Tvillingdräktighet

Linnzan123

Trådstartare
Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu.

Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står på hingstens hemmastation och insemineras med AI.

En första insemination gjordes och hon tog sig inte. Efter ett bakterieprov visade det sig att hon hade bakterier och behandlades för det samt seminerades igen. Hon va dräktig, dock med tvillingar och fosterblåsorna låg för nära varandra så gick inte att klämma ena utan att skada den andra. Båda klämdes och hon seminerades på nytt. Igår va hon på 17 dygns koll och visade sig att hon har tvillingar igen.
Dock oklart än om det går att klämma ena eller om båda måste klämmas ännu en gång. Hon ska undersökas på måndag igen för att se om båda eller ena behöver klämmas.

Stoet har haft 6 avkommor sedan tidigare och alltid tagit sig på 1a eller 2a försöket och aldrig haft en tvillingdräktighet tidigare.

Detta år skulle/ska bli hennes sista år och vill verkligen ha ett föl efter henne.
När jag kikar på hingstens statistik har han inte heller haft många tvillingar vad jag kan se.

Men stora frågan är om båda måste klämmas igen och man försöker ytterligare en gång, hur stor är risken för ytterligare en tvillingdräktighet? Har detta med hingsten eller stoet att göra, eller är det värt att testa en ny hingst eller spelar det ingen roll vilken hingst man använder sig av?
Vad är er erfarenhet av tvillingdräktighet? Och hur tycker ni jag bör agera, stoet är 20 år och blir somsagt hennes sista avelsår. Jag gör typ vad som helst och får nästan kosta vad som helst för att få henne dräktig en sista gång.

Ge mig alla tips, tankar och idéer, höga som låga.
 
Jag är absolut ingen expert och du får garanterat snart mer kunniga svar

Men min förra hästs mamma dubbelovulerade alltid och stod med tvillingar. När hon blev dräktig med vad som sedan blev min lille, så japp tvillingar igen. Och gick inte klämma den ena. Då det var sent på säsongen (han föddes 4 juli) så valde de att avvakta och kolla vid 30 dygn igen istället för att klämma bort. Och vid 30 dygn hade hon resorberat den ena och bara en kvar.

Så ibland löser det sig själv. Men man "förlorar" ju tid mm på att vänta, ifall det är tvillingar på 30 dygn med eller har resorberat helt
 
Två val.
Behåll dräktigheten och riskera att båda dör, i värsta fall även stoet vid en tvillingfödsel.
Kläm båda, seminera om, men dräktighetskolla nästa gång redan på 14 dagar, om hon dubbelovulerar igen, så har man större chans att kunna klämma.
 
Nu kanske du redan har det, men en riktigt duktig seminveterinär kan ofta klämma en i situationer där mindre rutinerade inte kan det.
 
Två val.
Behåll dräktigheten och riskera att båda dör, i värsta fall även stoet vid en tvillingfödsel.
Kläm båda, seminera om, men dräktighetskolla nästa gång redan på 14 dagar, om hon dubbelovulerar igen, så har man större chans att kunna klämma.
Idag konstaterade man att hon hade resorberat båda fosterblåsorna. Och är påväg in i ny brunst. Jag vill inte riskera stoets liv, då får hon hellre gå tom. Vi kollade henne dygn 14 men då stoet har en cysta som sitter väldigt dumt till tycker veterinären att det är svårt vid dygn 14 och se om det är cystan eller fosterblåsa och kollas igen dag 16/17 beroende på om dag 14 är en måndag, onsdag eller fredag.
Men vad tror du? Värt att byta hingst eller kommer det bli samma sak om man byter hingst? 😬
 
Nu kanske du redan har det, men en riktigt duktig seminveterinär kan ofta klämma en i situationer där mindre rutinerade inte kan det.
Ja, stuteriet använder sig utav en mycket duktig och erfaren veterinär.
Denna gång har stoet resorberat själv.
Förra gången sa de att fosterblåsorna nästan låg ihopväxta i varandra och skulle säkert separeras om man väntade 1-2 vecka (om jag förstod det rätt). Men chansen till att hon skulle resorberat då va stor. Jag ville då inte vänta och förlora tid.
 
@Linnzan123 det är ju snarare stoet än hingsten som styr tvillingar. Om hon dubbelovulerar spelar ju hingsten mindre roll. Ja om man inte ska sikta på mindre fertil hingst då men det känns bakvänt

De tidigare brunsterna har hon sprutats igång eller kommit i brunst själv?
 
@Linnzan123 det är ju snarare stoet än hingsten som styr tvillingar. Om hon dubbelovulerar spelar ju hingsten mindre roll. Ja om man inte ska sikta på mindre fertil hingst då men det känns bakvänt

De tidigare brunsterna har hon sprutats igång eller kommit i brunst själv?
Hon har fått 6 tidigare avkommor och aldrig behövts sprutas igång, inte detta år heller. Hon har aldrig tidigare heller blivit dräktig med tvillingar. Alltid tagit sig lätt. Enda hon haft problem med tidigare är att hon haft en del vätska i livmodern när hon ej tagit sig på första försöket.

Hingsten jag använder har ganska dålig fertilitet och rekommenderades bara att användas på ston som haft lätt att ta sig.
 
Tvillingdräktighet eller, havandeskap hos kvinnor, har inget alls med spermier att göra! När det blir tvillingar så beror det oftast på att kvinnan/stoet släppt två ägg samtidigt. Alltså blir det tvåäggstvilligar. För kvinnor sker det lättare när de blivit lite äldre pga ägglossningen är inte lika regelbunden då. Så istället för att äggstockarna turas om att ge ett ägg så gör de det samtidigt. Enäggstvillingar innebär att bara ett ägg befruktas men delar på sig så att det blir två lika individer. Det är mindre vanligt och har inget med stoets/kvinnans ålder att göra.
 
Två val.
Behåll dräktigheten och riskera att båda dör, i värsta fall även stoet vid en tvillingfödsel.
Kläm båda, seminera om, men dräktighetskolla nästa gång redan på 14 dagar, om hon dubbelovulerar igen, så har man större chans att kunna klämma.
Att rekommendera någon att låta ett sto bära fram tvillingar är inte toppen!
 
Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu.

Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står på hingstens hemmastation och insemineras med AI.

En första insemination gjordes och hon tog sig inte. Efter ett bakterieprov visade det sig att hon hade bakterier och behandlades för det samt seminerades igen. Hon va dräktig, dock med tvillingar och fosterblåsorna låg för nära varandra så gick inte att klämma ena utan att skada den andra. Båda klämdes och hon seminerades på nytt. Igår va hon på 17 dygns koll och visade sig att hon har tvillingar igen.
Dock oklart än om det går att klämma ena eller om båda måste klämmas ännu en gång. Hon ska undersökas på måndag igen för att se om båda eller ena behöver klämmas.

Stoet har haft 6 avkommor sedan tidigare och alltid tagit sig på 1a eller 2a försöket och aldrig haft en tvillingdräktighet tidigare.

Detta år skulle/ska bli hennes sista år och vill verkligen ha ett föl efter henne.
När jag kikar på hingstens statistik har han inte heller haft många tvillingar vad jag kan se.

Men stora frågan är om båda måste klämmas igen och man försöker ytterligare en gång, hur stor är risken för ytterligare en tvillingdräktighet? Har detta med hingsten eller stoet att göra, eller är det värt att testa en ny hingst eller spelar det ingen roll vilken hingst man använder sig av?
Vad är er erfarenhet av tvillingdräktighet? Och hur tycker ni jag bör agera, stoet är 20 år och blir somsagt hennes sista avelsår. Jag gör typ vad som helst och får nästan kosta vad som helst för att få henne dräktig en sista gång.

Ge mig alla tips, tankar och idéer, höga som låga.
Jag anser att du har två val. Antingen spruta bort båda nu och köra igen, förslagsvis en naturlig brunst där man heller ej sprutar för att framkalla ägglossning då det ökar risken för dubbelovulation.
Ser man att hon släpper 2 ägg igen (enäggstvillingar förekommer mig veterligen ej på häst) så in på 13-14 dygn då fosterblåsorna oftast ligger mer separerade och det är lättare att klämma den ena.

Alternativ 2. Ge det ett par veckor, kolla henne noga med tät intervall för att se utvecklingen. Inte sällan dör den ena relativt tidigt. Du behöver dock spruta henne senast kring 30 dygn för att hygglig chans till ny brunst.

Lycka till!

Edit, ser att hon resorberat men låter inlägget vara kvar då info om hormoner kanske kan hjälpa till nästa gång.
 
@Linnzan123 det är ju snarare stoet än hingsten som styr tvillingar. Om hon dubbelovulerar spelar ju hingsten mindre roll. Ja om man inte ska sikta på mindre fertil hingst då men det känns bakvänt

De tidigare brunsterna har hon sprutats igång eller kommit i brunst själv?
Om hon inte dubbelovulerar med några dagars mellanrum. Då är en hingst med halvtaskig överlevnad på spermierna ganska mycket att föredra då risken isf är klart mindre att det finns levande simmare kvar när ägg nr 2 släpper.
 
Jag rekommenderade det verkligen inte! Jag skrev att risken om man väljer det alternativet är att stoet dör.
Uppfattade att du menade att det finns två val, varav det ena är att låta henne bära fram dem. Vilket i min värld inte är ett alternativ/val.

Men ber om ursäkt om jag missförstod.
 
Jag anser att du har två val. Antingen spruta bort båda nu och köra igen, förslagsvis en naturlig brunst där man heller ej sprutar för att framkalla ägglossning då det ökar risken för dubbelovulation.
Ser man att hon släpper 2 ägg igen (enäggstvillingar förekommer mig veterligen ej på häst) så in på 13-14 dygn då fosterblåsorna oftast ligger mer separerade och det är lättare att klämma den ena.

Alternativ 2. Ge det ett par veckor, kolla henne noga med tät intervall för att se utvecklingen. Inte sällan dör den ena relativt tidigt. Du behöver dock spruta henne senast kring 30 dygn för att hygglig chans till ny brunst.

Lycka till!

Edit, ser att hon resorberat men låter inlägget vara kvar då info om hormoner kanske kan hjälpa till nästa gång.

Enäggstvillingar förekommer även på häst, talar av egen erfarenhet. 2013 stod jag med ett sto som var dräktigt med enäggstvillingar.
 
Intressant. Vad jag hört har det aldrig nånstin konstaterats enäggstvillingar på häst. Vad gjorde att ni visste att det var enäggstvillingar?
stoet stod i Tyskland, minns inte exakt vad veterinären sa då det har gått några år. Men det syntes endast en moderkaka/fostersäck på ultraljudet. Avvaktade länge för att kolla om så var fallet, till slut så sprutades de bort. Då var det sent på säsongen så det gjordes inget mer försök det året. Nästa år tog hon sig utan problem, har aldrig varit dräktig med tvillingar efter det.

Har även haft ett sto som var dräktigt med trillingar, hon var en riktig frögurka och vi fick ofta klämma tvillingar.
 

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
583
Senast: Shaggy
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 352
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 392
Senast: iNHALE
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 849
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp