Tvättstuga och hyresrätt

MissFideli

Trådstartare
Jag bor i ett hus som stod klart 2010, hyresrätt. Alla lägenheter är förberedda för tvättmaskin och tumlare, men man får köpa själv. Annars finns en bra tvättstuga. Tvättstugans bokningssystem är såklart datoriserat, man bokar en tid i en dator som sitter vid tvättstugan. Alltså inte via nätet. Man måste alltså ha en bokad tid för att man ska komma in i tvättstugan med sin "droppe".
Flertalet gånger har detta datasystem hängt sig och det gör att ingen kommer in. Som mest har vi då varit utan tillgång till tvättstugan i 2 v, denna gång lade allt av i måndags och vi är alltså snart uppe i en vecka.

Vad gäller egentligen, vad har hyresvärden för skyldigheter? Den gången det var 2 v fick vi till slut tjata ut bovärden så att dom kom ut och ställde upp dörren, så vi kunde tvätta utan bokad tid.
 
Det är väl klart att man ska kunna ta sej in i tvättstugan!
Detta låter som att ni hyresgäster skulle kunna ha rätt till reducerad hyra. För hyresvärden kan ju inte tvinga någon att skaffa egen maskin...

Ta kontakt med hyresgästföreningen, de kan hjälpa till med råd och svar.
 
Det som gäller är att hyresgästen skall ha tillgång till att kunna tvätta.
Det finns inga regler på hur ofta eller hur mycket.
Innan man får hyresnedsättning så måste hyresvärden få möjlighet att rätta till problemet.
Saker går sönder och då så kan man bli tvungen att vänta på att det lagas.

Är felet anmält?
Har hyresvärden blivit ålagd att komma och öppna?
Finns det ett journummer?
 
Det som gäller är att hyresgästen skall ha tillgång till att kunna tvätta.
Det finns inga regler på hur ofta eller hur mycket.
Innan man får hyresnedsättning så måste hyresvärden få möjlighet att rätta till problemet.
Saker går sönder och då så kan man bli tvungen att vänta på att det lagas.

Är felet anmält?
Har hyresvärden blivit ålagd att komma och öppna?
Finns det ett journummer?

Ja, det är felanmält. Jag vet inte om hyresvärden är ålagd, men eftersom vi är 52 lägenheter som delar på en tvättstuga så anser jag att det inte ska behövas? Journummer finns, ja.

Eftersom vi inte kommer in i tvättstugan nu, så kan vi ju inte tvätta. Och det är ju inte tvättstugan i sig som är trasig, bara systemet som sköter dörren/tillgängligheten till tvättstugan. Om nån bara ställer upp dörren, så tror jag att vi alla "tar risken" att tvätta med upplåst dörr tills systemet är igång. Absolut att det kan krångla, men just att det inte går att komma åt fullt fungerande maskiner stör mig!
 
Att det stör förstår jag absolut.
Men du frågade efter vilka skyldigheter som en hyresvärd har och jag svarade på den frågan.

Konstant tillgång finns det ju ingen skyldighet till att hålla med.
En tvättstuga kan ju vara upptagen i flera veckor också.

Det finns en juridisk gång i en felanmälan.
Först så skall det anmälas.
Sedan så skall hyresvärden ges skälig tid att åtgärda missförhållandet.
Om detta inte sker så kan kan gå via hyresnämnden för att få till ett föreläggande.
Innan det finns föreläggande så är det svårt att få hyresnedsättning.
Om det finns ett journummer så anses det också att man skall ringa på det,
De får väl se till att komma och öppna.

Trasslande teknik är besvärligt men hyresvärden anses inte skyldig till något om den försöker att ordna upp problemet.
 
Används journummer vid ickeakuta saker också?
Om man inte kommer in i tvättstugan för att systemet har gått sönder så är det väl ett akut problem?
Då så får de ju komma och öppna.
Om de vägrar att komma och öppna när man ringer journumret så kommer det hela ju i ett annat läge.
 
Om man inte kommer in i tvättstugan för att systemet har gått sönder så är det väl ett akut problem?
Då så får de ju komma och öppna.
Om de vägrar att komma och öppna när man ringer journumret så kommer det hela ju i ett annat läge.

Jag har skrivit en felanmälan att de får komma och öppna. Och hoppas på det bästa. Måste ta ett snack med dom, känner jag.
 
Som hyresgäst så hade jag ringt till journumret och krävt dörröppning NU!
Som hyresvärd så hade ordnat dörröppning så fort som möjligt och installerat ett annat lås med stafettnyckel.
D.v.s. den som tvättar har nyckeln och ger den till nästa när den tvättat klart.
Och så hade jag kunnat funderar över datasystemet i lugn och ro.
 
Som hyresgäst så hade jag ringt till journumret och krävt dörröppning NU!
Som hyresvärd så hade ordnat dörröppning så fort som möjligt och installerat ett annat lås med stafettnyckel.
D.v.s. den som tvättar har nyckeln och ger den till nästa när den tvättat klart.
Och så hade jag kunnat funderar över datasystemet i lugn och ro.
Precis!
Lös problemet här och nu, "Nån Annan" väntar troligen på att "Nån Annan´s Nån Annan" ska ta tag i problemet och tar man inte tag i problemet själv så blir det inte gjort.
 
Ja precis, det är det jag menar. Att datasystemet tar tid, fine, men pga det behöver inte en fullt fungerande tvättstuga stå oanvänd.
 
Jag hade inte nöjt mig med att skicka en felanmälan, jag hade sökt upp bovärden personligen och avkrävt denne nyckeln, sån är jag. "Lös problemet NU" vet du. Vill man ha nåt gjort får man göra det själv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 888
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 671
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb Vad gäller? Jag skulle alltså ha jobbat i dag, 21-07. har setat och kört närmare 7 mil och hade bara ca 2 mil kvar. Stannar innan en...
2
Svar
27
· Visningar
4 035
Senast: anna_panna
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 787
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp