöjda! då får man ändå en positiv upplevelse tills nästa ridpass.

Ska tillägga hur uteritterna brukar bli på "gammelhästen" (tio år)
Första stegen avslöjar direkt dagsformen och antingen känner jag, oh shit, få loss den här..:crazy: eller wow, det här kan bli kul!

Rider ofta långa vägen runt sjön (som är åtta km runt) och skrittar igång med flytt kors och tvärs över vägen. Försöker få hästen att flytta sidvärts utan så mkt hjälper för att det ska flyta i lång och ledig form och utan för mkt "jobbetoning"

optimalt är att han kliver iväg sidvärts i antingen skänkelvikning, svag öppna eller sluta för sitsen på rejält lång tygel.
Vä bak måste ofta puttas igång en hel del och höger bog stoppas upp lite så rörelsen blir jämn.

Travar igång korta sekvenser för annars blir det lätt längre o längre travatravsteg som är rätt hopplösa att inverka ur.

Tar kanske några korta galopper ur skritt eller långsam trav som uppvärmning. Efter ca fyra km kommer första galoppbacken som brukar kännas rätt lugn och arbetssam innan hästen är riktigt varm och igång.
Kringelikrokar i skritt och lång o låg trav med sidvärtsflytt över vägen mellan gårdarna. Skritt på lång tygel nerför långa backen och sedan fullt ös medvetslös uppför intervallbacken, ökad lutning i etapper och en riktig topp på slutet.
galoppen uppe på krönet brukar kännas riktigt läcker efter att ha fått bränna ur lite överskottenergi!:love:

Vid toppträning inför start blir det fyra till sex intervaller åt båda håll i backarna som är rätt långa med skrittpaus nedför.

Sedan är det ett par km hem att småtrava och finlira lite mer då energin är på topp och hästen mjuknat.

Ha, red igår med hästen omskodd för start. jisses vilken skillnad i känsla från tunga ridskor till aluminium bak och travskor fram!
Värsta dansören!
Någon annan som tänker på balansering i dressyr tro?? Vore kul att höra. Får fråga på dressyrforumet!

Jag har alla pållarna oskodda, och upplever det som kanonbra.

Samma här (fast de var skodda med brodd över vintern fram tills för en vecka sedan - typiskt att det skulle ÖSA ner snö efter det!). Den ena tar ut steget bättre och känns lite friare i bakbenssteget utan skor, den andra är det nog vilket som.

TS:
Jag borde bli bättre på att variera träningen kan jag villigt erkänna. Den ena jobbas nästan bara för hand just nu (kan ta någon enstaka uteritt eller promenad också, eller släppa lös honom i ridhuset så han får springa själv, löshoppa o dylikt, men det ser jag inte som träning) och då övar vi bara i skritt, mest på volt men även lite längs väggen eftersom jag har totalt omöjligt att få till sluta annars. Passen blir ganska lika mao men jag vill få den grunden att sitta bra innan vi går vidare till lite svårare/jobbigare saker. Har mycket uppbyggnad att göra.

Häst nr. två anpassar jag träningen en del till beroende på omständigheterna. Om det är mycket störningsmoment (låter mycket, rasar snö från taket, håller på och sprängs/grävs i närheten och åker förbi lastbilar var och varannan minut) och han verkar bry sig om störningsmomenten så börjar jag nästan alltid från marken. Huruvida jag sen sitter upp eller nöjer mig med markjobbet beror på hur jobbet för hand går och om han verkar hålla lugnet/koncentrationen eller blir mer och mer ofokuserad.
Jobbar bara i skritt för hand med honom också och helt ärligt så känns träningen för tråkig/enformig/tjatig (mitt fel, men till viss del hans inställning till vad som är "kul" - ingen trav, inget kul! :p ) så jag försöker hålla den på max 20 minuter. Men en riktigt dålig dag där det mest handlar om att jag försöker få kontakt med honom snarare än jobbet i sig så kan det dra iväg tidsmässigt.
Vid själva ridningen så har uppsittningen rätt stor fokus nu. Kämpar med att lära kuse bort med ovanan att gå så snart ryttaren satt sig i sadeln - för så fort ha fått yra iväg på eget initiativ några steg så har vi fått en dålig start. Så bara uppsittningsträningen kan ta 3-15 minuter per pass.
Sen bakar vi in skrittjobbet lite smygande när jag väl ber honom gå men vill se till att det hela tiden är JAG som styr och känna att han lyssnar på hjälperna.
Sen travar vi lite (inte varje pass, men ibland blir det trav vare sig jag hade tänkt det eller inte :o ) och övar lite på böjning, flytta lite utåt på volten, lite inåt på volten, allmänt experimenterar lite med att försöka få bra struktur och avslappning i honom. Travar ganska kort tid nuförtiden men jag tror det är för att jag blir så lyrisk över hur mycket lättsammare (mer stabil och lättmanövrerad) han blivit att jag kommer av mig och inte vet vad vi ska träna på! :banana: kan bli helt till mig för att jag lyckats placera vänsterbak rätt att jag inte vet what´s next.

Men det är ju då arbetet börjar!:) Bara att koppla på fantasin och använda bärigheten till övningar och ha kul!

Haha, det tycker nog min tränare också!
Tror jag är rädd att förstöra det där som är bra. :o

Får jobba lite på fantasin! ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 133
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama