Tyda blodprov?

J

Jaba

Hjälp mej!

Hästens blodprov visar för hög volym av röda blodkroppar samt för lite av dom andra värderna.
VArför?
VAd beror detta på och vad kan jag göra för att han ska få bättre värden?

Anledingen till att blodprov togs var för att han blödde ur näsan vid snabbjobb. Dock påvisades ingen infektion.

Vet liknade detta som högt blodtryck samt stress men hästen var hur cool lung som hälst vid tillfället och är väldigt cool i sin natur samt står och sover vid snabbjobb och start i boxen.

Sv: Tyda blodprov?

Det borde du ju fråga veterinären eftersom h*n ju har hela blodsvaret och kan tolka det.
Din beskrivning är ju ganska "luddig" :/
Ett högt värde röda blodkroppar beror oftast på att hästen är lite uttorkad.

Liknande trådar

Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 877
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 695
Senast: Luff
·
Hästvård I juli fick jag hem min 4 åria travhingst som inte kunde gå på banan mer då han lungblött i våras, ingen hade kollat upp detta och jag...
Svar
2
· Visningar
857
Senast: nexxa
·
  • Låst
Hästvård Nu är jag rädd, på riktigt. Fbl mådde imorse inte bra alls. Varken ätit eller skitit sen kl 22, stod bara och hängde. Ingen temp, bra...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
26 307
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?
  • Årets matbluff