Tyck till om ridbanor!

krocket

Trådstartare
Skulle ni inte kunna dela med er av era erfarenheter av olika typer av ridbanor? Materialval, användningsområden, storlekar, fördelar och nackdelar???

Skulle den snälla moderatorn kunna tänka sig att nåla denna tråd? :bow: :bow: :bow:

;) Krocket

Sv: Tyck till om ridbanor!

Vi har byggt en ridbana i Paddex-material på totalentrepenad.

Kort omdöme:
Materialet är ett bra material med bra förmåga att bära hästarna och ge förutsättningar för samtliga gångarter (trav/tölt/galopp). Det dammar ganska lite och kräver ganska lite underhåll.

Arbetet som är gjort under av vår anlitade totalentrepenadsfirma är dock helt åt skogen, så totalresultatet är inte alls bra. Men det är en annan historia....... Eftersom man inte bör namnge sin tvistepartner i sådana här forum så låter jag bli, men vi är åtminstone överens (båda parter) om att ridbanan i dagsskicket inte är i närheten av vad dem lovat....

Jag kan skriva om mina erfarenheter:

Sandbana: Har endast tränat dressyr på den, men den är kanon. Lagom djup och rejält stor (30*80 m). Min erfarenhet är att man bör ha lite större utebana (den upplevs oftast som mindre än en inomhusbana). Längs kanterna ligger slipers - funkar bra och inget staket att oroa sig för att bli avkastad på om man rider unghäst. Staket finns dock, men det är placerat utanför en häck av tujor som i sin tur står ca 2 m utanför slipersen. Risken jag upplever med sandbanor är att de blir för djupa. Fryser väl också ganska lätt på vintern. Kan inte uttala mig om kostnaden.

Gummiflis: Nu vet jag inte om man ens får lov att anlägga nya gummiflisbanor (tror att det är miljöfarligt?), men jag har i alla fall ridit dagligen på en sådan i tre år. På just den banan kunde underarbetet varit bättre (det blir gropar på vissa ställen vilket verkligen är irriterande). Jag upplever hoppning som lite meckig - det blir lätt gropar både där avsprång och nedhopp är, och hoppar man mycket får man sitta av och jämna ut groparna. Däremot tycker jag att banan är toppen att rida dressyr på (bortsett att det på vissa ställen lätt bildas gropar). Bra studs i materialet och det blir aldrig tungt. Fryser väldigt sällan på vintern här i Skåne. Inga problem med mycket regn - materialet suger inte åt sig. Däremot blir jag konfunderad över materialet i sig - det har ju varit larm om att det är skadligt för hästen i och med att det finns miljöfarligt material i gummiflisen (kabelrester, m.m.). Gummiflisbanan är omgiven av staket, och själva banan kantad av slipers. Staketet står oroväckande nära (strax utanför slipersen) och mer än en gång har jag sett människor hamna på staketet när en unghäst busat till. Detta känns inte bra, och själv skulle jag inte sätta staket så nära själva banan.

;) Krocket

Senast ändrad:

Har en gummiflisbana med måtten 25x50 som används till markarbete, hoppning och tömkörning, kostade strax över 100.000:- att anlägga med allt arbete o material.

Fördelar:
-fryser i princip aldrig, möjligtvis då det regnat mkt eller snön smällt o det sen fryser på, då kan den bli lite frusen men går oftast ändå att rida i
-dammar minimalt
-inte tung att rida i
-blir inga vattenpölar (förutsatt att man har en väldränerad bana förståss) och är aldrig "kladdig" att rida i

Nackdelar:
-är inte tillåtet att ha i vissa kommuner då det är skadligt för miljön
-tål inte riktigt longering(på en o samma volt) o löshoppning, hästarna trampar gärna igenom underlaget då o man får upp en hel del stenmjöl i gummiflisen (beror lite på vad man har för häst oxå iof! shettisen går utärkt men de tunga halvbloden går inte lika bra)

Sandbanor är jag inte så förtjust i men kan vara bra om det är en bra anlagd bana som inte är för tung vilket många sandbanor upplevs vara. De dammar oxå en hel del om man inte har bevattning till den eller har tur med vädret ;) Tycker många banor inte klarar för mkt regn heller utan blir ofta vattenpölar o kladdigt o gärna tungt o rida i... Sen fryser de juh oxå på vintern om man inte saltar den.

Träflis är oxå ganska bra då de inte heller fryser så lätt. Dock kan de vara lite hala att rida i ibland men är iaf inte tungt o rida i.

Listar min erfarenhet av Paddex på samma vis som övriga:

Fördelar:
* Dammar mindre än sand
* Går att använda största delen av vintern (fryser bara vid riktig kyla)
* Kladdar inte, och materialet är bra dränerande (dock gäller ju alltid att det finns dränering under för vattnet att försvinna i)
* Fungerar bra att välja hårdhet på banan (ytskikt mellan 15-25 cm ger hård->mjuk bana)
* Ganska underhållsfritt (sladda då och då, harva nån gång, lite material vartannat år)

Nackdelar:
* Kostar mer än sand
* Svårt att få tag på... ev. lång transport...
* Luktar lite svavel första tiden.

Är det någon som känner till Pro Fiber?

Her hört talas om det, men vet ingen som har det. Om någon vet mer kan ni kanske PM:a??? :) :bow:

;) Krocket

Min erfarenhet av ridbanor är att folk vräker på alldeles för mkt. underlag, så att hästen bara går och skottar sand.. Gillar när underlaget är tunnt!

Finns det någon möjlighet att det skulle funka med att lägga sand direkt på lerjord, förutom då att det sjunker ner, men om ma fyller på efterhand. Tänkte mest att man skulle ha sand på för att leran blir hal vid blött väder??? :confused:

Vi har sand på lergjord, ingen matta eller något annat. Vi grävde bort matgjord och dränerade, sen är det bara sand (väldigt fin sand) och stenmjöl. Problemet är när det har regnat mycket att den blir lite lerig men annars så är underlaget rätt OK. Nu är ridbanan 10 år och har satt sig ordentligt, vi har även fyllt på sand och stenmjöl några gånger, ca vart 2-3 år fyller vi på...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 119
Senast: Lavinia
·
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
447
Senast: Tassa
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.