Tvillingföl

Sv: Tvillingföl

ååh va söta små..:) Skönt att allt verkar gått bra iaf=)

Kul att se att det kan funka med tvillingar! Men jag undrar, visste du inte om att det var tvillingar eller hade du gjort UL och lät dem vara kvar? Nyfiken eftersom alla talar om att kolla med UL så att det inte är tvillingar, att klämma bort en blåsa och abortsprutor. Har fått intrycket att alla "väljer bort" tvillingar då de tycker att riskerna är för stora. Undrade bara hur det gått till!:)

Det är vanligt att en tvilling "gömmer" sig på ul. Trots flera ul.
På min missades tvillingar på 2 ul, det syntes bara en. Hon kastade i månad 7.Vet att det inte gått att se ens på 3-4 ul på vissa. Tror ingen riskerar en medveten tvillngdräktighet eftersom chanserna att det går såpass bra som för ts sto är såpass små.

Hon blev u-ljudad på 27 och 90 dygn. Varken vet eller jag kunde upptäcka något förutom att fosterblåsan var lite "för stor" på 27 dygn, men bara ett foster och ett hjärta kunde hittas.

Jätte grattis till de fina fölen.
Mamman ser ju att att ha klarat av att ge di också utan att bli som ett själstaket. Måste vara skönt.

Inte klarar de sig på bara gräs inte. Mamma äter 6 kg kraftfoder + 3 dl olja per dag och småttingarna 2 kg müsli. Mamma är fet som en gris, men mjölkar ju dåligt pga sin gamla juverinflammation, fölen är ganska tunna, men växer bra, äter bra. Eftersom ingen har erfarenhet av tvillignföl är det svårt att veta hur mycket man vågar peta i dem, och 2 kg kraftfoder är vad våra föl brukar få när de vänjs av.

Inom nötkreaturs-aveln säger man att tvillingar som är av skilda kön, alltså en kviga och en tjur oftast (eller alltid) blir sterila. Vet ej om detta är bevisat men vi har haft fall av detta i våran besättning vid ett flertal tillfällen så jag tror det stämmer. Kanske är det detta hon syftar på. Nu är det ju inte något problem i detta fallet eftersom det är två små stoföl, alltså bara dubbel glädje avelsmässigt.

Passar på att säga grattis till de små, som väl vid det här laget blivit ganska stora.

Åh, vilka små tuffingar, så vackra dem va:love:
Ett stort grattis och lycka till i framtiden:smirk:

Grattis till småfölen! Jag hörde av en kompis att tvilligföl är sterila, stämmer det?

En kompis har en häst som är tvilling. Hon heter Queen och brodern King. Båda normalstora och har tävlat en del. Queen fick minst 4 föl vad jag känner till men togs bort pga att hon gick tom de sista åren. Fullblod efter Kings Bonus födda 1983

Nej, tvillingföl är inte sterila. Däremot är det så på kor om kalvarna inte har samma kön. Då blir kvigkalven steril pga tjurkalvens hormoner (om jag förstått det hela rätt).
For Pleasure-sonen "For kids only" är ju tvilling och väldigt populär i tyska ridponnyavel just nu. Många halvblodstvillingston har verkat i ponnyaveln. Och pappan till ett av våra fullblodsston var också tvilling.
Det minsta fölet blev akut sjuk och det större fölet fick vänjas av hastigt (4 ½ månader). Hon fick 41 graders feber, blev stel i hela kroppen och hade svullna bakkotor. Efter mycket huvudbry, där allt från förgiftning till kvarka föreslogs, visade det sig att hon fått erlichia (av sommarens enda fästing!!!). Nu har hon blivit behandlad med Engemycin och Gastrogard(i förebyggande syfte mot magsår) och mår mycket bättre. Dock har kotorna blivit väldigt mjuka av Engemycinet och hon står på Ethacillin istället, vilket verkar funka bättre om man ser till tempen.

Senast ändrad:

Jag undrar när du märkte att något vara annorlunda med stoet?
Jag har ett sto som är ca 125 dagar gångna. Hon har världens aktivitet i magen som förövrigt är jättestor. Hon står bredbent långa stunder och viker svansen åt sidan. Jag var rädd att hon skulle kasta men detta har på gått i mer än två veckor. jag har haft två dräktiga ston förut mfen aldrig varit med om detta.

De mår alldeles utmärkt. Den "stora" tvillingen är såld, men minstingen Piglet finns kvar här hos oss. Här är en bild från i maj, där hon är längst till höger, lika stor som sina kompisar Wild Thing (e Waldeck) och Julia (e Corlensky G)
3flickor.jpg

Vi var rädda att det var tvillingar i år också, magen var enorm, men Piggelina mådde mycket bättre hela dräktigheten. Den 8/6 födde hon en rejäl hingstunge e Mandrake el Mago xx, som på fullblodsvis ännu inte har något riktigt namn. Vårt första val är Partoftheplan, men än så länge kallas han Sune efter hovslagaren. Pga senkontraktur skodde vi honom när han var 3 veckor eftersom kotan inte ville räta ut sig, och han gick på tå.
piggelinafoal10juni2.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 581
Senast: Kirie
·
R
Avel jag har någara frågor som jag skulle vila ha hjälp me så fort som möjligt=) 1) Var någonstans sitter det genetiska budskapet hos en...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: rabbe
·
B
Islandshäst Jag har ganska nyligen blivit hästägare till en jättefin häst. Han är fullt tränad tävlingshäst som bla tävlade SM tidigare i år. Men...
Svar
19
· Visningar
2 291
Senast: Båbbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka