Tyda foderanalys

Egonson_

Trådstartare
Den jag fått från Eurofins ser inte ut som jag är van. Ska jag räkna om råprotein till smältbart dito, för lösligt råprot. är väl i vommen på kor?

Är det "medel" som anger hur mycket det innehåller per kg foder eller får jag räkna om från per kg TS?
Är det 10,4 eller 9,6 i MJ per kg foder.

Samma med mineralerna, de står längre ner på sidan och skrivs enligt samma tabell.

Mycket oklart :confused: :p
15178190_10154721055894648_1192116592976814688_n.jpg
 
Detta är en analys som gäller för idisslare. Angivna medelvärden har ingenting med ditt hösilage att göra. De värden som gäller för ditt grovfoder är de värden som anges under “Resultat torrsubstans”. Vill du ha värden per kg foder så får du multiplicera angivna värden med torrsubstansen 0,801. Råproteinhalten blir t.ex. 104 x 0,801 = 83,3 g/kg foder.

Smältbart råprotein blir:

SmRp = 0,939 x 104 – 31,3 = 66,0 g/kg ts eller 53 g/kg foder.

Det energivärde som anges gäller för idisslare så du får räkna om det till att gälla för häst. Enligt SLU kan man använda en approximativ formel enligt följande:

MEh = 1,12 x 10,4 – 1,1 = 10,5 MJ/kg ts eller 8,4 MJ/kg foder.

Personligen tror jag dock inte alls på detta värde. Man kan räkna ut ett värde på omsättbar energi för häst med hjälp av de övriga data som anges på analysen. Detta är dock lite komplicerat så jag avstår från att göra detta här.
 
Detta är en analys som gäller för idisslare. Angivna medelvärden har ingenting med ditt hösilage att göra. De värden som gäller för ditt grovfoder är de värden som anges under “Resultat torrsubstans”. Vill du ha värden per kg foder så får du multiplicera angivna värden med torrsubstansen 0,801. Råproteinhalten blir t.ex. 104 x 0,801 = 83,3 g/kg foder.

Smältbart råprotein blir:

SmRp = 0,939 x 104 – 31,3 = 66,0 g/kg ts eller 53 g/kg foder.

Det energivärde som anges gäller för idisslare så du får räkna om det till att gälla för häst. Enligt SLU kan man använda en approximativ formel enligt följande:

MEh = 1,12 x 10,4 – 1,1 = 10,5 MJ/kg ts eller 8,4 MJ/kg foder.

Personligen tror jag dock inte alls på detta värde. Man kan räkna ut ett värde på omsättbar energi för häst med hjälp av de övriga data som anges på analysen. Detta är dock lite komplicerat så jag avstår från att göra detta här.
Eurofins verkar ha gjort om hur analysen presenteras, och skickar inte med något informationsblad.

När jag skulle räkna foderstat för får, så hade jag en del problem med att tolka resultaten även där.
Vi löste det, men men det är märkligt att inte någon information skickas med.

Redan de olika kolumnerna gör det lite förvirrande, vad är t.ex. "medel", medelvärde av, och varför anges TS inte som en procentsats?

När man ska räkna sina foderstater, så sitter man ofta med sina befintliga mallar (i datorn eller manuella) och/eller kurskompendier eller böcker, och det blir besvärligt när man inte kan tolka värdena.

Eurofins hemsida ger tyvärr heller inte någon hjälp. Jag har en känsla av att företaget inte vill att användarna/djurägarna ska räkna själva, utan att de vill hålla på med samarbeten med rådgivare istället.
 
Min a
Den jag fått från Eurofins ser inte ut som jag är van. Ska jag räkna om råprotein till smältbart dito, för lösligt råprot. är väl i vommen på kor?

Är det "medel" som anger hur mycket det innehåller per kg foder eller får jag räkna om från per kg TS?
Är det 10,4 eller 9,6 i MJ per kg foder.

Samma med mineralerna, de står längre ner på sidan och skrivs enligt samma tabell.

Mycket oklart :confused: :p
15178190_10154721055894648_1192116592976814688_n.jpg
Min analys ser likadan ut förutom att det står TS nästa rad OE Häst sen smbrp o jag fattar inte mycket av denna analys. Mailat o önskat att de skall använda gamla utförandet av häst analys. Det borde kanske fler göra så vi får en analys man begriper. Varför ange ett medelvärde o optimalt värde på analysen?
Mvh
Pudaln
 
Tack för era svar! Har fått idisslaranalyser innan men nu trodde jag att det skulle vara för häst så fick inte ihop det.
Näst år blir det nog annat labb är jag rädd. Brukar räkna själv men detta ställde till det i hjärnkontoret.

@Amanda_F
Hemskt gärna :)
 
Hur tolkar jag mineralerna?
Framför allt Ca,P, Mg per kg foder. Finns formel där jag kan räkna om från per kg TS?
15134616_10154723268009648_4834893664357243400_n.jpg
 
Detta är en analys som gäller för idisslare. Angivna medelvärden har ingenting med ditt hösilage att göra. De värden som gäller för ditt grovfoder är de värden som anges under “Resultat torrsubstans”. Vill du ha värden per kg foder så får du multiplicera angivna värden med torrsubstansen 0,801. Råproteinhalten blir t.ex. 104 x 0,801 = 83,3 g/kg foder.

Smältbart råprotein blir:

SmRp = 0,939 x 104 – 31,3 = 66,0 g/kg ts eller 53 g/kg foder.

Det energivärde som anges gäller för idisslare så du får räkna om det till att gälla för häst. Enligt SLU kan man använda en approximativ formel enligt följande:

MEh = 1,12 x 10,4 – 1,1 = 10,5 MJ/kg ts eller 8,4 MJ/kg foder.

Personligen tror jag dock inte alls på detta värde. Man kan räkna ut ett värde på omsättbar energi för häst med hjälp av de övriga data som anges på analysen. Detta är dock lite komplicerat så jag avstår från att göra detta här.
Så man kan inte utläsa MJ värdet i analysen?

Vad är det för värdelöst de har hittat på.... vad var de för fel på de gamla analysrapporterna?
 
Jag ser att på Min analys så står det häst med.
F2F59E57-4D71-458D-8FDB-A7DA0E2B1534_zpsdkjbraka.png


Är det resultat produkt som är kg/foder eller lär jag räkna om nånting?
 
Puttar upp min tråd lite med en fråga om mikromineraler. Skulle vilja förbättra foderstaten till min PPID/fångponny (och givetvis även den friska ponnyn), kan jag använda värdena i den analys jag har ovan (ger fortfarande detta hö) eller är de ungefär lika förvirrande som de övriga värdena?

Någon som är duktig på detta som kan tänka sig räkna lite?

Minishettis, 150 kg, mycket lättfödd, inget tillägg för arbete.
Äter 3 kg av höet ovan och har nu fint hull utan fettdepåer, tillsätter endast selen 2 ggr i månaden (pulver från apoteket, selevitan eller vad det heter?).

Min förhoppning är att med förbättrad foderstat och totalt gräsförbud få honom bättre och att i framtiden undvika fler anfall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 167
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 026
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp