Tycker ni jag är löjlig?

U

UlleGull

Jag var inne på nätet och letar efter en perser hona då jag blivit helt kär i denna ras. Vi köpte en liten perserkille för några veckór sedan och vill nu då även ha en hona. Men som sagt var så kostar de ju en del.
Hittade tillslut en som satt ut annons på två perserkatter och priset var 2000.

Mailade henne och frågade om någon fans kvar och JO honan hade de kvar. MEN skriver hon henne ska vi ha 3000:- för.

Om inte detta framgår i annonsen så anser jag att 2000:- är de begärda priset. Tycker ni man då är löjlig som ifrågasätter detta?

Vilket jag gjorde och fick då till svar att hon minsan INTE har höjt priset och var kan jag hitta en renrasig perser så billigt. OCh visst både 2 och 3 tusen är bra pris för en perser. Men jag anser fortfarande att de ska framgå i annonsen om hon vill ha 1000kr till för honan. Tycker ni jag har rätt eller har jag fel?

Sv: Tycker ni jag är löjlig?

Det står inte från 2000:- då?
Annars skulle jag kolla upp så dom verkligen har stamtavla, 2000:- är väldigt billigt för en raskatt.

Visst ska man sätta ut rätt pris i annonsen, men kan det vara så att det bara blivit lite fel? Vissa annonssiter kräver att man skriver i pris för att annonsen ska läggas ut. Kanske hade hon redan från början tänkt ta olika pris för dem och så tänkte hon att det var lättast att hitta spekulanter om hon fyllde i den lägsta summan? Och så glömde hon tillägga i annonsen att honan kostar mer?

Jag har annonserat på Blocket och de kräver att man fyller i varans pris. Något som blir lite knepigt när man annonserar en hel kull och priset varierar från 3000 kr till 6000 kr. Vad fylla i?

Hon katter brukar var dyrare än han katterna. Men givetvis borde det stå i annonsen.

Kolla att de är registrerade, håller med Miss Fideli. Och att föräldrarna (eller deras föräldrar) är DNA-testade mot PKD.

Ja, håller med. De brukar skriva lägsta om priserna varierar, men de borde ha skrivit i annonsen att de kostade olika. Men alla är inte lika duktiga på att tänka ut saker och formulera sig, och man kanske får acceptera detta.

Sedan så är det billigt för en perser. Engligt Sverak (tror jag iallafall) får man inte sälja raskatter under 3500.

Sedan håller jag med om det där om PKD. De seriösa testar mot detta.

Vill du ha en hona för att få kattungar med hannen? Kolla då för säkerhets skull att båda säljarna har sålt med dessa kriterier. I vissa kontrakt får man inte ta ungar på de katter man köper och man kan få problem och dålit rykte om man gör det iallafall.

Spela roll om du har rätt eller fel, att tjafsa med säljaren lär knappast hjälpa dig att få katten för 2000 kr.

Sedan så är det billigt för en perser. Engligt Sverak (tror jag iallafall) får man inte sälja raskatter under 3500.

Finns det verkligen en sådan regel? Den fanns inte när jag var medlem och hade det tillkommit en sådan tycker jag att jag borde hört talas om det.

Det är inte ovanligt att man skriver ett pris men att olika katter ur kullen har olika pris (kan vara både beroende av kön samt om den säljs till sällskap eller avel).
Jag skulle absolut inte tjaffsa, 3.000 låter mkt billigt och 2.000 för en perser låter otroligt billigt! Jag skulle dock undersöka om det är en seriös uppfödare, jag drar lätt öronen åt mig när något säljs för ett vrakpris.

Spela roll om du har rätt eller fel, att tjafsa med säljaren lär knappast hjälpa dig att få katten för 2000 kr.

Exakt. Annonstexten är inte juridiskt bindande. Så säljaren kan säga i nästa andetag att hon vill ha 10 000 för katten.

Finns det verkligen en sådan regel? Den fanns inte när jag var medlem och hade det tillkommit en sådan tycker jag att jag borde hört talas om det.

Lite underligt formulerat av mig. Så vi tar det igen. Sverak har ingen regel, typ man blir inte utkastad, men de "rekommederar" detta som minimipris. De som föder upp, brukar försöka leva upp till rekommedationerna, eftersom de finns där av en anledning och det ser illa ut om man inte gör det.

Lite underligt formulerat av mig. Så vi tar det igen. Sverak har ingen regel, typ man blir inte utkastad, men de "rekommederar" detta som minimipris. De som föder upp, brukar försöka leva upp till rekommedationerna, eftersom de finns där av en anledning och det ser illa ut om man inte gör det.

Jag har fött upp inom SVERAK under flera år och aldrig någonsing hört de rekommendera något lägstapris.

Och varför skulle de? De har ingenting med enskilda uppfödares prissättning att göra.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Familjen A hittar en häst som ska vara lämplig till tävling enl säljaren. Säljaren erbjuder sig att lämna hästen till familjen A ( 50...
2
Svar
26
· Visningar
2 550
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar