tycker ni detta är en rimlig grovfodergiva?

sommarvind

Trådstartare
Jag har räknat ut grovfodergivan på mina2 hästar. Undrar om någon som har lust att göra ett utlåtande. Det är ju inte alltid man kan förlita sig på program på nätet som räknar ut:)

18-årigt korsningsto Halvblod/Varmblod
7-årigt korsningsto Nordsvensk/Island

Båda hästarna går på lösdrift.
Båda hästarna är vad man kan kalla fritidshästar dvs någon ridning ett par gånger i veckan, ibland mer , ibland mindre. Valde benämningen lätt ridning i programmet.

Jag har tagit något högre mängd grovfoder än vad som står i programmet jag användt då ja tyckte det blev för lite annars. Hade kännts bra om några mer kunde yttra sig om mängden och bekräfta om ni tycker det är okej eller ej. Mineralanalys fanns tyvärr inte. Skall göra ett test på det också.

Detta vet vi nu :

Torrsubstans 68 %

Smältbart råprotein 46 g/kg foder

Energi foder 7,4 MJ/kg foder

Råprotein 105 g/kg ts

Smältbart råprotein 67 g/kg ts

Energi 10,9 MJ/kg ts

På halvblodskorsningen 158 i mkh. har jag beräknat ett ca vikt på 510 kg (rund och go efter betet)
9,5 kg Hösilage / dag

Nordiskorsningen 145 i mkh ca 410 kg (också beräknat efter betet)

7,5 kg Hösilage/ dag

Jag känner inte för att dra ner på någon giva pga att dom är lite tjocka nu efter betet, för det brukar allt som oftast jämna ut sig med vintern när dom inte kan äta obegränsat.

Sv: tycker ni detta är en rimlig grovfodergiva?

Jag har räknat ut att Hösilaget är såpass bra så att något kraftoder behöver inte ges. Däremot undrar jag om den äldre ev skulle behöva ha lite extra protein? Är vetekli ett bra alternativ?

Det låter rimligt, men tänk på att ge mer när det är kallt och att en 18årig häst har svårare att hålla hullet och fryser lättare när det är kallt :)
Vetekli blir kanonbra!

Mina hästar ska vid utfodring (dvs om de inte har fritillgång som de har nu) äta 12 kg hö /häst. De är d-ponnyer (dock hingstar så de kräver lite mer). Annars blir de magra.

Regeln att hästar ska ha minst 1,5 kg hö/100 kg häst är bra, men kom ihåg att i slutändan så spelar det ingen roll hur bra foderprogrammet är, det är "ögat" som är det viktigaste.
Dvs hur du tycker hästen ser ut. Blir den mager på det du ger, måste den ju uppenbarligen ha mer sas.

Däremot ska det också betonas att ett bra grovfoder, hö/silage, ska kuna täcka alla hästens behov. Min förra stallägare hade varit på föreläsning för ngn av de stora hästskolorna i sverige (flyinge, wången eller strömsholm) och deras foderlärare sa där att tom hårt arbetande tävlingshästar ska kunna klara sig på ett grovfoder med bra värden.

Kraftofoder är till för att kompletera "dåliga" värden i grovfodret.

Ang din analy så kan jag inte ge dig något bra svar men föreslår att du lånar hem/köper "Rätt foderstat - bättre häst" av Planck, Christina.

Okej, och med kallt menas? 10 grader kallt och kallare? Då skall jag öka på med något kg per häst?. Givetvis så ser man ju också hur hästen ser ut om den behöver mer el mindre:) Hur mkt vetekli tycker du jag skall ge till den äldre om dagen?

Jag skulle inte räkna din nordiskorsning så lågt som 410 kg i normalvikt, min islänning vägdes in för 420 kg och var allt annat än fet 24 år gammal. Iofs fick han ändå omdömet utmärkt på AT vid 141 cm manke. Du har ytterligare en grövre typ inblandad så 410 kg låter då lågt i mina öron.

Vetekli är fosforberikad, så hålla koll på kvoten för ca + p så att den inte skenar iväg åt fel håll. Då finns det bättre saker att ta till, proteinfoder från Kraft kan ges direkt. Soja är billigt, men jag ger det inte ensamt utan i så fall med morötter eller lite blöt betfor. Man kan även byta ut grovfoder med lucern för att höja kvoten ytterligare, eller så lägger man helt frankt till det om nu hästen ändå beräknas gå ner under vintern.

Senast ändrad:

vi tog dom där klassiska måtten på henne (minns ej vilka) Men de var vanliga mått för att räkna ut vikten på en häst. Men jag har svårt att tro att hon skulle väga mer än 410 kg... men vem vet du kanske har rätt, hon kanske väger mer än vad man tror:)

Men om jag skall ge soja blandat med betfor hur mkt av varje skulle du rekomendera som dagsgiva?

Om du utgår ifrån varje 100 kg kroppsvikt så kan du ge 1 hg per 100 kg kroppsvikt och dygn, jag skulle ge i två givor och max 5 hg per dag är det då. När det gäller betfor så handlar det om någon dl eller 2 per gång, endast som uppblötning och utdrygad med sojan. Den har ingen betydelse för det totala intaget då det kanske kommer att handla om 1 max 2 hg per dag.

Mäter jag min häst så väger han 350 kg, men IRL alltså 420.

okej, så jag hamnar inte för högt i protein då om ja tillsätter soja?

Och betforen kan inte "krocka" med något annat?

Skulle det vara okej att ge nordiskorsningen lite betfor också för att det inte skall bli orättvist? Ja menar skadar det om jag lägger i hennes krubba med endast betfor?

Jag tycker det är för lite grovfoder. Hade det varit hö så vore det precis okej.

Är dom väldigt feta kan du kanske lägga till halm.

Jag tycker det är för lite grovfoder. Hade det varit hö så vore det precis okej.

Är dom väldigt feta kan du kanske lägga till halm.

Alltså har man en brist av protein i foderstaten, så är ju inte halm det första jag tänker på. Halm innehåller just bara Mj, även om det är ungefär hälften per kg foder mot hö. Äter hästen säg 4 kg av det så kan kvoten komma att förändras en hel del vilket inte är bra, men jag ger själv mer grovfoder då våra ligger på ungefär 8 kg silage med en TS på 74 % och vikten står ju sedan tidigare.
TS fyller ju miniminbehovet i sin foderstat av TS vilket är A och O.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 346
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025