Tvillingfödsel..

Sv: Tvillingfödsel..

Vid 30 dygn så är det, om inte totalt för sent, så mycket mycket svårt. Helst ska de klämmas på 15 dygn, men 16-17 brukar oxå gå bra.

Och då pratar vi om dagar efter konstaterad gulkropp(ar).
Har man ingen större koll under betäckning är det jättesvårt att veta hur många dagar det är, eftersom äggen inte behöver släppa samma dag.
Dr-kollar man på 14 och bara ser ett blåsa, kan det bero på att den andra är ett par dagar yngre, och ännu inte syns.

*kl*

Ang ras och ärftlighet så vet jag inte hur pass vanligt det är med tvillingdräktighet hos araber jämfört med andra raser.

Jag har dock träffat på tre stycken arabston e: Zareef som alla var "tvillingbenägna".

Normalt sett så är fullblodsraserna mer benägna att ovulera fler ägg per brunst= fler tvillingdräktigheter.

Naturen har dock ordnat med att det även är de raserna som oftast resorberar bort ena fostret själva.

Jag har även hört att tvillingdräktighet är vanligt hos arabiskt och engelskt fullblod för att de betäcks tidigt på året. Någon som vet om det är bevisat samband tidpunkt-tvillingdräktighet?

lite kl
Hos människor är det ju vanligare med tvillingar hos yngre samt äldre mödrar, någon som vet om det sambandet finns hos hästar med??

Är fjordhästuppfödare och har en sto linje som är tvillingbärare (mor-dotter- dotterdotter och nu senast dotterdotterdotter), och har trots ul inom rätt tid kastat tvillingar ganska sent i dräktigheten. Det är ju inte alltid som vet kan sedt på ul och man blir extra besviken när det händer trots ul Så absolut har det med ärvbarheten att göra.

Min dam var dräktig med tvillingar i början på sin dräktighet i år, men det var en stor och en liten fosterblåsa. Vet rekommenderade att inte göra nånting eftersom de var så nära varandra, utan istället göra täta kontroller, vilket det blev, och den minsta av blåsorna resorberades. :)

KL:

Hittade denna tråden, och måste fråga...
Jag har ett hbl sto, som hade 2 nästan lika stora ägg vid seminering, hon kollades vid 16, 27, 54 och 90d, och vet såg bara ett foster. Finns det chans att där är mer än en? Stoet är extremt tjock för att vara hon, och jag ser ett väldigt liv i magen varje dag (förra året såg jag knappt något alls, ända inpå fölning) Hon är idag på 215d och ser ut som hon gjorde en månad innan fölning förra året...:confused:

Finns det något man kan göra? Kolla? Underlätta/hjälpa om det nu skulle vara så?
Stoet är även 23år i år, och det vore ju hemskt om där är 2...:cry:

Min vet sa att det kunde hända att man missade den ena om den "gömde" sig bakom den andra, men att hon aldrig gjort det. Så tja, det kanske är möjligt att man missar det.. Vad hemskt isf.. :crazy: Jag vet faktiskt inte vad man kan göra, men vill hemskt gärna veta!

Det borde ju inte vara tvillingar om du ändå kollat så, men helt säker kan man väl aldrig varamed nåt:p.... Man kan ju inte göra så mycket nu ändå, det är bara att hålla alla tummar att det går bra!

Det kan ju vara vanskligt ibland, har man förstått.
En erfaren seminveterinär borde inte missa,men riktigt säker kan man nog inte vara.
Undantag finns ju.
Nu finns det inget du kan göra mer än att hålla koll på ditt sto.
Eftersom hon är kollad 4 ggr har jag svårt att tänka mej att din vet missat alla ggr.
Om det visar sej var så,hade jag nog bytt veterinär nästa säsong;)
Är du säker på att hon inte bara är riktigt fet, men dräktig ändå förstås?
Vet inte om ston med tvillingar brukar vara större än andra.
Många tvillingar är ju mindre än "ensamfödda" föl.
Angående livligheten i magen,sparkandet,så brukar det bli liv på dem när mamma äter och dricker.
Det blir väl lite kallt där inne.
Eller så är det kanske en liten huligan!
Jag håller tummarna att det bara finns EN frisk och fin fölunge där inne!
Oroa dej inte utan njut av dräktigheten!

KL

TS stos föräldrar har inte fått tvillingar förrut. Stoet har haft minst 8 avkommor och hingsten ett antal.Så frågan är hur stor risk det är att det är ärftligt?

Lite kuriosa är att TS sto är halvsyster till 2 godkända welshhingstar på mammans sida :laugh:

Tack för svar!
Jo, stoet har alldrig varit så här tjock, och jag har aldrig sett såna här rörelser hos henne, inte ens nära fölning, det blir 3:e fölet hon får hos mig, och jag har kontakt med förra ägaren, som inte heller såg mkt rörelse alls...
Det är en riktigt duktig vet jag har, dock hade jag ut en distriktare vid 90d kollen, och han är inte direkt jätte van...

Man vill ju veta... Om inte annat, så för att vara förberedd:cry:

Eftersom det är din ordinarie vet som kollat de 3 första gångerna,och h*n är riktigt duktig och erfaren - då hade jag litat på att där bara är en fölunge.
Luska lite på hur hingsten lämnar...
Kanske lämnar han föl som föds stora och långbenta.
Livligheten tror jag varierar kraftigt.
Fick 2 föl -09.
Ena stoet var mkt hingstig i temperamentet (INTE likt henne),stod på bakbenen,nafsade och höll på:crazy:.
Magen höll en jäkla låda! Tänkte att det bara måste vara en hingst där inne - en riktig liten djävul!:devil:
Men ut kom tjuren Ferdinand!:laugh:
Han lullar runt utan minsta bekymmer...:love:
Det andra stoet var nästan oroväckande lugn och magen nästan helt stilla.
Jag trodde ofta hon resorberat,trots den stora magen.
Ut kom en långbent rackare med mkt åsikter!:D
När stoet fick första fölet -99 var den fölungen MKT livlig i magen.
Värst förstås sista dygnet.
Det såg ut som om det satt nån i magen och rodde en eka!!:rofl:
Kan inte varit skönt för mamman och jag var förvånad att hon inte fölade förrän på morgonkröken.
Den avkomman har jag kvar och hon har alltid haft mkt attityd!;)

Tror,som sagt,inte du kan få veta om ditt sto bär tvillingar nu.
Inte lämpligt att kolla nu.Det hade ändå varit rektalundersökning som gällt och vetten skulle nog bara kunna känna det främre fostret iaf.
Håll koll under svans och på juver så du vet om hon är på G,men jag tror du kan sitta lugnt ett bra tag.
När är hon beräknad?

Hon är idag på 216dagar, och har alltså 4månader ganska exakt kvar. Jo jag vet att det varierar från föl till föl, men jag har ju då koll på 4 dräktigheter och ingen av dem har varit så här. Hon fick ett helsyskon till detta fostret förra året och han var normalstor, har inte hört något annat...

Är bara orolig, vill ha full koll:cry:

Ta ett snack med din veterinär om att du är orolig och hör vad h*n har att säga.
Hoppas du blir lugnad då!
Full kontroll kan man aldrig få i avel och på sätt och vis är det förstås spännande.
Jag hoppas få läsa hur det går sen!:)

Tjena T

Jag gissar på att hon får ett sto. De andra fölen hon fått hos oss har ju varit hingstar med lite rörelse. Eftersom allt är tvärtom denna gången så blir det ett sto :)

Tror inte att det är tvillingar, men ring din vet och hör.

Detta sto är rätt svårt att se på. FÖlet som hon fick 2009 "hittade" de inte förrän på dygn 87.
Missade alltså fölet/fostret på dugn 16, 21, 30 och 45. Sen skulle hon bara kollas för säkerhets skull (min sambo hade en känsla av att hon var dräktig) innan hon åkte upp till T.

Att släppa två ägg är ärftligt. och det ger risk för tvillingar. Men det undanröjs vid seminering.Skulle ett sto släppa två ägg. Kollas det redan på 14dgr. ev. 13 beroende på semindag. Skulle stoet har tagit sig på båda äggen är de oftast inte tillsammans än då klämmer veterinären det ena. Vi klämmer närmare 20 sto varje säsong. och vår veterinär missa max en av dem och då är ingen skada skedd stoet är ju då påväg in i ny brunst. Har vi klämt ett ägg kollas stoet alltid efter 2dgr igen så man se att det andra är ok och växt. Vi tycket att en bra veterinär är guld värd. (Det värsta vi vet är när någon säger ja hon var dräktig med tvillingar och vi fick ta bort det efter45 dgr för båda var kvar.) Så ni som betäcker kolla upp stona vid alla dräktighet koller och du lär få föl till nästa år

Kl

Mitt sto släppte 2 ägg 2008, hon kollades extra efteråt, pga tvillingrisken. Men bara ett foster hittades.
Hon kollades både på stationen hon seminerades på, och även på min "hemstation" senare i dräktigheten. Vana seminveterinärer på båda ställena som kollade extra eftersom det varit misstanke om tvilling från början.

Hon hade dock en liten missbildad tvilling, som tur var var den mindre än en tennisboll, så det "riktiga" fölet kom ut normalstor och frisk.

Så var lite försiktiga med att säga att man ska byta veterinär om det missas en tvilling!!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
847
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 064
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 790
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka