Tvillingfödsel..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cinna1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 6 694

cinna1

Trådstartare
Har ett sto som ska föla i maj och undrar hur vanligt det är med tvillingfödslar på hästar och om det är ärftligt som på människor..?
Stoet är född tvilling men vad jag vet så är inte mamman till stoet det och det är det enda tvillingpar som är efter den hingsten..

Sv: Tvillingfödsel..

Jag tror det är vanligast på ston man sprutar igång. Fullgången tvillingdräktighet är inte vanligt och inte att rekommendera. Upptäcker man att det är tvillingar tar man bort den ena (förutsatt att det upptäcks i tid). Mitt sto väntade tvillingar men resorberade själv ett foster och fölade sen normalt.

Då ska jag genast döda myten att "spruta igång" stoet skulle ge fler tvillingdräktigheter. Det har ingenting med befruktningen att göra utan hormonet bryter ner gulkroppen som bildas när stoet haft ägglossning. När den är nedbruten kan en nya ägg bildas och en ny brunst kommer igång.

Till TS: har ni inte kollat stoet med u-ljud? För jo, man tror att tvillingdräktigheter kan vara ett ärftligt drag.

Vissa raser är mer utsatta än andra för att få tvillingar så visst är det ärftligt. Speciellt fullblod har väldigt lätt för att få tvillingdräktigheter. Därför brukar man kolla dessa extra mycket i början med UL.

*trådlån*

Finns det statistik på hur vanligt det är med tvillingdräktighet hos olika raser?
Jag har hört att det är vanligare hos engelskt fullblod. De flesta tvillingar jag känner till är islandshästar men det kan ju bero på att jag känner till många islandshästar. Kanske är det större chans för tvillingdräktighet vid naturlig betäckning? Spermierna lever längre obehandlade?

Jag tror att det handlar om ett welshsto, åtminstone är pappan welsh.

Ja, säkert ärftligt och så gissar jag att det även har med individen att göra. Alltså, har man vid UL sett att en märr släppt fler ägg/blivit dräktig med tvillingar, så kan man räkna med att hon kan bli det igen. Har själv två halvblodsston som år efter år släppt två ägg och visat tvillingdräktighet.... Ett jäkla meckande med extrakoller och att klämma den ena (har gått fint alla gånger utom en). Men det är det ju värt! :) Första året då vi fick hit ena av dem så var hon enbart lyst på 17 dagar där hon var betäckt (fick hit henne i november) och sen kastade hon tvillingar på nyårsafton.... Inte kul att ringa till ägaren med de nyheterna...
Hursomhelst, med extrakoller har det gått fint, de har alltid seminerats med TAI.

Tyvärr är hon inte ultraljudad och innan jag får skäll för det så VET jag att det var klantigt att missa att det måste ske innom en viss tid.
Är mitt första föl och lär mig nya saker varje dag..
Hon är rektalundersökt av vetrinär som inte kunde konstatera om det var en eller två, bara att det var "något" som rörde på sig...

Är oxå nyfiken på om det finns statestik på sånt eftersom min är en welsh och min hovis har en nordis som e född tvilling..

Till ditt försvar vill jag säga att det inte alltid är bra att ul:a små ponnyer då det är risk att det går sönder invändigt. Ska det ul:as (vilket såklart är vettigt att göra) så är det absolut bäst att en vet. med smala armar utför undersökningen. Hände bara för nåt år sen att en ponny dog i samband med ul.

Oj då:eek:, inte alls bra. Skulle inte vilja råka ut för nåt sånt..
Gud va hemskt det måste vara både för ägare och vet. i det läget.:cry:

Ja det var en otäck historia. Det värsta var att vetten ignorerade att han hade blod på handsken när han tog ut armen och sa att det var normalt. Så han skickade hem ponnyn med familjen och ponnyn blev dålig under kvällen och kunde inte räddas. Mycket tragiskt.

*delvis kl*
Lånar en bit av tråden, hoppas det går bra TS! :)
Jag har en ardennertant här som är 3år i år. Hennes mamma har tydligen haft tvillingar och troligtvis dog av det i våras. Ena fölet dog och stoet fick troligtvis likförgiftning. Det var ett kort tag innan fölning. Stoet hittades död utanför stallet.

Jag ska betäcka min 3åring i år och vet om ärftlighetsfaktorn. Hur ofta bör man kolla? och när?

Det bästa är att ultraljuda redan vid betäckning, så man vet hur många ägg som släpper.
Sen bör man kolla på dag 16, och nån mer gång några dagar senare.

Rekommenderar oxå ultraljud.Mitt ena sto hade 2 i vänstra hornet som var så gott som lika stora.Det var ett helsike att få klämt det.
Fick återbesöka 2 ggr och vetten försökte klämma flera minuter varje gång.
Lyckligtvis stod mitt snälla förstagångssto som en gammal avelsmärr och var helt stilla.
Givetvis stack bägge efter allt rotande.Hon var sprutad.Hade ägg men kom inte igång med brunst hos hingsten.Iaf vet vi att hon blir dräktig.
Hade oxå varit försiktig med rektalundersökning på ponny.
Hur många veterinärer har långa smala ärmar? Inte min iaf.

(Satte nog svar till fel person.)

Jag ska betäcka min 3åring i år och vet om ärftlighetsfaktorn. Hur ofta bör man kolla? och när?

Enligt Peter Rossdales bok hästavel kan man kolla för tvillingdräktighet redan vid 12 dygn.Min veterinär håller med (dock gjorde stationen där min vet ultraljudar inte det).
Fråga din vet hur ofta du behöver kolla.Det kan bero på hur det satt sej.
Normalt är dygn 16,30,45 och 90.Om du ska fosterförsäkra behövs intyg från ultraljudet.

Det bästa är att ultraljuda redan vid betäckning, så man vet hur många ägg som släpper.
Sen bör man kolla på dag 16, och nån mer gång några dagar senare.

Jag ska se om det är genomförbart. Hon står inte på seminstation utan står hos ett par som har några hingstar. Deras vet brukar ha semester mitt i allt.. I fjol var det semester när min skulle kollas så jag fick hämta henne okollad och sen ta henne till min klinik för att ul:a. Hon var dock dräktig och fölar i maj..:)

För jag antar att det inte finns ardennerhingstar på semin?

Enligt Peter Rossdales bok hästavel kan man kolla för tvillingdräktighet redan vid 12 dygn.Min veterinär håller med (dock gjorde stationen där min vet ultraljudar inte det).
Fråga din vet hur ofta du behöver kolla.Det kan bero på hur det satt sej.
Normalt är dygn 16,30,45 och 90.Om du ska fosterförsäkra behövs intyg från ultraljudet.

Jag brukar ul:a vid 30dagar, men då är det redan försent att klämma en isf?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 097
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år... 2
Svar
25
· Visningar
3 876
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Valp frågor
  • Tråden för spår