Tvisten hotar VC-finalen för Helena

(NT)
Med 41 dagar kvar till världscupfinalen i Las Vegas riskerar Helena Lundbäck att få resa utan Madick. - Vi följer avtalet. Jag räknar absolut med att de åker, sa Hans Lundbäck.

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tvisten hotar VC-finalen för Helena

Man kan även vända på det och säga, vad är ryttaren värd utan en bra häst?
Jag anser att hästmaterielet är av största vikt.

*kl*

Har hon inte möjlighet att säja hästen då? Eller bryter hon mot avtalet då? Jag menar även om HL ska ha 50% så lär det ju bli en hel del...

Visst är det en ensidigt och ganska orättvist avtal, men hon har fortfarande skrivit på det. Har hon inte läst igenom det innan, ja då får man skylla sig själv.

Men om man är så dum att man skriver på ett sånt kontrakt, får man inte skylla sig själv då?
Bara för att man har en lovande hopphäst så är man ju inte på minsta vis tvingad att låta en elitryttare träna den.
Man kan rida den själv eller sälja den eller höra runt bland fler ryttare.

Det kan ju vara så att ägaren var väldigt smickrad och ivrig på att hästen skulle upp i klasserna så att hon inte tänkte sig för, men:
Vad hade hästen varit värd idag om inte Helena hade hoppat den på alla tävlingar Europa runt?

Nu har ju vi bara "hört" och vissa har uppenbarligen sett avtalet ( :) ) men vi har ju inte hört snacket som var VID avtalskrivandet och det kan ha låtit betydligt bättre än vad avtalet faktiskt var... Som tex det "snacket" om att avtalet skulle skrivas om vid "bra resultat" mm... Och det tvivlar jag inte ett ögonblick på att de sas... Sen om Ridab verkligen ville göra det är ju en annan sak (uppenbarligen !)...

*kl*

Har hon inte möjlighet att säja hästen då? Eller bryter hon mot avtalet då? Jag menar även om HL ska ha 50% så lär det ju bli en hel del...

Enligt avtalet har hon inte rätt att bryta det, det är bara Ridab som kan bryta avtalet. Så, nej hon kan inte sälja hästen.

Avtalet finns att läsa på hästmagasinets hemsida.

Enligt avtalet har hon inte rätt att bryta det, det är bara Ridab som kan bryta avtalet. Så, nej hon kan inte sälja hästen.

Avtalet finns att läsa på hästmagasinets hemsida.

Jag tror att pappa Hans tog en rövare att få Annette att skriva under. 5 min
innan en start och både pappa och Helena är stora namn, som man gärna vill tro är hederliga. Visst är det då lätt att bli lurad, framför allt om man också är lite bländad av hela situtationen. :crazy:

Svarar flera.

Även om kontraktet kanske är till Lundbäcks fördel, så har AK fortfarande skrivit på ett kontrakt.

Och att bete sig så som hon har gjort, gått ut i media och snackat skit, och sedan begära hästen och 1,4 miljoner är väl ett bevis på att hon blivit lite väl pengak*t. Så Lundbäcks ska inte ha någonting annat än utgifter för det jobbet dom lagt ner på hästen förutom en massa utgifter? Även om hästen gick 150 innan så är det ett ganska stort kliv mellan 150 och WC, även om AK säljer hästen inom 24 månader och bara få 50% så kommer hon få många, många gånger mer slantar än vad hon skulle fått för hästen om hon sålt den när den gick 150.

Där var ju tvisten vem som ägde hästen över huvud taget. Jag tycker det är en annan sak, men samtidigt är det ju lika dumt att det ens uppkommer, det håller jag med om!

Sant!

Och som en av de elitryttare (Svante?) sa när de tillfrågades som experter är också något att tänka på tycker jag: "jag skulle aldrig sätta mig på en häst som ägaren inte ville jag skulle rida". Hur känns det att rida och använda en häst som man inte äger och som ägaren gör allt som står i sin makt för att man inte ska få ha kvar?

På vilket sätt tycker du hon "snackat skit"? Snacka skit är i min värld om hon skulle anklaga Lundbäcks för att inte ha skött hästen korrekt, pressat den för hårt osv. Och något sådant har ju ägaren inte sagt.

Dessutom har ju även ägaren haft utgifter, hon har ju betalat veterinärvård och försäkring. Och jag kan tänka mig vad en försäkring kostar på en sådan häst! :crazy:

Och som någon sa tidigare i tråden, vad vore ryttarna utan bra hästar? ;)

Vet ej vem som har rätt, hoppas de kommer överens. Det verkar jul helt sjukt att mer eller mindre skänka bort sin häst. Jag kommer dock aldrig att förstå varför man vill äga en häst och stå och titta på när någon annan tävlar. Dräför måste AK trott att hon skulle få ut något mer än detta.:bump:

Jag anser att hon snackar skit i media, för att hon drar upp hela historien i media och ändrar sig efter hand.
När hon drog in media i striden uttalade hon sig såhär
"Jag begär inte en massa pengar eller stora delar av prispengarna. Men fick jag bara hjälp så att jag kunde resa ut till de spännande tävlingarna och se Madick en gång i månaden"
Nu vill hon ha 1.4 miljoner.
Ak påstår att hon visste att det var fel redan när hon skrev på kontraktet. Varför skrev hon då på det?
Hon har ett drygt år kvar på kontraktet. Väntar hon ett år, kan hon sälja hästen och få ruskigt betalt för henne (även om Ridab ska ha 50%), men hon vill ju som sagt inte sälja hästen? Hon har själv uppskattat Madicks värde till 20 miljoner kronor. Säljer hon hästen för hon 10, långt mer än vad hon fick bud på innan hästen hamnade hos Helena. O vill hon inte sälja hästen (vilket jag inte tror ett dygt på), ja då slipper hon. Men att Helena ska ha höjt Madicks värde med 18 miljoner, det ska hon inte ha något betalt för alls???
Mitt intryck av människan är att hon vill ha så mycket pengar hon bara kan komma över, o hon vill inte att Helena ska ha något för jobbet hon lagt på hästen, utan hon ska vara glad över att ha fått äran att rida hästen.
Men jag kan hålla med om att det känns måste kännas lite olustigt att rida en häst som ägaren inte vill att man ska rida.
AK fick ett bjud på 2 miljoner för Madick av Royne Zetterman för fem år sedan. Det tackade hon nej till eftersom hon ville behålla hästen i avel efter avslutad karriär. Därför hamnade hästen hos Helena istället.

För att AK själv inte har den kunskap som krävs för att tävla hästen i dom klasserna kanske?

På sidan där det visades material från rättegången så stod det varför hon ändå skrev på kontraktet.
Likaså så stod det att Maddick anses så gammal när kontraktet går ut att hon inte är värd värst mkt att sälja.

Som jag sagt förut så är det i allafall synd för ridsporten i helhet att det blir en sådan här soppa!

Nu var det ingen rättegång, utan en förhandling.

14 år gammal är hästen när kontraktet går ut, knappast för gammal för att sälja...

AK påstår att höjdpunkten i karriären är när hästen är 8-12 år. Jag skulle vilja plussa på två och säga 10-14. Som 8-10 åring har en häst ännu inte hunnit få någon rutin i 160.

Jag har hört att en häst "kan bli bättre" upp till 12 års ålder. Sedan stannar den "lika bra" ett par år till, sedan kan man om man har otur få en häst som "blir sämre".
Det sagt av elitryttare i någon artikel i Ridsport.

Men givetvis går det ju att få betalt för en så bra 14-åring, men man kan ju få betydligt mer om man säljer tidigare än 14 år.

Blir i allafall intressant att se hur domen blir! Om kontraktet anses oskäligt och ägaren får rätt så är ju kontraktsutformning något som kommer bli mkt mer viktigt i framtiden!

Men jag vet av egen erfarenhet att trots påskrivet kontrakt kan man hävda att det finns mer avtal som "bara" är muntliga. Och det gick utmärkt att hävda det även om det helt saknades vittnen. Att det är så kostade mig många tusen...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
764
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) VÄRLDSCUPFINALER, LAS VEGAS: Helena Lundbäck och Madick är dubbelnolla i den andra rundan av finalen. Omhoppningen pågår...
Svar
0
· Visningar
612
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama