Tygelkontakt

moli

Trådstartare
Funderar över om man över huvud taget "skall" ge hästen något stöd på tygeln. Jag försöker rida "mina" hästar med så lite tygelkontakt som möjligt. Ibland blir det på framdelen som attan, men det blir det ju med tygelkontakt också. Inte skall de behöva något stöd rent tekniskt? De unghästar som varit väldigt lite ridna har jag i början haft en del tygelkontakt med, dels för att det känns säkrare för mig att "vara med" när de skyggar och vimsar omkring och dels för att de känts så vingliga och snubbliga. De verkar känna sig mer trygga med visst stöd. Lite kontakt har jag väl för det mesta, men knappt alls, jag försöker att bara använda tyglarna när jag vill något, (halvhalter, stanna, ändra riktning..) Det går ju inte jämt, och det går bäst när jag rider själv.

Att ta stöd på bettet är väl inget man måste lära hästen för att den skall fungera bra att rida och kunna bära sig bra? Det borde den väl lära sig med tiden när den först får harva omkring i den form den önskar? (Bära sig med ryttare på alltså) Andra som ridit dem har ifrågasatt att hästarna inte tar stöd på tygeln. Tänker jag galet som helst inte vill ha något stöd?

Sv: Tygelkontakt

Vill generellt ha mkt lite STÖD, dvs jag vill bara ha KONTAK - en hela tiden sträckt tygel alltså.

Unghästar rids helt utan kontakt i början, möjligtvis lite på ytter om vi svänger (rider mest ute) just för att de bara ska lära sig gå fram. När de fattar d (efter ngn gång) så tar jag mkt lite kontakt (mindre än vanligt) för att så småningom etablera kontakt utan att tappa framåtandan. Med tiden (börjar vända mer, böja lite osv) tar jag "normal" lätt kontakt och börjar leta efter en framåt-nedåt sökning.

Om du rider med mkt lätt kontakt (dock alltid med sträckt tygel lr? Ridning på sträck/slak tygel skiljer sig MKT, iaf för mig) och en annan ryttare som vill rida med stöd rider din häst så upplever den kanske (om den inte är så van vid olika hästar/rätt bjudning) att hästen inte bjuder fram till bettet som den ska, vilket den kanskeinte heller gör (kan ju inte jag veta av ditt inlägg).

Och jo, jag tycker nog att man måste lära hästar att söka kontakt med tygeln, i den bemärkelsen att hästen oftast inte vill ha lika mkt kontakt på båda tygalrna eftersom de av naturen är sneda. Då måste man genom god ridning få hästen att vilja ta lika mkt kontakt även på den "mjuka" sidans tygel (och vissa fall ta mindre kontakt på den "hårda sidan", det är dock oftast ett ryttarfel att ge mer kontakt än man eg vill ha och sedan försöka "rida bort" det anser jag).

Eller missuppfattade jag dig och du vill rida på slak tygel?

*ngt förvvirrad som vanligt*

Först för att det inte skall bli förvirrande med hur jag uttrycker mig så skall jag bara tillägga att jag rider ett gäng unghästar, därav "mina" hästar och "vissa av dem".

Vissa av dem kan jag rida med helt lös tygel i både skritt tölt och galopp, men behöver ha lite kontakt i trav och ibland i tölt. Andra har jag sträckt tygel/ med lite kontakt hela tiden och ibland blir det ett inte så bra alternativ men så är det; halvglapp tygel. :o

Jag drömmer om att de skall fungera att rida utan konstant kontakt med munnen (annat än tygelns tyngd), men jag är inte så duktig tror jag så vi får väl se. Jag måste fortfarande ta i tygeln om de inte är superkoncentrerade (och det är ju inte så ofta) om jag vill stanna, svänga eller göra halvhalter. De flesta går oftast på framdelen än så länge.

Går det inte att rakrikta en häst utan att ta i tyglarna hela tiden? Med skänklar och vikthjälper alt. med korta tygelhjälper?

Nu säger jag inte att jag KAN allt detta, men jag skulle vilja kunna och försöker lära mig.

Jag rider oftast med så lite kontakt som på dessa bilder: http://www.geocities.com/repgrimma/foto/stb/freydis.htm

Tag bort http:// om det inte funkar att kika!

Jag strävar alltid efter att ha så lite kontakt som möjligt. Vill ha en mjuk och jämn kontakt med hästens mun. Hästen ska ha "ett sug fram till bettet", men inte bli tung eller ta för mycket stöd. Den ska bära sig själv.

Ridning för mig handlar om samarbete mellan hjälperna. Och om då kan jag inte plocka bort en hjälp helt och hållet. Min strävan är att hästen ska reagera snabbt på mycket små hjälper oavsett om det det är skänkel, vikt eller tygel.

Tycker att du har en sund inställning som du beskriver i inlägget. Trevliga bilder :)

Jag rider med glappande tyglar. Vilket alla tränare och ridskolelärare ända sedan jag varit liten sgat till mej om. "dyu måste ha kontakt med hästens mun"

men ja vet itne. jag tycker kontaktär okej, men mer går bara inte.. Men med de hästar jag har haft har glappande tyglar fungerat utmärkt vid inridning och tillridning.

Nu har min nuvarande häst och jag gått förbi detta stadiet i hennes liv, eller vi är ju fortfarande vid tillridning men nu har jag kontakt med hennes mun, men jag upplever min ridning lika bra med tyglr som utan.

men sen ser det ju såklart itne så bra ut på ev tävlingsbana (hoppning eller dressyr ex.) om man rider med glappande tyglar. :D

jag upplever min ridning lika bra med tyglr som utan.

Fråga: Kan du rida ett helt ridpass utan tygel? *nyfiken*

Själv rider jag inte med glappande tyglar, upplever att det lätt kan bli ryckigt i munnen när man väl behöver ta en förhållning eller ett tygeltag. Jag vill att det ska kännas som en resårsnodd som inte är spänd eller lös utan lagomt sviktande.

Som du redan märkt så kommer du få väldigt varierande svar på den här frågan...Jag rider med kontakt med hästens mun, med ett sug på bettet, men den får absolut inte använda bettet som ett femte ben, den ska bära sig själv men ändå ha kontakt med min hand. En häst som släpper stödet och som jag inte kan lägga ner i formen när som helst är inte eftergiven och går inte i arbetsform. Tygeln får endast glappa (lite) i tex. ökad skritt tycker jag. Unghästar i början går ju oftast helt utan stöd.

Iza skrev:
jag upplever min ridning lika bra med tyglr som utan.

Fråga: Kan du rida ett helt ridpass utan tygel? *nyfiken*

På min förra häst kunde jag absolut det..Tyglar är bara onödigt igentligen, när man har kommit så långt att hästen lyssnar till 100% på vad ryttaren vill

med min nuvarande kan jag nog itne det, Hon är nyinriden och sätter sig emot då och då, men jag har aldrig testat , kanske borde göra de :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 390
Senast: Görel
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 903
Senast: Gimlan
·
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 557
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka