Tvillingföl

EoG

Trådstartare
Förra tisdagen fölade vårt fullblodssto Piggelina e Precocious, efter en tids matvägran, jätteödem, svullna ben och en enorm mage. Det blev 2 stycken!
2 välskapta stoföl som ser fullgångna ut (hon gick en vecka över tiden). Vi har inte riktigt vågat tro att den lilla ska överleva. Hon fick lite hjälp med B-vitamin, selen och råmjölk i starten + att hon får ca 5-6 dl ersättning/dag (mer har varit svårt att få i henne). Skulle gärna vilja ha lite råd från någon med erfarenhet om "fortsättningen", nu när det faktiskt verkar som om tänker överleva. Hon har diat själv ända från början och inte behövt hjälp upp eller så. Hon föddes ca 85 cm hög och systern 5-6 cm högre.
twins.jpg

Fader till de 2 är vår fullblodshingst Stravinsky (exp GB)

Sv: Tvillingföl

Grattis till två fina föl! :D Kul att båda är så pigga! Jättefina!

Ett stort grattis, vad kul att allt har gått så bra .

Det är så himla kul att höra om lyckade tvillingfölningar :)

Grattis och Lycka Till :)

Åh så underbart! Vilken TUR ni haft som fått två friska fölungar! Verkligen roligt att höra! Håller tummarna för att de ska fortsätta att hålla sig friska och starka. /AFF

Men jösses, så underbart det ser ut! En på varje sida:love:
Grattis till två fina flickor och att det gick bra hela vägen, inte helt vanligt!

Stort grattis till tvillingarna och lycka till i fortsättningen, hoppas verkligen att det går bra hela vägen, var rädd om dom....:love:

Vilka sötingar!
va roligt att det gått bra.

//Tina

Så fina och så lika!!:love:

Jag har alltid tyckt att Stravinski är en vacker hingst, så detta kan bli lovande!

Vad har du tänkt dig med dessa föl? Ska de gå på banan eller blir det någon annan gren? *nyfiken*

Grattis säger jag med och hoppas på lika god fortsättning för de små fina :)

Vilken underbar bild!

Grattis säger jag också! Har det börjat så bra så lär det nog fortsätta - mycket mat till mamman bara.

Håller tummarna att båda klarar sig och att dom växer upp till fina flickor som kan föra härliga stravinsky`s blod vidare i sverige!

Grattis!

Grattis till de sötisarna :love:

Hoppas att det går vägen!!

Har ju själv två tvillingar men de köptes in som 4 resp 5åringar :)

Hej,

UNderbar bild.

Jag har ingen erfarnenhet om tvillingar (förutom mänskliga då!).

Men några tankar.

Om den lilla verkar dia själv och är pigg och glad så tror jag att jag skulle försöka att dra ned på stödutfodringen - det är ändå såpass lite som bara ett par dl så jag vet inte om det gör så mycket från eller till.

Glöm inte att ni har ett föl till - det kan vara lätt att man koncentrerar sig på den som är minst - men håll även den andra under samma uppsikt.

SJälvklrt håll koll på att stoet inte tappar alltför mycket när hon skall föda upp två, om hon gör det så skulle jag nog börja stödfodra småttingarna också.

Så fina! Grattis EoG, hoppas att det går bra med bebbarna! Vill gärna se fler bilder på dem allt eftersom.

Detta var mkt roligt att höra !! Jag själv förlorade tvillingar 6 veckor före beräknad fölning oxå u : fullblodssto.
Ett stort grattis!!

Men hur gör man m fölavgift?

Tack för alla lyckönskningar.
Fölen kan inte gå i galoppsporten, för att kunna rega dem där måste man ha ägt både modern och fadern per 1/1 det året de tillverkas om fadern inte är godkänd i galoppförbundet, och mamma kom till oss på våren.
Det här fölet var ett beställningsföl och sålt in utero. Köparen/ägaren har nu fått ett annat Stravinskyföl istället eftersom vi inte gärna delar på dessa.
Det där med fölavgift har jag inte tänkt på, hingsten är/var ju min egen så jag behöver inte betala 2. Dessutom stod han på 90-dygnsavgift, så det finns väl ingen hingstägare som skulle komma på att ta ut en dräktighetsavgift till :).
Det stora fölet växer och frodas som det ska, det lilla ser fortfarande nyfött ut. 5-6 dl mjölk är faktiskt 10 % av vad den här dricker per dygn och jag vill gärna tro att det gör nytta. Båda har dock växt 5 cm och är nu 90 resp 95 cm. Det som oroar mig lite är att mamma tydligen haft juverinflammation och den ena juverhalvan är mindre, men producerar mjölk som tur är.
Hon står nu på 8 kg kraftfoder och fri tillgång på hö. Vi har jättebra bete bara jag vågar släppa dem på det.

Skönt att höra att de fortfarande fungerar bra och att båda växer!!

Har inga egentliga tips, men en kompis till mig har ett litet ponnysto som är uppfött i Holland av VDL. Hon är efter Hattrick (Ahorn - Ronald) - Athlet Z - Calando - Ladykiller!! Hon är alltså den lilla av ett tvillingpar!

Stoet har i år segrar Msv A hoppning och är en superfin liten häst. Dock av lite udda modell, jag har svårt att tänka mig att hennes tvillingbror (som är närmre 1,70) ser ut så...

Så du kanske har fött upp en blivande elitponny du också! ;)

Lycka till med de små liven!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 581
Senast: Kirie
·
R
Avel jag har någara frågor som jag skulle vila ha hjälp me så fort som möjligt=) 1) Var någonstans sitter det genetiska budskapet hos en...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: rabbe
·
B
Islandshäst Jag har ganska nyligen blivit hästägare till en jättefin häst. Han är fullt tränad tävlingshäst som bla tävlade SM tidigare i år. Men...
Svar
19
· Visningar
2 291
Senast: Båbbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka