tvättning av ridhjälm i sammet???

T

Tess82

hur gör ni som har sådana?det blir inte så fräscht ifram på insidan. :bump: /Tess

har hört att man kan tvätta dom i diskmaskinen, vet inte om det funkar...

Det finns ett medel som heter "helmet cleaner".
Finns i välsorterade hästsportbutiker.
Det sprayar man bara på och sedan torkar man med en fuktad trasa.
Torkar på mindre än ett dygn.
Hjälmen blir som ny efteråt. :)

Jag vet att det går att tvätta plasthjälmar i tvättmaskinen, men skulle inte rekomendera att göra det med sammetshjälmar...
En av mina hjälmar (tror det var en Champion Showring) blev mkt blöt under ett ridläger, tyget töjde sig och det blev bubblor...
CO har iaf nån hjälmspray, men har inte hört någon som har testat den...

Stoppa den i diskbaljan :). Det har jag gjort med min gamla Källqvisthjälm ett antal gånger (har även färgat sammeten svart, från urblekt blå-lila) + att jag en gång kört den i diskmaskinen. Sammeten har inte ändrat sig öht i storlek.

Min nya CO-hjälmen kommer jag inte att göra så med(det står dessutom en massa om hur man (inte) ska hantera den i 'bruksanvisningen'), ska köpa COs hjälmspray till den.

Helt korrekt, håll sammetshjälmen borta från tvättmaskinen. Den blir...inte bra. Om man vill ha en ny hjälm kan man prova, inte annars.
Diskmaskinen kanske kan fungera på ett program med låg temperatur, fast kanske utan medel. Man kanske kan täcka över utsidan, ofta är det ju insidan man vill ha ren. Utsidan är ju bara att borsta.

Jag brukar ta en ny diskborste och schampo. Blöter bara insidan och tar lite schampo och "diskar". Sköljer sen ur den och låter torka. Super enkelt :D.

Bra knep!! :idea:

Det funkar ju pa alla hjalmar, inte bara pa sammetshjalmarna.
Sjalv har jag en GPA Pikuer som jag garna vill tvatta insidan pa, jag har testat en sadan spray, men det var inte speciellt bra. Nu ska har diskas!! :D

Liknande trådar

Utrustning Ska åka till annat stall än jag brukar och rida och tvättar ju såklart alla kläder , rengjort ridskorna och varit extra noga på sulorna...
Svar
18
· Visningar
893
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
877
Senast: Takire
·
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Dottern på 2,5 år är i behov av en hjälm. Hon har än inget större intresse för cykel men vill gärna rida. Detta kan ju dock svänga...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur