zassoo

Trådstartare
Vilka slags tyglar använder du?
Vad är det som gör att du föredrar den typen av tyglar framför andra?
Använder du olika typer av tyglar vid andra aktiviteter som hoppning, uteritt osv?

:)

Mina favorittyglar är Dyons lädertygel med gummi på insidan. De har väldigt täta stoppar vilket åtminstone hjälper lite grann när man gärna sitter med för långa tyglar:o. På de andra tränsen har jag vanliga lädertyglar med stoppar:). Samma tyglar oavsett vad jag gör.

Breda gummiklädda lädertyglar vid uteritt/hoppning/galoppträning. Lädertyglar med stroppar vid dressyr.
Vande mig med de gummiklädda lädertyglarna när jag red galopphästar i England och fastnade totalt, men får ju inte tävla dressyr på dem (eller har TR ändrats?) så därför de andra vid dressyrträning :)

Mjuka, ganska tunna smala lädertyglar utan stoppar (eller ja, de har mjuka utbuktningar istället för stoppar, som inte känns om man inte tänker på de). Tycker kontakten känns tydligare med mjuka lätta tyglar, men trivs bra med de flesta tyglar egentligen så länge de inte är väldigt tjocka eller har stoppar som hamnar i fel läge i handen. Lyckades klämma någon nerv i fingret för nåt år sedan för att en stoppkant tryckte illa och hade sedan problem med att fingret mer eller mindre domnade bort när jag red i månader efteråt :crazy:

Använder du olika typer av tyglar vid andra aktiviteter som hoppning, uteritt osv?

jag har tunna lädertyglar med gummi på insidan till vardags, och helt gummiklädda tyglar till hoppningen :).
föredrar dessa framför alla andra, lädertyglar med stroppar går också bra ibland, men då är de sånna med klädda/inbyggda stroppar som jag tycker bäst om.
vävribb tyglar är avskyvärda, obehagliga, hemska och :devil::banghead::cry::crazy::rage::wtf::arghh:!!!

Helflätade, ganska breda tyglar. :love:
Me like!

Funkar med vanliga lädertyglar med stoppar också, helt släta lädertyglar går icket.

Gummityglar och vävribbtyglar är :yuck:

Gummivävtyglar är mina favoriter. :love: Tunnar lädertyglar med stopp gillar jag också, däremot så gillar jag inte vanliga vävtyglar eller flätade lädertyglar alls. Gummityglar har jag aldrig gillat men när jag lånade en häst i somras som hade det på sitt träns så vande jag mig lite. Inget som jag skulle köpa själv dock.

Till dressyren har jag kantflätade lädertyglar bra grepp men de skaver ibland om inte handskar används, bättre nu dock när de är mer använda än i början. Till hoppning med tränsbett eller uteritt har jag lädertyglar med "inbyggda" stoppar, jättegoa! vid ridning på pelham(terräng) har jag smala lädertyglar med stoppar som är bra när jag behöver låta tygeln glida ur handen vid t.ex. nedhopp eller vid stort språng, men som ändå ger bra grepp med stopparna :)

Jag gillar smala lädertyglar med gummi på ena sidan. Får man använda dessa på dressyrtävling? Är det bara tyglar med gummiklätt runt hela som man inte får? När jag ändå är inne på tygelfrågor, får man ha kvar martingalstoppen/flugorna på tyglar i dressyr? Hur ser reglerna ut för vävtyglar med insyddda gummitrådar? (dressyr)

Jag vill alltid ha vanliga, släta lädertyglar.
Jag gillar att man kan glida obehindrat i dem om man vill. Tjockleken och tyngden är lagom, inte för brett och inte för lätt. Ingen för greppig yta a la gummi och inga vidriga stoppar som man måste placera rätt för att slippa hålla på dem.

Jag använder vanliga lädertyglar med stoppar/stroppar (VARFÖR säger alla olika?!), mest för att de följde med tränset när jag köpte det :angel:
Jag har också ett par i läder utan stoppar men med nån gummi på undersidan. Tycker att de är aningen breda, men de är röda så de är förlåtna :o

ffa tunna tyglar. Jag har dels tunna med stopp på som kom med kandaret, dels har jag liknande från glen gordon. Men favoriterna (som har rymt) var ett par tunna med väldigt bra tunt skinn/läder som var sydda. Jag får lätt valkar i mina händer om jag rider med tjocka tyglar och textiltyglar så de undviker jag i mesta möjliga mån.

Eftersom jag är rädd om mina handskar så rider jag inte gärna med gummityglar, de äter upp gummit i handskarna.

Jag har precis köpt nya tyglar till dressyrtränsen, eftersom de gamla hade stopparna på helt fel ställen. Tog med mina hopptyglar och jämförde i affären. :)
I dressyren har jag nu smala gummiklädda lädertyglar med täta stoppar. Till hoppning/uteritt/terräng/galoppjobb har jag ett par gummivävtyglar med stoppar.

jag är sjukt avundsjuk på er som kan välja och vraka på tyglar. Jag behöver x-full och det finns inte alls mycket att välja på så om någon lyckats hitta några som verkar extremt långa får ni gärna tipsa mig:angel:

jag är sjukt avundsjuk på er som kan välja och vraka på tyglar. Jag behöver x-full och det finns inte alls mycket att välja på så om någon lyckats hitta några som verkar extremt långa får ni gärna tipsa mig:angel:
Jag har Santa Cruz-tyglar som ärjättelånga, men de kom med Z:s kandar..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
9
· Visningar
814
Senast: SaraXX
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
620
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka