Tvinga till att sko

Chili

Trådstartare
Jag är fodervärd åt en vbl travare som inte alls får gå skodd, av den enkla anledningen att det är "onaturligt" för hästar att ha skor. Har frågat flera gånger hur jag ska göra där det är mycket grus, under vintern osv. men får till svar att jag kan hoppa av där det är grus/is.

Nu är det så att jag har upptäckt ett litet hål i hoven, precis utmed hovväggen kan man säga. Både hovslagare och ägare varnade för detta, så jag ska ringa hovisen idag och se vad han säger.
Men kan jag nu tvinga ägaren till att låta mig sko hästen :confused:
Han går inte normalt på grusvägar, tom. på vissa stigar går han på gräset bredvid. Jag är lite orolig att han kommer få ont i ryggen eller så, för han spänner ju sig när jag rider/leder på grus.
Han måste ledas på grus för att komma till hagen också.

Om hovisen säger att jag måste sko, borde man inte kunna kräva av ägaren att få göra det då? Eller är det bara att lämna tillbaka hästen och säga tack och hej? :(

Sv: Tvinga till att sko

Du kan inte diskutera lite mer med ägaren först? Är h*n helt bestämd på den punkten? Om hovis säger att du bör sko kan du alltid säga det till ägaren. Händer det inget då vet jag inte om jag skulle våga ha kvar en häst som reagerar så som du säger. Kan du inte få boots av ägaren? Hur länge har hästen varit barfota?

Det finns en anledning till att hästskon uppfanns. Precis den meningen använder min hovslagare. De flesta hästar håller inte till ridning och arbete på varierat underlag utan skor och bärrandsröta drabbar för det mesta oskodda hästar.
Jag anser det vara djurplågeri att inte sko en häst som går och linkar och verkligen behöver det.

Det låter som om hästen fått lamellrandsseparation.

Det är ju en del pillande med en barfotahäst. Det ska raspas ofta och hållas efter, just för att såna inte ska uppkomma.

Mitrolle! Menar du att skodda hästar inte får bärrandsröta?

Chili skrev:
Jag är fodervärd åt en vbl travare som inte alls får gå skodd, av den enkla anledningen att det är "onaturligt" för hästar att ha skor. Har frågat flera gånger hur jag ska göra där det är mycket grus, under vintern osv. men får till svar att jag kan hoppa av där det är grus/is.

Nu är det så att jag har upptäckt ett litet hål i hoven, precis utmed hovväggen kan man säga. Både hovslagare och ägare varnade för detta, så jag ska ringa hovisen idag och se vad han säger.
Men kan jag nu tvinga ägaren till att låta mig sko hästen :confused:
Han går inte normalt på grusvägar, tom. på vissa stigar går han på gräset bredvid. Jag är lite orolig att han kommer få ont i ryggen eller så, för han spänner ju sig när jag rider/leder på grus.
Han måste ledas på grus för att komma till hagen också.

Om hovisen säger att jag måste sko, borde man inte kunna kräva av ägaren att få göra det då? Eller är det bara att lämna tillbaka hästen och säga tack och hej? :(

Om hästen ömmar utan skor så behöver den skos och att inte sko den då är djurplågeri.

Senast ändrad:

Jane_Done skrev:
Det låter som om hästen fått lamellrandsseparation.

Det är ju en del pillande med en barfotahäst. Det ska raspas ofta och hållas efter, just för att såna inte ska uppkomma.

Mitrolle! Menar du att skodda hästar inte får bärrandsröta?

jag anar nästan att mina hästar har fått nåt liknande lamellrandsseparation... dom går barfota. det är två shettisar. jag tyckte att hovslagaren skulle komma var 6:e vecka men hovslagaren tyckte att det räckte med 8 veckors intervall.

men som du säger så behövs det oftare... vad ska jag säga till hovisen för att han ska komma oftare, h*n vet att jag vill att h*n kommer oftare.
och det är ingen stor grej med pengarna, för att bara verka dom är inte dyrt.

kan man göra något själv för att förhindra lamellrandsseparation?

Man kan hålla efter hovarna så att de inte växer sig så långa att det "drar" i hovväggen när hästen rör sig.

Det finns väl hur mycket som helst att säga om det och du kan läsa i den nålade barfotatråden ovan, där finns även länkar till olika barfotasidor.

Men kortfattat ska hoven hållas plan och kanterna bör raspas i 45 graders vinkel. Sliter hästen hoven snett så är risken stor att den som inte slits "pressas" ut och lamellranden släpper. Plus all skit som kan komma in och orsaka röta.

Själv raspar jag min barfota en gång i veckan, och kollar strålar. Allt för att det inte ska bli så stor skillnad för hästen. Jag skulle inte låta en häst gå barfota i 8 veckor utan att hålla efter.

Om du läser det jag skrev så står det att det drabbar för det mesta oskodda hästar. Klart skodda får det med, men det är mkt större risk med en oskodd.

Om jag hade så olika uppfattning om hästens välmåga som du och ägaren, då skulle jag lämna tillbaka den.
Jag har min häst utlånad på foder, och jag och fodervärden har hittills haft samma inställning till allt viktigt. Vilket jag anser är en förutsättning för att det ska fungera.

Om hästen ömmar så den haltar utan skor så blir det genast lite knepigt med VEM som bär ansvaret för dom olika bitarna...

Vet SKA anmäla djurplågeriet, för det är det enligt lagen...

Hovis BÖR konsultera vet och sen därifrån anmäla det..

Om det finns ett skrivet fodervärdskontrakt angör vem som som kan bli åtalad för djurplågeri...fodervärden eller hästägaren...

För nu är det så att enligt SVENSK och EUs lagar, så är det djurplågeri att INTE sko en ömfotad häst som används till ridning eller körning...

OBS!
Jag har skrivit SKO, men det kan lika gärna vara användande av barfotaboots...Men finns det grus på väg till hagen som hästen får ont av bör man starkt överväga att sko den istället för att hålla på och sätta av och på Bootsen bara för att leda hästen till och från hagen...

Och jaa, jag har erfarenhet av både skor och barfotagång....
Just nu har jag en av varje...
Men skulle barfotahästen visa minsta anledning till att bli ömfotad vid ridning, kommer han att skos...

Svarar på alla här...

Det är så att det i kontraktet står att han absolut inte får skos, och jag har pratat med dem om detta både före och efter jag fick hem hästen. Efter deras övertgelser tänkte jag, att han kan väl gå utan skor då. Men eftersom han segar och går säkert hälften så sakta på grus som på gräs, kan man lätt ana att han inte mår bra av det.

Har pratat med hovisen och han tror inte själva hålet är någon fara, han observerade det inte när han var här i måndags (för det var fullt med lera o grus antagligen), men vill jag ska så är det bara att ringa honom. Men det är ju "brott" mot kontraktet... :crazy:

Jag är i valet o kvalet vad jag ska göra, kan alltid ringa ägaren igen och säga att det ENDA som strular är hovarna. Han har ju vant sig vid omgivningen och vi börjar lära känna varann nu, så det känns himla synd att lämna tillbaka honom för en sådan sak.

Jag sköter om hovarna 1-2 ggr i veckan, raspar så kanterna inte blir långa och ifall de flisat upp sig lite jämnar jag till det, så hovarna ser fina ut.

Det jag kommer få höra av ägarna har jag hört innan. "Vi har alla våra hästar oskodda och det går jättebra. Det går jättebra med honom också, du ska bara rida på så vänjer han sig med tiden". Suck.

Det är precis sådant som du beskriver här som gör mig tokig!!!! Inte undra på att hela barfotarörelsen får ett så dåligt rykte. En häst som uppenbarligen inte är frisk i sina hovar och visar det tydligt genom att ömma, ska inte ridas punkt slut. Det finns inget som heter rid på så vänjer sig hästen, det går inte. Hästen får inflammationer i sulan och blir bara mer och mer öm och rädd för varje sten den trampar på. Den måste få läka innan nya försök görs att gå på ett obekvämt underlag. Jag är väl mest kritisk till hästägaren i det här fallet som brister i sitt ansvar gentemot hästen, men jag tycker även att du borde ta ansvar och inte rida hästen på de underlag som han har ont. Även om hästägaren har gjort idiotiska rekomendationer till dig. Vore jag som du så skulle jag lämna tillbaka hästen och samtidigt säga några väl valda ord.

Jo jag har grunnat på det här nu hela helgen och idag. Så dessvärre får jag nog ta och ringa ägarna, och om jag fortfarande inte får sko honom, får han nog åka tillbaka.
Jag tänker inte stå här med en häst som inte kan ridas, då mycket av våra ridvägar består av just grusvägar. Nu sista tiden har jag nästan enbart ridit på gräs, stigar och i terrängen för att underlätta. Men tycker synd om honom som får åka hem och fortsätta gå oskodd.

Chili skrev:
Jo jag har grunnat på det här nu hela helgen och idag. Så dessvärre får jag nog ta och ringa ägarna, och om jag fortfarande inte får sko honom, får han nog åka tillbaka.
Jag tänker inte stå här med en häst som inte kan ridas, då mycket av våra ridvägar består av just grusvägar. Nu sista tiden har jag nästan enbart ridit på gräs, stigar och i terrängen för att underlätta. Men tycker synd om honom som får åka hem och fortsätta gå oskodd.

Jag tycker synd om både dig och hästen! Hoppas hästägaren tar sitt förnuft tillfånga och inser att det inte går att göra så med en barfotahäst.

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: jemeni
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 308
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 712
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Borstning av tänder
  • Kall lägenhet
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat