Tygeltag rakt bakåt

Sv: Tygeltag rakt bakåt

Kul fråga!
Rakt bakåt vid ridning blockerar bakbenen lite grovt och slarvigt uttryckt. Svårt att få loss det med drivning om du inte, som i tömkörningen, går bakom hästen. Tygeltag rakt bakåt är väl inte idealiskt i tömkörning heller men kör du med tömmen i tömringar så går det inte att få så mycket annan effekt. Du får ett aningens större register vid arbete på lång tygel. Personligen så tror jag inte att handen och/eller tygeltag spelar någon roll annat än på marginalen under förutsättning att ryttare/kusk är skickliga och lyhörda för hästen. En hand som hålls helt stilla kan ju också inverka bakåt om hästen för fram "munnen". Den stora skillnaden är att hästen i det läget förmodligen kommer att skylla på sig själv och inte på ryttaren. Ett aktivt tygeltag bakåt kommer hästen alltid att skylla ryttaren/kusken för vilket ju kan inverka på villigheten att kommunicera.
Gast

Det har med den mänskliga kroppen att göra.

Om du sitter till häst och tar handen bakåt så kommer det att påverka din muskeltonus - som i sin tur påverkar hästens bakben.

Om du tömkör din häst och den har en bra exteriör och tänker framåt så kommer ett stopp/broms framtill bara göra att pilbågen spänns uppåt.

Men 90 % av alla ryttare sitter på ett sådant sätt/att de i själva sitsen hindrar pilbågen. Så ett stopp broms/ framåt får inte den effekten att hela pilbågen välvs utan det händer andra saker istället.

Men om du får till pilbågen och a/ ser till att hästen tänker framåt och du sitter som de där 10 % och har kroppskontroll - så kan du b/ i kombination med ovanstående och din maggördel - ta bak handen någon centimeter och hästen samlar sig = spänenr pilbågen mera och sätter sig, om du avlastar framdelen

Oftare så leder brister i sitsen till att ryttaren sitter i ett konstant bakåtverkande tygeltag - ingen pilbåge - ingen samling

Som Gast skriver så blockerar handen respektive bakben

men sedan är vi inte överens i ridteknik - för av den orsaken - så låter man inom SRS och tysk ridning bli innertygeln.

Man vänder alltså heller inte genom att använda innertygeln, man _styr_ inte hästen med tyglarna.

Och innerhanden får aldrig tänka bakåt - då släpps ju inte inner bak fram

I den ridningen så går man fram med inner sittben för att var mjuk i sitsen innåt - drag i innertygeln blockerar inner sittben (bla) på ryttaren - och blockerar därmed hästens inre bak.

ngt förenklat :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Det har med den mänskliga kroppen att göra.

Som Gast skriver så blockerar handen respektive bakben

men sedan är vi inte överens i ridteknik - för av den orsaken - så låter man inom SRS och tysk ridning bli innertygeln.

Man vänder alltså heller inte genom att använda innertygeln, man _styr_ inte hästen med tyglarna.

Och innerhanden får aldrig tänka bakåt - då släpps ju inte inner bak fram

I den ridningen så går man fram med inner sittben för att var mjuk i sitsen innåt - drag i innertygeln blockerar inner sittben (bla) på ryttaren - och blockerar därmed hästens inre bak.

ngt förenklat :angel:
:rofl:
Jag styr inte heller hästen i en vändning! Jag vänder för min position men är noga med vilken hand jag är på.
Jag tror att vi är mer överens än oense om ridteknik, det handlar nog mer om var man lägger sitt fokus. Att använda handen kan göras så att det inte blockerar hästen, men som med allt annat för mycket skämmer.
Gast

Jag styr inte heller hästen i en vändning! Gast

det menade jag heller inte

det jag tänkte på var detta som du skrev i den andra tråden angående öppnan
Jag skulle göra en halvhalt på innerhand för att aktivera inner bakben (som flyttar hästen åt sidan).

Här göres inga halvhalter på nån innerhand (:eek: tabu )
(och deffinitvt inte bakåtcirklar) - här rides hästen över på yttertygeln vari halvhalterna tages:p

Testat att göra halvhaltsembryon på inner i trav (själv har jag bara testat under lättridning)? Det _kan_ hända något intressant! :idea: Men det är så olika från häst till häst!

Jag tycker själv det här med "tabu för bakåtverkande tygeltag" är lite av en anakronism eller en paradox. För mig känns det språkligt som om en halvhalt ex är ett bakåtverkande tygeltag, då man vill att tygeltaget ska gå bak i bakhoven och sen mjukt studsa uppåt igen för att så småningom landa i handen igen (över en lösgjord och rakriktad överlinje).

Men när handen verkar bakåt (bicepspåslag och ibland även dubbelpåslag med triceps), drar sig ryttaren ofta ur sadeln, vilket iaf jag fått lära mig är ett big no no. Att rida bakifrån samtidigt som handen verkar bakåt är svårt, tror jag. (Med utgångspunkt i mängders torrövningar).

Halvhalt som sker när inner bak är i backen blockerar definitivt.
Om jag rider i t ex öppna så försöker jag undvika halvhalt på ytter, jag vill inte bromsa på yttertygeln, alltså inte bromsa i rörelseriktningen (mitt tabu :eek:). Har ibland lekt med att rida öppna på innerhand, byta till ytterhand och då fått bakdelsvändning "åt andra hållet", vilket jag hade förväntat mig.

Det finns en del roliga diskussioner i mitt senaste bokförvärv där man före första världskriget diskuterar för och nackdelar med ytterhjälper och "rückwälbung". Man byter åsikter över tiden (lite restrospektiva återbesök i Europa där man bytt inriktning på ridningen mellan besöken) och är inte rädda att förkasta eller ta till sig för och nackdelar med det ena och det andra. Redan då diskuterades för- och nackdelar med den franska och den tyska skolan. Jag har testat båda och båda fungerar :devil: Men jag är av naturen lat så det franska sättet passar min själ bättre:angel:
Gast

Halvhalt som sker när inner bak är i backen blockerar definitivt.
Om jag rider i t ex öppna så försöker jag undvika halvhalt på ytter, jag vill inte bromsa på yttertygeln, alltså inte bromsa i rörelseriktningen (mitt tabu :eek:). Har ibland lekt med att rida öppna på innerhand, byta till ytterhand och då fått bakdelsvändning "åt andra hållet", vilket jag hade förväntat mig.

Jag har testat båda och båda fungerar :devil: Men jag är av naturen lat så det franska sättet passar min själ bättre:angel:
Gast

Håller med!
(Vad är det senaste bokförvärvet?)

Det verkar som vi fått en ny huvudrullare här - synd.

Jag kan köpa rent teoretiskt att det du säger att olika system leder till samma sak, men jag vill gärna se det med egna ögon först.

Någon dvd el dyl du rekomenderar - som kan representera?

Själv kan jag ju bara förklara varför det är tabu - i det ridsystem jag använder.

jag märker en tydlig kvalitetskillnad i det jag eftersträvar om jag får hästen att sitta ihop eller inte - bla. genom att rida över den på yttertygeln. Men framförallt i vad jag i huvudsak inverkar med - hand - eller rumpa.

Men jag är idel öga för en annan väg.

Sedan tror jag att det är dumt att dela in fransk/tyskt... som nån slags motpoler.

Franskt PK, CS och CC är ju inte samma stil riktigt....
tex.

Sedan tror jag att det är ointressant vilket som är bäst - det räcker nog att konstatera att de är olika - sedan är det upp till var och en att finna sin väg...

Testat att göra halvhaltsembryon på inner i trav (själv har jag bara testat under lättridning)? Det _kan_ hända något intressant! :idea: Men det är så olika från häst till häst!

Nej det har jag inte - för oavsett vilken röd tråd man väljer att följa så tror jag att det är viktigt att ha ett tydligt system och var konsekvent i följandet av den röda tråden.

Därmed inte sagt att ovanstående skulle vara fel för alla, men det följer inte min röda tråd. Men sedan har du rätt i detta med anakronism.

Det är ingen dogm aldrig - alltid
- utan handlar mer precis som du skriver att det är svårt at rida bakifrån och framifrån samtidigt

Egentligen handlar det väl mer om att - rida hästen fram till handen.

de Kunfy uttrycker det; sätet till handen - inte handen till sätet.....

det är ett fokus....

(ps När du gör ovanstående - vad gör du med restan av kroppen? sittben buktryck yttertygel axlar osv. nyf.)

Nu kan det bli intressant

om vi formulerar om tabut krångligare ( men mer nyanserat)

dra inte i tygeln bakåt för att bromsa

böj/sväng inte genom att dra i innertygel

Detta med svängandet är ju ändå överförbart på tömkörning för där så svänger du ju itne genom att dra i innertöm utan då låter yttertömmen löpa - är hästen framma på bettet så funkar ju det.

Men det finns säkert olika system i det också och åsikter om det också.

En som använder sig av :rofl: som en del av sina svar

I IRL - hur upplevs ett gapflabb som svar på ngt som inte var menat som än en rolig historia?

Inte så trevligt :crazy:

KL
Hm, jag kan inte låta bli att undra, om man kramar handen en aning - nog verkar den vektorn bakåt? Sitter o provar här, och det är svårt att få det till att bli ngt annat.
Menar du att föra armbågarna bakåt?
Sedan blir jag nyfiken på det magiska att tima halvhalten rätt, som Jacko är inne på; vid vilken tidpunkt gör du en förhållning med tex vä tygel? Precis då hästen ska lyfta vä bak?
Sena fredagkvällar är hjärnan ute på egen tur...

Tror att mycket som redan skrivits i tråden stämmer, men jag har hört ett annat svar/en annan vinkling :p
Tygeltag rakt bakåt drar i hästens nacke bakåt, vilket gör att den vill streta emot. Ett tygeltag bakåt ser jag som att "dra" och det optimala är att kunna hålla handen i samma läge ovanför hästen dvs inte lika vikigt uppåt/nedåt men framåt/bakåt just för att inte "dra".
Att bara ta ett snabbt tygeltag bakåt tror jag inverkar som övriga har sagt - risk för att man som ryttare "låser sig"/spänner sig, ett lite mer långvarigt tygeltag bakåt gör att man tigger om motspänning i hästens nacke, att den "drar emot", eller tvärtom försvinner undan. Det har jag iofs fått höra om alla tygeltag som varar lite längre (mer än ca en halv sekund).
Rent instinktivt känns det som att tygeltag som går RAKT bakåt, alltså i linje med hästens rygg, borde skapa detta motstånd åt helt fel håll även om man som vissa har som syfte att ta sig förbi motståndet och få avslappning, sökning eller eftergift, just vad gäller vinkeln på tygeltaget i förhållande till nacken. Men det senare är något jag hittat på själv, kan inte ge någon teoretisk grund utan bara en känsla jag fått :p

Har då aldrig fått lära mig att det är fel att göra halvhalt på INNERtygeln, men däremot ytter :p
Använder mig flitigt av halvhalt på innertygeln (om tygel behövs vill säga, men just "halvhalt" betyder nästan innertygel för mig, på mer skolade och balanserade hästar brukar det inte behövas), på stång blir det snarare "halvhalt på inner fram" alltså intajmat efter hästens rörelse för att få önskad effekt. Kan vara allt från en pulsering i tygeln eller bara att stänga handen från att ha haft lill- och ringfinger lite öppna till att ta ett mer rejält tag, men det kan nog klassas som förhållning snarare än halvhalt och är nog mycket lättare att få fel inverkan i sitsen av.. (jobbar massor på att inte påverkas i resten av sitsen vid hjälpgivning)
I travöppna t ex som för oss som ekipage är ganska nytt så lägger jag till halvhalt på inner i nästan varje steg när det behövs som extra hjälp för hästen. Räcker det med endast position och tyngdpunkt så använder jag såklart det i första hand, men just halvhalterna brukar vara lite hjälp för hästen att förstå hur den ska använda sina bakben och att hålla takten, brukar kombinera det med sitsen, behövs ÄNNU mer takt och drivning läggs skänkeln till med lämplig timing utefter böjning och bakben.
För mig funkar det inte alls att använda halvhalterna vid lättridning, det brukar snarare ge en "flyta ut"-effekt eller trigga till otakt. Kanske för att min lättridning inte är den bästa iofs :angel:

Lita på svea att ställa de riktigt kniviga och intressanta frågorna! :p

Jag har inte tid att skriva något klokt just nu, hoppas kunna återkomma i frågan.

Jag har också funderat en del på varför tygeltag rakt bakåt är så tabu, och varför det fungerar i körningen. Något direkt bra svar har jag dock inte kommit fram till. Däremot lite funderingar utifrån det som tidigare sagts.

Gasts argument att man blockerar bakbenet är ju rimligt, men är det verkligen så även om man följer den (för mig viktiga) regeln att ett tygeltag endast genomförs "stegvis"?

Fredriks säger att en bakåtverkande hand ger muskeltonus i ryttaren. För mig låter det som att "för att ta handen bakåt måste man spänna emot", vilket förutsätter en häst som har ett starkare stöd i handen än vad jag eftersträvar (nej, jag söker inte en hängande tygel), där ryttaren måste spänna emot kroppen för att kunna ta tygeltaget mot sig.

Och vad ÄR egentligen ett bakåtverkande tygeltag? Den omtalade cirkelrörelsen innehåller rörelse bakåt, varför är det ok? Att krama fingrarna innebär en rörelse bakåt, varför är det ok? När slutar ett tygeltag vara inom ramarna och när övergår det i att vara fel?

*funderar*
Har inte det med kraften att göra? Att om man kramar handen bakåt så är det med mjuk och finstämmig hjälp med millimeterprecision och om man för handen bakåt med armbåge och allt så blir man stark och okänslig och har decimeterprecision? Att man använder ryggmusklerna och tar i tygeln grovt? För hästen är ju dessa två hjälper markanta skillnader.

Alltså, den kramande tygeln berör hästens mungipa medan den bakåtsträvande handen drar hästens mungipor bakåt och påverkar med motspänning i nacken?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: tessan.g
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·
Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: MML
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 682
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar