Tvättmedel till fårskinnspadd (Mattes)?

the_connemara

Trådstartare
Vad tvättar ni era sadelpaddar som är i äkta fårskinn med? Läste tvättanvisningen när jag hämtade hem Mattespadden i helgen o där rekommenderade de (såklart) sitt eget "MELP"-tvättmedel. Ni som har Mattes, har ni köpt detta medel eller har ni ngt annat? Vilket? Ni som har andra fårskinnspaddar, har ni oxå märkets spec medel eller vad?

Benpaddar, nosludd o liknande har jag tvättat med vanligt skinntvättmedel innan men de blir ju lite stela i krymper =/ Kan inte använda benpaddarna till stora benskydd längre. Känns ju lite dumt om padden skulle bli stel och krympa, då blir det ju för liten och gör nog mer ont än gott...

Sv: Tvättmedel till fårskinnspadd (Mattes)?

Fin/ylle tvättmedel borde väl funka?
Du får rapportera sen hur det gick, min behöver sig nog en tvätt snart...

Haha, det blir nog du som får rapportera, hästen ska inte ridas med sadel förrän i vår :D

Vadå väl förberedd :angel:

Inte skinnmedel då? Eller vad gör man för att det inte ska bli stelt o krympa :crazy:

jag har ett fårskinn som jag skulle vilja använda som padd, den har jag dock misskött lite, kan man tvätta fårskinn i tvättmaskin med ylle program eller blir skinnet förstört då? vad tror ni?

Jag tror att fårskinnet måste vara förbehandlat på ngt sätt för att kunna tvättas i maskin, som tex Mattes-paddarna, vanliga fårskinn tror jag inte går så bra med. Men om du vill rengöra det lite kan du använda en karda och borsta det med, det låssnar massor med smuts!

connemaran : Jag väntar tills du tvättar din ! :p :D

Jag tror att fårskinnet måste vara förbehandlat på ngt sätt för att kunna tvättas i maskin, som tex Mattes-paddarna, vanliga fårskinn tror jag inte går så bra med. Men om du vill rengöra det lite kan du använda en karda och borsta det med, det låssnar massor med smuts!

connemaran : Jag väntar tills du tvättar din ! :p :D

Haha! Hoppas du har schabrak mellan häst o padd för det tänker jag ha så det lär dröja :D Bäbishäst dessutom så det blir inte mkt ridning när det väl blir inte :p

Men det fanns väl mer med Mattespaddar här? De kanske svarar senare... Annars är ju vanliga fårskinnspaddar vanligt som attan verkar det som och ngn här borde ju ha tvättat sin... Hmm...

Jo jag har schabrak emellan som tur är :) Men efter 1 års daglig användning känns den inte helt fräch längre :( Tur som man har är den brun så smutsen syns inte, jag har tålamodet att vänta :devil: :D
Nej, får väl chansa med ulltvättmedel.

Blev den stel ngt? Sträkte du den (fattade det som att man skulle göra det, kass på engelska :p) ngt eller liknande? Krympte den? Fluffet, behöver det borstas ut, hur isf?

Stackars alla som svarar här o har tvättat :crazy: Men den som inte frågar får inget veta :idea:

Jag tvättar allt mitt fårskinn (paddar, benskydd, nosludd mm) med vanligt ulltvättmedel, orgaterm eller nått sånt heter det.. funkar jättebra...

På skolan tvättade vi fårskinnsvojlocken med vanligt tvättmedel. Tror inte den krymte något. Men den blev ofta smutsig.:angel:

Hmmm många bud! Får väl se när den blir smutsig då. Tänkte ju ha den mellan (icke existerande) sadel och schabrak :D

Jag har inte tvättat min fårskinnspad ännu, men däremot en sadelgjordsmuff. Den tvättade jag för hand i ljummet vatten med Kavalclean (skinntvättmedel). Den krympte inte, men blev lite stel. För att minska stelhet och krympning är det bra om man sträcker skinnet och gnuggar det regelbundet under torkningen. Man får inte heller hänga det för varmt.

Jag hamnade på en webshops hemsida för några dagar sedan, www.arsequitandi.se, som säljer bl a fårskinn och renskinn. Hittade följande skötselråd, som låter vettiga:

"Lammskinn
För bästa hållbarhet och renlighet

Häng upp produkten luftigt och låt den torka efter användning om det behövs. När den sedan är torr skakar eller borstar du av den
Utsätt inte produkten för värme från ett element, direkt solsken eller torkskåp
Det går utmärkt att tvätta produkterna i tvättmaskin, men du behöver använda ett specialtvättmedel som finns i vår shop under Övrigt. Vanliga tvättmedel innehåller tillsatser som torkar ut skinnet.
Produkten ska tvättas i ull/ylle programmet på 30grader
Använd gärna lite vanligt sköljmedel i sista sköljningen
Centrifugera den väl och låt den torka
Undvik direkt solsken, element eller andra värmekällor
Torktumla gärna den torra/halvtorra produkten på låg värma i 5-10minuter för att få den extra fluffig
Har du inte torktumlare så torka produkten med ullsidan uppåt"

Har ioförsig inta mattes, något annat märke, tvättar min med såpa....

Jag har 3 olika fårskinnspadder. Vet ej märke... men do har jag tvättat massa gåger med vanligt tvättmedel i 30 grader. Blir jättefina

jag vill minnas att jag tvättade min i vanligt tvättmedel, 30 grader.
har även gjort den ren m hästschampo en gång i brist på annat och sen sköljt och kört i torktumlare - blev jättefin och fluffig!

Vad tvättar ni era sadelpaddar som är i äkta fårskinn med? Läste tvättanvisningen när jag hämtade hem Mattespadden i helgen o där rekommenderade de (såklart) sitt eget "MELP"-tvättmedel. Ni som har Mattes, har ni köpt detta medel eller har ni ngt annat? Vilket? Ni som har andra fårskinnspaddar, har ni oxå märkets spec medel eller vad?

Benpaddar, nosludd o liknande har jag tvättat med vanligt skinntvättmedel innan men de blir ju lite stela i krymper =/ Kan inte använda benpaddarna till stora benskydd längre. Känns ju lite dumt om padden skulle bli stel och krympa, då blir det ju för liten och gör nog mer ont än gott...

Har en sadelgjordstunnel av märket Christ i fårskinn och den tvättar jag med Grumme tvättsåpa i tvättmaskin på ylleprogram. Torkar den i rumstemperatur, som någon skrev tidigare så är det inte bra att torka dem för varmt.
Den håller sig jättefin och ser ut som ny efter varje tvätt, den har tvättas en del pga. att våran häst tränas och tävlas i distans och blir ganska äcklig när den blivit rejält blöt av svett.
Camilla

jag har ett fårskinn som jag skulle vilja använda som padd, den har jag dock misskött lite, kan man tvätta fårskinn i tvättmaskin med ylle program eller blir skinnet förstört då? vad tror ni?

Jag har tagit ett fårskin som är tillverkat för att användas som överdrag till en bilstol och gjort en rumpvärmare till våran sadel BILD den har jag tvättat i maskin på ylleprogram med Grumme tvättsåpa och den blev jätte ren. Förstod först efteråt hur lortig den hade varit!:eek:
Camilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka