Gillar mina svarta smala lädertyglar med dolda/klädda stoppar. Mina bruna lädertyglar med vanliga stoppar är lite bredare men helt ok. Hatar flätade tyglar och gummityglar:angel:

kl

Har kalvlädertyglar med stoppar, mjuka o sköna o lagom breda o bra tyngd, dessutom sitter stopparna exakt på samma ställe på båda tyglarna (Jämförde nooooga i affären)

På andra tränset har jag Hööks dyrare gummityglar, gillar dem också, men de får man ju inte tävla med. På tredje tränset sitter ett par kantflätade lädertyglar, lite stela o "skaviga" ännu då de inte är jättemycket använda.

Äääääälskar mina gamla vävribb, mjuka o fina o alldeles lagom på alla sätt, men det skiljer 7 (!!!!) cm mellan höger o vänster sida så jag har kasserat dem nu =( (Blev stoooooor skillnad att rida dressyr med tyglar som var lika!)

Jag använder alltid smala släta lädertyglar utan stoppar. Ibland när hästen är mer het än vanligt och vi ska ut i skogen kan jag byta till lädertyglar med stoppar, men händer ytterst sällan. Tycker mest att stoppar är i vägen.

Tack för alla svar! Jag gillar stoppar, har så lätt att få för långa/olika långa tyglar. Däremot tycker jag att nuvarande tyglar har alldeles för långt mellan stopparna, så igår shoppade jag ett par nya med tätare stoppar som jag hoppas ska fungera bättre. :)

Jag föredrar släta läder tyglar som är ganska smala. Men jag har läder med stoppar och släta i läder som är tjocka också. Men tar helst tränset med "rätt" tyglar på ;)

Jag har kapsontyglar, släta lädertyglar. Kanon, inga hemska stroppar eller gummi som kommer och förstör. Det är dessutom lätta att flytta mellan tränsen tack vare spännena, och längre än vanliga tyglar, jag gillar att ha en liten svans på tyglarna, dessutom passar dom allt ifrån giraffhalsarna till kortare kallblodshalsar.

Hade en gång ett par tunna tunna flätade lädertyglar, dom var fantastiska! Men sen gick dom sönder i en ridolycka och jag har aldrig hittat vart jag kan köpa sådana efter det.

Jag gillar smala lädertyglar med gummi på ena sidan. Får man använda dessa på dressyrtävling? Är det bara tyglar med gummiklätt runt hela som man inte får? När jag ändå är inne på tygelfrågor, får man ha kvar martingalstoppen/flugorna på tyglar i dressyr? Hur ser reglerna ut för vävtyglar med insyddda gummitrådar? (dressyr)
Man får ha tygel med en sida av gummi på tävling! Jag har det för att få ett bättre grepp om tygeln( har lite värk i händer och armar) så blir hon stark glider jag inte lika lätt!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
9
· Visningar
814
Senast: SaraXX
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
620
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka