Tvättning av häst

Maris_

Trådstartare
Hur gör ni med era smutsiga hästar såhär på sommaren? Blir det dusch med shampoo och allt? Eller låter ni dem vara smutsiga (flottiga i päls osv) för att det ska skydda mot flugor?

Min häst är i behov av ett bad, men jag vet inte om jag ska avvakta eller om hon ska få sig ett bad nu?

/ Maris

om det är varmt & dammigt ute å så, och om hästen är svettig & smutsig, brukar jag bara spola av efter ridturen.
sen ibland får man väl fram med shampoflaskan & bada ordentligt! :)

Jag har tänkt duscha pållen ordentligt med schampo i Juli och sedan innan jag flyttar in honom i stall igen i augusti. Han är verkligen i behov av "storstädning" men jag vill fortfarande att han ska ha kvar fettet i pälsen som skyddar mot regn o svalare sommarnätter nu under betessäsongen.

När min häst är svettig efter ridning sommartid så spolar jag alltid av honom, tvättar ev. med linimentschampo för linimentets skull. Tävlar ganska ofta nu, så storbad med schampon och allt som hör till blir det ofta nu, så hästen hinner inte bli så igengrodd mellan varven.
Använder flugmedel och dylikt så att hästen inte besväras av flugor, mygg o knott mm. :)

Mvh Huntress :)

Tvättar och schamponerar. Använder flugmedel. Svettet drar ju oxå till sen flugor och elände. Eftersom hästen är svettig efter varje ridpass så blir det duschen varje dag. Schampo en gång i veckan.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
936
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Katthälsa Jag har två katter, honor, båda kastrerade. Efter sommaren slutade den ena att kissa på lådan. Jag har provat allt, fler lådor, annan...
Svar
2
· Visningar
381
Senast: MajaKattis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V