sommarvind
Trådstartare
Jag har räknat ut grovfodergivan på mina2 hästar. Undrar om någon som har lust att göra ett utlåtande. Det är ju inte alltid man kan förlita sig på program på nätet som räknar ut
18-årigt korsningsto Halvblod/Varmblod
7-årigt korsningsto Nordsvensk/Island
Båda hästarna går på lösdrift.
Båda hästarna är vad man kan kalla fritidshästar dvs någon ridning ett par gånger i veckan, ibland mer , ibland mindre. Valde benämningen lätt ridning i programmet.
Jag har tagit något högre mängd grovfoder än vad som står i programmet jag användt då ja tyckte det blev för lite annars. Hade kännts bra om några mer kunde yttra sig om mängden och bekräfta om ni tycker det är okej eller ej. Mineralanalys fanns tyvärr inte. Skall göra ett test på det också.
Detta vet vi nu :
Torrsubstans 68 %
Smältbart råprotein 46 g/kg foder
Energi foder 7,4 MJ/kg foder
Råprotein 105 g/kg ts
Smältbart råprotein 67 g/kg ts
Energi 10,9 MJ/kg ts
På halvblodskorsningen 158 i mkh. har jag beräknat ett ca vikt på 510 kg (rund och go efter betet)
9,5 kg Hösilage / dag
Nordiskorsningen 145 i mkh ca 410 kg (också beräknat efter betet)
7,5 kg Hösilage/ dag
Jag känner inte för att dra ner på någon giva pga att dom är lite tjocka nu efter betet, för det brukar allt som oftast jämna ut sig med vintern när dom inte kan äta obegränsat.
18-årigt korsningsto Halvblod/Varmblod
7-årigt korsningsto Nordsvensk/Island
Båda hästarna går på lösdrift.
Båda hästarna är vad man kan kalla fritidshästar dvs någon ridning ett par gånger i veckan, ibland mer , ibland mindre. Valde benämningen lätt ridning i programmet.
Jag har tagit något högre mängd grovfoder än vad som står i programmet jag användt då ja tyckte det blev för lite annars. Hade kännts bra om några mer kunde yttra sig om mängden och bekräfta om ni tycker det är okej eller ej. Mineralanalys fanns tyvärr inte. Skall göra ett test på det också.
Detta vet vi nu :
Torrsubstans 68 %
Smältbart råprotein 46 g/kg foder
Energi foder 7,4 MJ/kg foder
Råprotein 105 g/kg ts
Smältbart råprotein 67 g/kg ts
Energi 10,9 MJ/kg ts
På halvblodskorsningen 158 i mkh. har jag beräknat ett ca vikt på 510 kg (rund och go efter betet)
9,5 kg Hösilage / dag
Nordiskorsningen 145 i mkh ca 410 kg (också beräknat efter betet)
7,5 kg Hösilage/ dag
Jag känner inte för att dra ner på någon giva pga att dom är lite tjocka nu efter betet, för det brukar allt som oftast jämna ut sig med vintern när dom inte kan äta obegränsat.