Tygblöjor någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tygblöjor någon?

Kanske till mig! Ska försöka komma ihåg att stämma av med sambon imorgon, hn verkar ha somnat nu...
 
Sv: Tygblöjor någon?

Har haft tygblöjor till båda mina söner och håller med övriga här. Fungerar bra men hade faktiskt dubbla blöjor till den siste på natten för han kissade så mkt!

Och rispapper - ett måste för att det ska bli bekvämt att få ur bajset (bara att spola ner i toaletten).

Jag har testat en himla massa olika blöjbyxor och yllebyxorna håller rumpan torrast men gör att utsidan känns fuktig (transporterar fukt ut från kroppen) bra för att hålla koll på när det är dax att byta.
Tyckte annars inte att det var någon större skillnad utan blandade vilt.

Våra tygblöjor har hittills använts av 5 ungar och ytterligare 1 lär det bli. Ett tips är att vika dem i snibbar medan man ammar (när bajset är rätt löst) för att sedan bara göra rullar, då hindrar det inte så mkt när de börjar gå.

Båda mina har varit torra från 2 år medan kompisarnas varit både 3 och 4 innan de slutat och då blir pngavinsten, miljövinsten (och bekvämligheten för dig själv) rejäl kan jag lova.
 
Sv: Tygblöjor någon?

Jag hade tygblöjor till mina barn när dom var små.
Det var vikblöjor med tillhörande ytterbyxa. Jag vet inte vad som finns på marknaden idag men jag antar att dom utvecklats ganska mycket.
Jag är iaf väldigt nöjd med dom jag hade, dom läckte inte mycket alls. Iofs så hade jag vanliga blöjor på dagis, jag kunde ju inte kräva att dagispersonalen skulle palta med mina tygblöjor. Om vi skulle göra något speciellt, tex åka långt eller så, så fick dom också ha vanliga blöjor bara då.
Jag körde med tygblöjor mest för miljöns skull, men det blev ju även mycket billigare och barnen hade fina stjärtar hela blöjperioden. Dessutom blev båda torra snabbt.
Visst är det mera tidsödande, men jag vek alltid blöjorna framför TV:n, då kändes det inte så mycket...:p
 
Sv: Tygblöjor någon?

Vi har tygblöjor till vår 6veckors flicka. Eller rättare sagt, vi varierar rätt friskt mellan tygisar och engångs. På natten är det engångs som gäller eftersom man behöver byta oftare med tygblöjor för att vara säker på att slippa läckage. Jag byter helst efter 2, kanske 3 timmar när hon har tygblöja.

I början var det svårt att få på byxorna rätt, med en del onödigt läckage som följd, men nu har vi lärt oss och det läcker rätt sällan, iaf inte så att kläderna blir blöta.

Vi har rispapper som inlägg för att få bort lite bajs. Jag hoppades att det skulle bli bättre när de blir större och bajsar mindre lättflytande men du tyckte tvärtom, Silverkedjan? Det är mest bajset som läcker tycker jag.

Ska vi bort och kommer behöva byta blöja borta så blir det engångs oxå, eftersom jag inte vill släpa med en använd tygblöja hem.

Vi har köpt formsydda bomullsblöjor med tillhörande blöjbyxor. De som är i ull är alldeles för klumpiga för en nyfödd tycker jag, fast vi har rätt storlek. Bäst är nattbyxan.

Nu blev jag nyfiken på alla andra varianter som tydligen finns! Var kan man köpa dem?

Angående att köpa begagnade tygblöjor:
Vi har tillverkarna av våra blöjor i vår stad och har varit där och pratat med dem. De rekommenderade inte att köpa begagnat om de var mkt använda. Till fler än 2, kanske 3, barns blöjperioder ttyckte de inte att blöjorna räckte, därefter blev uppsugningsförmågan sämre, bla på grund av att tyget slits av det myckna tvättandet.
 
Sv: Tygblöjor någon?

elbereth skrev:
Jag hoppades att det skulle bli bättre när de blir större och bajsar mindre lättflytande men du tyckte tvärtom, Silverkedjan? Det är mest bajset som läcker tycker jag.
.

Amningsbajset läcker lättare om du har rispapper så jag körde utan.

Men sedan när de blir större och får smakportioner blir bajset så mycket ÄCKLIGARE :crazy: så det är svårare att hantera det rent praktiskt, känns inte så kul att lägga i tvättkorgen eller skötväskan och så.

Fast det är väl då man ska ha rispappret förstås...
 
Sv: Tygblöjor någon?

Vi hade tyblöjor till första prinsen, första året. NÄr vi började jobba blev det för jobbigt med all tvätt. Men det var superbra och han blev torr tidigt. Med tvåan hade vi från början vanliga blöjor och han kissar ner sig varje dag ff trots att han fyllde fem förra veckan.. Jag tror det har ett samband..

Jo, och enkla vikblöjor med ullbyxor och rispapper var den absolut bästa kombinationen.

Jag tror jag har en kasse kvar med blöjor och byxor. Är någon intresserad av att ta över dem?
 
Sv: Tygblöjor någon?

Amningsbajs läcker även i engångsblöjor...

Vi har påsar med oss så vi kan stoppa ner använda tygblöjor för transport hem igen, funkar utmärkt.

Blöjbarnet har tygis till dagis, och vid sovstunden, jag får hem dem i påsar för tvätt. Går hur bra som helst.
 
Sv: Tygblöjor någon?

Så har vi oxå haft det på dagis. Har fungerat utmärkt om de har fått färdigvikta blöjor och sen har jag fått de smutsiga med i påse.

Om man är borta längre tid är det enklast att använda engångsblöjor men över en natt eller två har det alltid fungerat bra med tyg.
 
Sv: Tygblöjor någon?

Jag har haft massor av tygblöjsbarn på jobbet, är inget merarbete alls. En tvättpåse per barn vid skötbordet som föräldrarna tar hem på kvällen.
Det första tygblöjsbarnet vi fick hade vi "blöjvikningskurs" på dagis en kväll!
Där jag jobbade innan olyckan hade vi starka planer på att skaffa in tygblöjor till dagis och tvätta själva. Det var ett j*kla hattande med blöjpaketen som tog slut och vi glömde påminna och föräldrarna glömde ta med och lånande till höger och vänster.
 
Sv: Tygblöjor någon?

Madick skrev:
Amningsbajs läcker även i engångsblöjor...

Det håller jag inte med om. Det har läckt en gång från engångsblöjan och rätt många från tygblöjorna. Men nu ska jag pröva utan rispappret så får vi se om det blir bättre!
 
Sv: Tygblöjor någon?

Hade bara engångsblöjor till första, och det läkte jämt och ständigt. Ända upp i nacken! Började inte med tygblöjor på andra förrän efter ett antal månader, och upplevde samma sak där med vanliga engångsblöjorna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 550
Senast: Modest
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 558
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 243
Senast: Blyger
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp