Sv: Tygblöjor
Vi har mest använt olika pockets som vi har boostat med lite allt möjligt.
En pocket är som ett skal i pul och har en ficka som man stoppar ilägg i.
Har några billiga babyland-pockets som är importerade från kina, men jag tror inte att de kommer att hålla lika länge som våra lite dyrare blöjor.
Vi har en pocketbots som vi oftast boostar med en pea pods trifold av hampa, den håller superbra och jag tycker att det är superpraktiskt med sidoknäppningen.
Annars går det bra att boosta med lite vad som helst, microfibertrasor, frottelappar eller vikblöjor.
AIO:s (all in one) Har vi bara några stycken av, men de vi tycker har funkat bäst är Mommys touch och Bum Genious. Vi hade några Kushies förut, men de höll sällan tätt en hel natt.
Vikblöjor har vi använt lite mindre, men vi har några billiga från ikea och jysk.
Till vikblöjor använder man en ytterbyxa i t.ex pul eller ylle.
Formsydda har vi flest av. De behöver man inte vika, men man måste ha en ytterbyxa över. Vi har imse vimses flanell, bamboozles och P'tit dessous i bambu.
Bambublöjorna suger absolut bäst, imses är ganska tunna och håller bara någon kissning.
Jag tycker inte att det är besvärligt att tvätta, men man ska tänka på att använda ett zeolitfritt tvättmedel med mindre än 5% tvål när man tvättar pockets med fleece eller fuskmocka då zeoliterna sliter på blöjorna och tvålen kan sätta igen syntetmaterialet så att blöjorna läcker. Använd ALDRIG sköljmedel på tygblöjor. Det sätter också igen.
AIO:s kan dock ta en fruktansvärd tid att torka, men har jag mycket tvätt så kör jag dem i tumlaren.
Man ska heller inte använda salva i blöjor med fleece eller fuskmocka då det också täpper igen. Behövs salva användas kan man slakta en gammal fleecefilt och lägga en bit i blöjan som skydd. Denna funkar då också som torrskikt.
Jag önskar att jag hade vetat hur bra det är med tygblöjor redan när dottern var nyfödd, då hade jag använt tygisar hela perioden. Så blev det tyvärr inte nu, men med nästa barn ska vi enbart köra med tygblöjor
.
På sjalbarn.se kan du läsa massor om tygblöjor, där finns även köp&sälj
Tygisar.se är också en bra sida