typ världens sämsta hundägare... (Mat-fråga)

Misiaczek

Trådstartare
Detta är verkligen jättepinsamt för mig att berätta :o, och jag känner mig redan jätte jättedålig som lyckats få till det så knasigt, under såhär lång tid... men jag behöver verkligen råd nu, så hoppas ni inte dömer (dumförklarar lite är ok ;) ) utan gärna berättar hur jag ska gå till väga nu!

Det är såhär att jag ger Vom og hundemat till min whippet sen han var valp. Och jag måste varit full eller något när jag räknade ut hur mycket han skulle ha per dag, för jag har nämligen (håll i er nu!!) gett honom en hel 500g korv/dag! :eek:

Jaa...det låter väl som jag velat mata ihjäl min hund.... men kan lova att så inte är fallet :o, utan jag måste blandat ihop "per dag" och "per portion" :crazy: Han skulle ha lite drygt 30% av 500g, så alltså ungefär 1/3, men han har fått 1/3 3 gånger per dag...

Att jag kom på detta nu är för att jag har en till hund nu (på prov än så länge) som jag oxå vill ge färskfoder till (ja, ägarna tillät det), och skulle nu räkna ut hur mycket han ska äta. Fick då en rejäl chock när jag insåg hur mycket min andra hund fått hittills...

Whippen har hittills ätit med god aptit, och trots att han tydligen fått 3 ggr så mycket som han ska ha så har han absolut inte lagt på sig mycket..han har faktiskt inte gått upp något mer i vikt sen han var 7-8 månader, och även enligt veterinären är han i bra hull.
Så nu till "problemet": han har alltså blivit van att äta en hel 500g korv per dag och det märks på honom morgonen efter att han är hungrig om han någon gång skippat kvällsmåltiden dagen innan.

Jag vill ju nu självklart rätta till detta och ge honom så mycket han ska ha (insåg bland annat hur mycket billigare det kommer bli :o:p), men HUR i all världen ska jag göra.. Ska jag trappa ner lite i taget, eller bara sluta ge honom så mycket som han fått hittills och direkt börja ge 1/3? Hur ska jag hantera hans hunger som han antagligen kommer känna första tiden? Hur tror ni detta kommer påverka honom?
Sen undrar jag även om det kunnat vålla någon skada att ha gett honom så mycket innan?? :crazy: eller är det värsta som kan hända att dom lägger på sig och blir för feta "bara"?

Sv: typ världens sämsta hundägare... (Mat-fråga)

Nu är jag ingen expert på det här med foder. Om hunden inte gått upp något alls på den mängd färskfoder han fått i sig, vad tror du händer om du minskar på givan?

Jag har inga bra svar utan vill bara ge dig en kram för att jag vet hur det är att känna sig som en usel hundägare och totalt dum i huvet:laugh:. Jag tror knappast du har skadat din hund. Om han är i gott hull, pigg och glad och inte bajsar ohyggliga mängder så kan jag inte tro att det är något större fel på honom. Sen ska man ju också komma ihåg att mängdangivelserna bara är riktmärken. Energibehovet kan skifta från hund till hund. T.o.m. mina mopsapluttar kan utan vidare äta mera av sitt färskfoder än de 2 % som rekommenderas av tillverkaren (Nordic). Om du har en ung hund som rör sig mycket gör han kanske av med betydligt mer än genomsnittshunden.

Jag hade förmodligen minskat givan gradvis och fyllt ut med lite rivna morötter för bukfyllans skull, om hunden verkar väldigt hungrig.

Unga vinthundar behöver ofta rätt mycket mat, så jag är inte alls förvånad över att Cash behöver så mycket. Fetanges Vilja som ligger kring 49-50 cm och är tik äter 500 g VoH om dagen. Gaia (11,5 kg) äter ca. 450 g/dag och lilla Dafne (10 kg) äter 350 g. En hane är tyngre, större och bygger oftast lite mer muskler och behöver därför oftast lite mer mat.

Är han inte i för högt hull så finns det ingen anledning till att minska tycker jag.

kl

Om hunden är fin i hullet, pigg och frisk hade jag inte minskat alls oavsett vad det står på anvisningarna.

Alla hundar har olika behov. Din hund behöver uppenbarligen de där 500 grammen, eftersom han är i bra hull på det.

Man kan inte gå efter rekomendationerna, de är bara riktlinjer och så får man testa sig fram till vad ens egen hund behöver. Tittar jag på min egen hund så äter hon bara hälften av tillverkarens rekomendationer i förhållade till sin vikt, och då rör hon sig ändå mer än de flesta svensson-hundar... (Hon hade rullat fram med föreslagen portionsstorlek)

Detta är verkligen jättepinsamt för mig att berätta :o, och jag känner mig redan jätte jättedålig som lyckats få till det så knasigt, under såhär lång tid... men jag behöver verkligen råd nu, så hoppas ni inte dömer (dumförklarar lite är ok ;) ) utan gärna berättar hur jag ska gå till väga nu!

Det är såhär att jag ger Vom og hundemat till min whippet sen han var valp. Och jag måste varit full eller något när jag räknade ut hur mycket han skulle ha per dag, för jag har nämligen (håll i er nu!!) gett honom en hel 500g korv/dag! :eek:

Jaa...det låter väl som jag velat mata ihjäl min hund.... men kan lova att så inte är fallet :o, utan jag måste blandat ihop "per dag" och "per portion" :crazy: Han skulle ha lite drygt 30% av 500g, så alltså ungefär 1/3, men han har fått 1/3 3 gånger per dag...

Att jag kom på detta nu är för att jag har en till hund nu (på prov än så länge) som jag oxå vill ge färskfoder till (ja, ägarna tillät det), och skulle nu räkna ut hur mycket han ska äta. Fick då en rejäl chock när jag insåg hur mycket min andra hund fått hittills...

Whippen har hittills ätit med god aptit, och trots att han tydligen fått 3 ggr så mycket som han ska ha så har han absolut inte lagt på sig mycket..han har faktiskt inte gått upp något mer i vikt sen han var 7-8 månader, och även enligt veterinären är han i bra hull.
Så nu till "problemet": han har alltså blivit van att äta en hel 500g korv per dag och det märks på honom morgonen efter att han är hungrig om han någon gång skippat kvällsmåltiden dagen innan.

Jag vill ju nu självklart rätta till detta och ge honom så mycket han ska ha (insåg bland annat hur mycket billigare det kommer bli :o:p), men HUR i all världen ska jag göra.. Ska jag trappa ner lite i taget, eller bara sluta ge honom så mycket som han fått hittills och direkt börja ge 1/3? Hur ska jag hantera hans hunger som han antagligen kommer känna första tiden? Hur tror ni detta kommer påverka honom?
Sen undrar jag även om det kunnat vålla någon skada att ha gett honom så mycket innan?? :crazy: eller är det värsta som kan hända att dom lägger på sig och blir för feta "bara"?

Det är inte så mycket mat för en Whippet som kanske blir runt 15 kg som vuxen.
Kanske jag skulle rekommenderat mellan 400-450 g, men dosering måste ju ibland både höjas och sänkas efter individuella behov.

Det är möjligt att han klarar sig på 400 g/dag. Förbränningen kan ju ibland minska lite i denna ålder, då de nästan växt klart på hjöden.
Du kan ju ev prova att trappa ner en aning.
Hade det varit allt för stor giva, så hade han blivit tjock.

Om han är i bra hull och mår bra, varför öht ändra på mängden mat han får? Om det är så att han behöver mycket VoH för att hålla vikten så kanske något annat foder skulle passa honom bättre, så du inte behöver ge lika mycket.

De där mått-tabellerna betyder INTE "Såhär mycket mat ska din hund ha, allt annat är jättfel". De är mer att se som vägledning, så att man vet ungefär vad man kan börja med när man ska byta till fodret. Vissa behöver sedan mycket mer än vad som står, andra behöver mindre. Så länge hunden mår bra och är i bra hull så hade jag inte oroat mig det minsta.

Instämmer, vill även påpeka att en del hundar behöver kolhydrater för att kunna hålla vikten.

kl

Men oj...blev nästan mer chockad över alla svar än när jag insåg "misstaget" :p Trodde verkligen jag skulle få höra hur dåligt av mig det var.. Men iof så hade jag ju självklart reagerat mycket tidigare om han nu hade blivit tjock av all mat.. så borde väl kanske oxå förstått att han antagligen behöver så mycket mat då han både blir hungrig av mindre samt inte går upp något i vikt.
Men då ska jag bara fortsätta ge honom så mycket som han fått hittills.

Tack ska ni ha för svaren!

och Hellas, tack för kramen! den behövdes haha :o:p

Bara som en parentes för tabeller etc - min gamla hane skulle enligt rekommendationerna äta ca 500 g av ett färskost, men han åt alltid minst 1,2 kg om dagen. Vissa perioder 1,5 kg också för den delen, dvs tredubbel mängd. Unghanen åt ännu mer, oftast dyrdubbelt. Och i samma ålder, samma ras, så åt ungtiken strax under rekommenderat, för att inte bli tjock :)

Färskost?! Jävla program att rätta sig själv. FärskFODER!

Färskost?! Jävla program att rätta sig själv. FärskFODER!

:rofl::rofl: Läste om den meningen 3 gånger för trodde det var jag som hade fel på ögonen... :p

Men tack för ditt svar med! Då ska jag hädanefter gå på magkänslan och titta på hur hunden ser ut istället för att (enbart) följa rekommendationerna :)

Man kan aldrig lita på fodertabellerna. Skulle jag ge lika mycket som rekomenderades av det foder jag ger skulla jag ha feta hundar och ändå tycker jag att mina hundar är aktiva :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 266
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 295
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka