Tygblöjor någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.

oz_joj

Trådstartare
Funderar ibland på tygblöjor men har ingen erfarenhet av varken dem eller vanliga (nåja, nästan ingen). Någon som kan tala sig varm för eller mot tygblöjor? Vi har en liten egen tvättmaskin men varje tvätt tar typ 2 1/2 timme men sen finns 2 stora tvättmaskiner i källaren att boka upp.
 
Sv: Tygblöjor någon?

Hade tygblöjor med första barnet, det är bökigt men billigt, miljö- och hudvänligt och orkar man hela blöjperioden blir barnen mycket snabbare torra.

Problem är att man måste byta oftare och det läcker lättare.

Till slut körde vi med vanlig blöja på natten för att slippa byta då.

Men så länge man helammar är det ingen match!

Man behöver tvätta varannan dag och tvättar blöjorna ihop med kläder så det blir inte så mkt extra tvätt, bara att det blir lite äckligt om det får ligga för länge och man vill ju inte ha hur många blöjor som helst i cirkulation.

Nu har vi med andra barnet inte möjlighet att tvätta oftare än en gång i veckan och då funkar det INTE.
 
Sv: Tygblöjor någon?

Jag har tygblöjor. Det funkar utmärkt, känns väldigt bra dels för att det är fräscht med bomull mot rumpan, dels för att det luktar bättre och dels för att det känns väldigt mijövänligt och billigt!
Mitt tips är att skaffa tygisar direkt innan bebben är född, annars kanske det kan bli så att det inte blir av (har hänt min kompis som var så himla inne på tygblöjor, men inte riktigt orkat). Har man väl köpt dem vill man ju prova eftersom de kostar en slant.
Jag har den billigaste varianten, vikblöjor med bomullsbyxa och yllebyxa (som jag har stickat själv) och de är jättebra. Sedan finns det ju sådana som man bara knäpper ihop med kardborre, de har jag också och de är bra till lite större barn som kryper, går osv. Som silverkedjan sa så funkar det väldigt bra då man helammar, sedan börjar jag med rispapper somman bara slänger i toan då bebben har bajsat, och det är väldigt smidigt. Har du bara egen tvättmaskin så är det inga problem, bara att skaffa tygblöjor! Lycka till!
 
Sv: Tygblöjor någon?

Har haft tygblöjor på två av tre barn och använde vikvarianten med ullbyxor.
Har inte varit slavisk så nattetid fick det bli Libero.
Har även erfarenhet av många andra barn som haft tygisar på jobbet som förskollärare, tycker de funkat jättebra.
Nu är det några år sen jag var i blöjbytartagen så det kan väl hända att allt-i-ett-tygblöjorna blivit bättre men när jag höll på var de på inga villkor värda sitt pris.
Skaffa trettio vikblöjor och sticka tre-fyra yllebyxor så klarar du dig.
Barnen blir sällan röda i häcken , det är billigare, det är miljövänligare och som Silverkedjan påpekar de slutar snabbare med blöjor.
Kom ihåg att INTE använda sköljmedel när du tvättar.
Det blir snabbt rutin och är mindre jobb än att bära hem blöjpaket.
 
Sv: Tygblöjor någon?

*lånar knapp*

Blir det verkligen billigare och miljövänligare i långaloppet med tygblöjor, jag tänker på att tvättmaskinen nöts, tvättmedel används och framförallt så drar det el när man tvättar.

Jag tror mig sett en undersökning på detta men var kan jag inte minnas..... detta urusla minne alltså!
 
Sv: Tygblöjor någon?

Jag har gått över från pappersblöjor till tygblöjor. Bytte när pojken var 6½ månad. Men jag använder inte vikblöjor, inte heller allt i ett.
Jag har fastnat helt för en variant som kallas pockets.
Jättesmidiga att använda. Snygga också.
Ett ytterskal av PUL (laminerat tyg) och en insida av microfleece eller fuskmocka. Yttertyget gör att blöjan håller tätt, innertyget som inte håller kvar fukten gör att blöjan känns relativt torr för barnet. I bakkant på blöjan finns en öppning där man stoppar in uppsugande material. Finns särskilda inlägg men det går bra med nästan vad som helst som suger åt sig mycket vätska.

Dom är inte helt billiga. Kostar mellan 150 och 200:- styck utan inlägg, men jag har sytt mina själv och kommit ner till 50:- styck.

Här är sonen, då 6½ månad i en av sina blöjor
blöjkille.jpg

Så här ser en blöja ut utan barn i ;)
bloja.jpg

Finns fler modeller, båder nättare och klumpigare men den här modellen trivs vi bra med.

Finns mycket information om tygblöjor i forumet på www.sjalbarn.se
 
Sv: Tygblöjor någon?

Är det er första baby??
När jag var gravid med vår första son så var jag helt inne på det här med tygblöjor men... så föddes en liten kille som (antagligen) hade kolik, konstant ont i magen i alla fall, aldrig var nöjd och sov varken dag eller natt såååå tygblöjor blev liksom ett oöverstigligt hinder men känner man att man orkar med "extra moment" i tillvaron så är det säkert värt att pröva ;)
 
Sv: Tygblöjor någon?

Vi använder en allt-i-ett tyglblöja som heter Pozy. Har haft en bättre (mkt dyrare också...) variant också, men bara i mindre storlek så de har jag sålt igen.

Har 10st pozy och så 2st Imse Trainingpants, tvättar ungefär var 3e dag. Men då har vi även vanliga engångsblöjor på natten och på dagis, och hemma är rumpan ofta helt bar (inga mattor hemma, men många golvtrasor :rofl: ).

Kostnadsmässigt blir det billigare med tygblöjor, även om man räknar med slitage av tvättmaskin osv. Miljömässigt är tyg- och engångsblöjor likvärdiga enligt en ny undersökning. Fick ett sammandrag av den undersökningen på UnderbaraBarn mässan. Kunde fått hela luntan men orkade inte släpa på den. Går att beställa från Libero (de har inget med undersökningen i sig att göra, men gillar vad man kom fram till såklart).
 
Sv: Tygblöjor någon?

Något annat du kan titta på oxå är "toalettkomunikation" det spar en hel del på blöjor, oavsett vilken sort man använder... Du kan läser mer om det här http://ecsweden.se/ Jag försöker köra lite på halvfart och ibland funkar det och ibland inte alls... ;)
 
Sv: Tygblöjor någon?

Det blir miljövänligare om man inte torktumlar. Och mycket miljövänligare om man tänker på att blöjtiden kanske blir hälften så lång :o
 
Sv: Tygblöjor någon?

Silverkedjan skrev:
Det blir miljövänligare om man inte torktumlar. Och mycket miljövänligare om man tänker på att blöjtiden kanske blir hälften så lång :o

Du har en poäng med att blöjtiden blir kortare :)
 
Sv: Tygblöjor någon?

Skolli skrev:
Är det er första baby??
När jag var gravid med vår första son så var jag helt inne på det här med tygblöjor men... så föddes en liten kille som (antagligen) hade kolik, konstant ont i magen i alla fall, aldrig var nöjd och sov varken dag eller natt såååå tygblöjor blev liksom ett oöverstigligt hinder men känner man att man orkar med "extra moment" i tillvaron så är det säkert värt att pröva ;)
Ja, det är första...
 
Sv: Tygblöjor någon?

Tack alla! Har inte diskuterat frågan med min sambo än men funderat lite själv bara. Men jag visste inte att det fanns olika varianter, nu känner jag mig :confused: . Tanken på tygblöja aktualiserades när jag såg en del begagnade till salu på en välkänd auktionsite.

Behöver man alltså ca 30st till en bebis att variera mellan? Det lät mycket men jag har ingen koll...
 
Sv: Tygblöjor någon?

Jag hade tygblöjor till Selma ett tag i början och några 30 hade jag absolut inte.. Beror ju dock på hur ofta man tvättar dem. Räkna med närmare 10-15 blöjbyten/dygn när de är nyfödda, sen blir det färre byten med tiden.
 
Sv: Tygblöjor någon?

mmm 30 st om du vill tvätta varannan dag.

Mycket byten blir det ;)

Fast det är ju gulligt när de är små :love:
 
Sv: Tygblöjor någon?

30 st är lagom om man vill tvätta varannan dag, det gäller då vikblöjor. Jag har ingen koll om allt-i-ett modellen kräver färre.
 
Sv: Tygblöjor någon?

Hade vikblöjor och plastsnibbar till tjejerna. Hade ca 20 st som vi växlade mellan. Hade rispapper i för att slippa bajset direkt på blöjan.
Till pojkarna blev det dock Libero up &go från start. Tygblöjorna används idag som skurtrasor:p
 
Sv: Tygblöjor någon?

Kapar tråden fullständigt och tänkte bara säga att det var kul att se till dig här igen för det var länge sedan för mig ialla fall! Vi kanske har gått om varandra, vad vet jag...:D
 
Sv: Tygblöjor någon?

om man har sisådär 30 st i förrådet som man inte använder. Kan man sälja dem då?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 550
Senast: Modest
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 558
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 243
Senast: Blyger
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp