tvillingdräktighet hos shetland

prunella

Trådstartare
Ett av mina minishetlandsston bar i år tvillingfoster,

hon kastade ett foster i fredags, (6 veckor för tidigt) :cry:

stog inne under bevakning då hon hade efterbörden kvar,, hon åt o verkade annars ganska ok, veterinär tyckte vi kunde vänta till nästa dag,,

på förmiddagen dagen efter får hon värkar, det visar sig att hon har ytterligare ett foster, dött det också förstås o ganska ruttet, hovarna lossnar då vi drar ut det, (stanken är obeskrivlig)

en sån pärs,, stackars lilla sto,:cry::cry:
hon repar sig dock bra efter detta, får dropp, två sorters antibiotika o Finadyne, spolas i livmodern o en dos oxytocin.
Äter o är förvånansvärt pigg,

men idag är det sämre, hon äter ej,, har temp på 38,6 o står bara o hänger,,
vi skall tro att det vänder,,
har petat i sig liiite morötter o lucern men inget hö, avvakta till imorrn säger veterinär,,,
Ingen förbättring i morrn så blir det veterinär igen.

För mig var det nytt det här med tvillingfoster hos shetland,,
har överhuvudtaget inte hört talas om det på små ponnyer,,,,

nån annan?

Sv: tvillingdräktighet hos shetland

Vill bara beklaga att ni hade sån otur, och jag håller tummarna för ditt lilla sto! Har dessvärre ingen input ang om hur ovanligt det är, men jag har aldrig hört om nåt fall tidigare.

Min ponny mår inge vidare, :cry:
hon vill inte äta eller dricka, 38,2 i temp..
blodprov har tagits för att se om det var Hyperlipemi, men så var inte fallet, vilket man väl får se som positivt....
passar henne hela tiden o försöker muta med godsaker,,,
vi hitta tio grässtrån ute, ( då vi lullade runt på gården) så det tog hon själv,, dessvärre finns det inge gräs här än,, så vi kan inte direkt gå o beta.

Fyy, man kan ju inte slappna av en minut.

Usch, fy vad hemskt!!:cry: Hoppas ditt lilla sto blir bättre!

*Skickar massa styrkekramar till dig och stoet*

kl

Nu åker jag till Strömsholm med min ponny...
önska henne lycka till :crazy:

Men fy..stackars liten..lycka till!
Låter som en typ av likförgiftning eftersom fölet var så ruttet?? Har varit med om det på en liten ponny innan. Fölet var dött i magen antagligen länge, så det började ruttna. Stoet fick förgiftning, kastade fölet och dog tyvärr av sviterna..men det går säkert bra med din hoppas jag! Ang tvillingar på de små så vet jag faktiskt inte, det var inte tvillingar i det fallet jag berättade om. Men har för mig jag sett bild någon gång på shettis tvillingar som klarade sig.

Hemma igen men utan ponny,,
hon har just bl.a förgiftning, dessutom början till Hyperlepimi, hög puls med risk för förlossningsfång,
med alla symtom o problem hon nu har, så var det 96% risk att hon inte klara det,, (hur de nu räknar ut %) de ger henne 48 timmar att svara på en kraftig behandlig som de sa,, annars får hon somna in... :cry::cry::cry:

fy fasiken, stackars liten häst. Hoppas allt går bra. håller tummarna

Håller verkligen tummarna för ditt sto.

Det förekommer att shetland får tvillingar men är väldigt ovanligt (tack och lov!). Minns att ett sto i Holland fick tvillingar för ett par år sedan där alla tre mådde bra efter förlossningen.

Hade ett sto som stod på Strömsholm förra sommaren med blodförgiftning efter fölningen, hon överlevde trots riktigt dåliga %. Hoppas din har samma kämpaglöd.

Stackars liten! Usch vad hemskt. Jag håller också verkligen också tummarna!

:cry:Massor av tröstkramar till dig min vän som mist två fina ston och tre föl inom en vecka:cry:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka