tycker ni att det här är ok?

T

Tindra06

Jag har en shettis som jag har till körning och mina barn rider en del på den. Dock är min äldsta bara 4 år, så när en 11årig tjej i en tävlingsintresserad familj erbjöd sig att tävla henne i hoppning o dressyr blev jag ju jätteglad. Det har gått bra, när de har varit iväg med hennes egen har de tagit med min också, och när storasyster har varit med har jag tävlat hennes häst o då tagit två små i hyrd transport, som jag betalat eftersom jag skulle tävla hennes.

Idag var vi iväg med deras två och min lilla. Bara ponnier, så jag skulle inte rida ngn, utan det var bara hon som skulle tävla min lilla. Eftersom vi hade tre hästar med oss krävdes två transporter, och det är ganska dyrt att hyra här hos oss...de gjorde inga som helst ansatser till att betala, eller åtminstone dela på, kostnad för bensin och släp.
Dessutom har de fått låna henne en månad nu i sommar, eftersom jag skall åka bort och hade tänkt låna ut henne till en ponny verksamhet, men de då sa att de gärna hade henne istället, så kunde tjejen träna o tävla henne under tiden. De lånar alltså henen utav mig, för att tävla. Till saken hör att hade jag lånat ut henne till det andra stället hade jag inte behövt betala nåt samt fått henne vidareutbildad inom körning.
Nu vill de ha betalt för höet samt att jag köper spån till henne så att hon har om det blir dåligt väder.

Hade jag inte lånat ut henne o haft kvar henne där jag står, där jag ändå behöver betala för boxen när hon e borta, hade hösilage ingått samt halm, och hon hade gått ute dygnet runt om det inte bklivit riktigt dåligt väder, de här tar in hästarna såfort det regnar lite på natten...så antagligen blir det en del hö och spånkostnad.

Hur hade ni gjort när kostnaderna visar sig så här i efterhand? Hade jag vetat detta hade jag lånat ut henne till ponnyverksamheten, men samtidigt är det ju kul att ha henne nära och att hon blir tävlad, men jag har ingen lust att betala för att hjälpa till o köra o så.
Sa åtminstone ifrån idag att jag inte har råd att åka iväg om jag måste hyra transport osv.

Sv: tycker ni att det här är ok?

du ska inte betala ett öre om det inte står något om det i kontraktet. om ni har skrivit nått. dom har lånat hästen, då får dom se till att betala för den åxå.

du ska inte betala ett öre om det inte står något om det i kontraktet. om ni har skrivit nått. dom har lånat hästen, då får dom se till att betala för den åxå.

Håller med nightcrawler om detta.
Om du hyr ut din ponny, och en familj vill låna henne, för tränings och tävlingssyfte ska du inte behöva betala för detta. då utnnyttjar de ju dig bara.
Lika gjärna kan de väll köpa egen ponny åt tjejen att tävla och rida.

jo, hon har en egen ponny, emn erbjöd sig att tävla henne också, för att hon skulle ha lite mer erfarenhet när min son blir större, o sen frågade de om de fick låna henne till allsvenkan eftersom hennes ponny var för ung, o de fick de såklart.

Jag håller med om att jag inte borde betala, men jag vet inte riktigt hur jag skall ta upp det, vi har nte skrivit kontrakt, utan de erbjöd sig at ha henne när vi åker bort, så då kanske de tycker att de inte skall betala hennes foder o så, men samtidigt så skulle jag ju inte behövt betala det på d andra stället o de ebjöd ju sig att ha henne ISTÄLLET för att de tyckte det var synd om hon skulle åka iväg.
men jag får väl kräva bensinpengar plus transporthyra om de tjafsar..

Det beror ju på vad du själv tycker. Tycker du det är värt att betala den summan pengar i månaden för att ponnyn ska bli riden och tävlad?
Är det värt att förlora den ryttaren om ni "hamnar i bråk"?

Du är inte skyldig att betala nånting, speciellt inte eftersom dom erbjöd sig att ta hand om din ponny. Det var ju inte så att du frågade om dom hade lust att rida till den.
Det kan du också säga till dem om du inte vill lägga ut ett par hundra på hö (för kostnaden kan väl ändå inte bli så speciellt hög??).

Hoppas det löser sig.

Jag tycker att dealen med att de tävlar din ponny (och du tävlar deras häst ibland) verkar alldeles lysande. Att de sen vill ta hand om ponnyn när du är borta är väl också bra? Det kan inte röra sig om alltför många hundralappar som de vill att du ska betala? Jag hade helt klart försökt att hålla relationen till den här familjen och ponnyryttaren bra och utan bråk. Är det värt några hundra ifall de säger åt dig "ta din ponny och stick"?

Ja men, kanske har ni missförstått varandra?

Kanske trodde dem att du ville att tjejen skulle tävla din ponny.
Inte att DEM ville tävla din ponny. Och då kanske dem tänker
"Men om hon vill att vi ska tävla hennes ponny får ju hon betala"

Dem kanske tänker att DEM gör DIG en tjänst.
Och du kanske tror att DU gör DEM en tjänst.

jo precis, de erbjöd ju sig. Nej, det är klart, det handlar inte om mkt pengar, men att både hyra transport och köra dit pållen är ganska dyrt. Höet är väl ok, bara lite irriterande att de inte sa ngt innan.
Fast jag har iofs sagt att jag inte kan köra till fler tävlingar utan vill de åka iväg nu när jag e borta så får de sköta det själva och även senare. (om vi inte ändå ska iväg sen o jag ska tävla deras, då kör jag ju såklart)
Och det verkar de ok med...nej jag vill inte ha ngt bråk såklart, det är mest min sambo som blir väldigt irriterad på alla plötsliga kostnader..

Nåja, det löser sig väl, hon var iaf iväg idag med en dubbel nolla i ld och ett stopp i omhoppningen i lc, ganska bra med tanke på att hon är en sån liten bponny :)

jag tycker verkligen inte att du ska betala det!!
det var väl dom som ville ha hästen och låna den? Om du hade frågat dom om dom ville tävla på hästen så tycker jag att du ska betala, men om det är dom som vill tävla så får dom ju betala, eller?? :devil:
:rofl:

Fy tusan vad fräckt! Av dom alltså.
Det är oanständigt att hålla på så där, du ska inte behöva betala en krona för att dom ska rida din ponny, tror du måste dunka näven i bordet och säga ifrån för det där är verkligen INTE okej

Helt ärligt så tycker jag att du ska vara glad över att någon vill göra allt detta med din ponny. Värdet på din ponny växer ju varje dag i om med att den blir utbildad och får erfarenhet.

Det är värt en hel del sedan när dina barn är tillräckligt gamla för att rida ponnyn ordentligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 910
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar