toughcookie

Trådstartare
Nu finns det trådar om sadlar, skydd, övergjordar osv osv, nu vill jag veta vad fälttävlansryttarna föredrar för tyglar i terrängen.

Sv: Tyglar!

Jag har ett par underbara gummityglar med loopspännen (inte för att det spelar ngn roll iofs då jag inte använder martingal ändå...) från Dyon. Tyvärr börjar de bli lite slitna, men de är :love: iaf.

Du får byta ut gummit om de blir slitna!!! Det gjorde vi alltid på "galopptyglarna" betydligt billigare än at köpa nya.

Hur gör man det? Jag har också ett par gummityglar från Devoucoux tror jag... Det är iaf superbra och lite tunnare än de brukar vara, men de börjar också bli slitna :(

Vi lämnade dem till Göte, "sadelmakaren" på täby galopp. Borde vara något som de flesta sadelmakare kan göra.

Aha - det hade jag ingen aning om att man kunde göra :idea:
Är det dyrt? Får man bra gummi på då? Det jag gillar med mina är att det är rejält men ändå mjukt gummi :d inte så kantigt som billigare tyglar

Nu är det ju flera år sedan men jag tyckte ofta att tyglarna blev bättre efter att vi bytt gummi. Och så har jag för mig att det var små noppor som inte slets ner och blev halkiga i första taget.
kostade runt 150 kr vilket var småpengar om tyglarna hade kostat 700 och i övrigt var i bra skick.

Jag har tunna gummityglar med läderstoppar på, älskar dem och dessutom kan man köpa dem billigt!!!:love:

Jag använder helt vanliga gummityglar i terrängen. De passar bra tycker jag. Den enda nackdelen är att de lätt blir hala om de kommer i kontakt med väta - annars tycker jag att du får ett himla bra och stadigt grepp om tygeln, när det är klätt med gummi.

Jag använder gummiflätade vävribbtyglar. Bättre grepp än vanliga vävribb och mkt tunnare o smidigare än vanliga. Gummityglar är säkert bra om de är dyra, jag ahr bara testat div billigare varianter på kompisars hästar o de är ju :eek:

Jag går emot strömmen lite och lägger min röst på vanliga, hederliga vävribbtyglar. Dock inte den billigaste varianten då jag inte vill ha särskilt breda och stela, utan mjuka, smala och fina.
Tilläggas bör att jag aldrig rider med handskar!

Har hittat ett par gummityglar som jag ska köpa nu:)
Vi har råkat ta sönder våra flätade och hittade ett par jättegoa gummi (har alltid varit för läder men nu ångrade jag mig plötsligt) fast jag föredrar smala men med ordentliga knottror på.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
834
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter SM för seniorer, lag-SM, JEM och YREM. Det är mycket att hålla koll på för den som vill hänga med i svensk fälttävlan. Här finns allt du...
Svar
0
· Visningar
61
Senast: Gunnar
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·
Katthälsa Jag har två katter, honor, båda kastrerade. Efter sommaren slutade den ena att kissa på lådan. Jag har provat allt, fler lådor, annan...
Svar
2
· Visningar
367
Senast: MajaKattis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka