Tydligare galoppfattning på unghäst

E

elof01

Nu har jag gjort värsta upptäckten här, det här forumet är ju guld när man behöver tips och tricks ;)

En sak jag behöver lite hjälp med är galoppfattningarna på min unghäst. Han är fyra, blir fem i år. Utomhus fattar han galopp så fort jag ber honom, men inne i ridhuset blir det gärna några travsteg innan han fattar. Det jag har börjat med nu är att göra halvhalt, halvhalt tills han NÄSTAN saktat av till skritt och då när han är som mest samlad fatta galopp. Så att han ska få med sig bakdelen lite bättre "under sig" om ni förstår hur jag menar, och att det då blir en tydligare fattning.

Det fungerar bra och det har blivit lite bättre. Men jag vill gärna ha lite mer tips om ni har några sådana? :)

Sv: Tydligare galoppfattning på unghäst

testa å fatta ur ett hörn eller mot en vägg

Sv: Tydligare galoppfattning på unghäst

Fattningen ska inte bli tydligare, då blir det bara en massa "meck".

Sitt i båten, lösgjör hästen i skritt, trava några steg, gå ner i skritt om hästen fortfarande är loss, fatta galopp. Annars gör om.

Ett tränaröga är en god hjälp.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Dressyr Vad är era bästa tricks för att få rätt galopp på en ganska valpig unghäst? Ena jag rider är inne i en period där det blir lite bakvänt...
Svar
5
· Visningar
1 286
Senast: Freazer
·
Dressyr Nu skulle jag verkligen behöva lite hjälp av alla duktiga dressyrryttare som hänger här. Jag har fått mental härdsmälta när det gäller...
2
Svar
20
· Visningar
4 566
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023