prunella
Trådstartare
Ett av mina minishetlandsston bar i år tvillingfoster,
hon kastade ett foster i fredags, (6 veckor för tidigt)
stog inne under bevakning då hon hade efterbörden kvar,, hon åt o verkade annars ganska ok, veterinär tyckte vi kunde vänta till nästa dag,,
på förmiddagen dagen efter får hon värkar, det visar sig att hon har ytterligare ett foster, dött det också förstås o ganska ruttet, hovarna lossnar då vi drar ut det, (stanken är obeskrivlig)
en sån pärs,, stackars lilla sto,
hon repar sig dock bra efter detta, får dropp, två sorters antibiotika o Finadyne, spolas i livmodern o en dos oxytocin.
Äter o är förvånansvärt pigg,
men idag är det sämre, hon äter ej,, har temp på 38,6 o står bara o hänger,,
vi skall tro att det vänder,,
har petat i sig liiite morötter o lucern men inget hö, avvakta till imorrn säger veterinär,,,
Ingen förbättring i morrn så blir det veterinär igen.
För mig var det nytt det här med tvillingfoster hos shetland,,
har överhuvudtaget inte hört talas om det på små ponnyer,,,,
nån annan?
hon kastade ett foster i fredags, (6 veckor för tidigt)
stog inne under bevakning då hon hade efterbörden kvar,, hon åt o verkade annars ganska ok, veterinär tyckte vi kunde vänta till nästa dag,,
på förmiddagen dagen efter får hon värkar, det visar sig att hon har ytterligare ett foster, dött det också förstås o ganska ruttet, hovarna lossnar då vi drar ut det, (stanken är obeskrivlig)
en sån pärs,, stackars lilla sto,
hon repar sig dock bra efter detta, får dropp, två sorters antibiotika o Finadyne, spolas i livmodern o en dos oxytocin.
Äter o är förvånansvärt pigg,
men idag är det sämre, hon äter ej,, har temp på 38,6 o står bara o hänger,,
vi skall tro att det vänder,,
har petat i sig liiite morötter o lucern men inget hö, avvakta till imorrn säger veterinär,,,
Ingen förbättring i morrn så blir det veterinär igen.
För mig var det nytt det här med tvillingfoster hos shetland,,
har överhuvudtaget inte hört talas om det på små ponnyer,,,,
nån annan?