Tvättmaskin med inbyggd torktumlare

Coop

Trådstartare
Hej!
Funderar på att byta ut vår torktumlare och köpa en kombinerad tvätt/tork istället. Får då möjlighet att tvätta två maskiner samtidigt. Tumlaren kommer att användas mest på vintern till att torka sängkläder och handdukar.

Jag har läst en del om dem, en del säger att de är kassa och andra höjer dem till skyarna.

Tar tacksamt emot för- och nackdelar om dem :bow:

Hälsningar
Coop

Sv: Tvättmaskin med inbyggd torktumlare

Kolla proppskåpet först, så du inte behöver säkra upp för att kunna köra två samtidigt.

Jag tror det handlar mycket om vilket märke man väljer. Har haft kontakt med första generationens maskiner, det var verkligen ingen hit. Men när sedan de stora märkena vågade följa efter, har jag hört blandade omdömen. Ett steg framåt från enbart de negativa.

Fråga försäljarna, de brukar faktiskt vara ärliga om man visar att man är påläst från början.

Detta är jag också nyfiken på! Har ingen som helst plats att hänga kläder och tvättmaskinen tar strömmen om man försöker köra den på mer än 60 grader så en uppgradering vore inte fel

Jag har sett att Ikea har en sån här variant för en rätt billig peng om man nu vill köpa en och testa hur det fungerar för en. Annars får man ju lägga det dubbla på en annan och inte veta om man är nöjd med upplägget.

Har också tänkt tanken på dessa maskiner men tänkt köpa 2 i såna fall så kan man tvätta 2 maskiner i taget, det tar ju inte mer plats än för en tvättmaskin och en vanlig torktumlare.

Har en på jobbet och den tvättar både rent och bra.
Och framför allt stoppa in tvätten och ta ut den 3 dagar senare och de värsta som hänt att de kanske blivit lite skrynkliga. Hade det varit en vanlig så hade de nog inte luktat så gott...

Tror att de kräver lite mer vatten men i övrigt inget negativt

Det låter ju hoppfullt att de kan ha blivit bättre med åren :).

I olika forum jag läst i så är det nyaste inlägget från 2008, så det får nog bli en sådan vad det lider!

Coop

Jag tjuvläser här. Vi har ju köpt ett gulligt litet hus, på gott och ont, det är ingen tvättstuga, och det ryms knappt en maskin i badrummet... Jag som är van med både tvättmaskin och torktumlar allt(för att jag prioriterar tid med dottern framför att hänga tvätt, så torktumlar jag rubb och stuck, bortsett ifrån stickat och ull) så har jag starkt funderat på dom där kombinerade, om det kan vara någonting att ha... Hoppas verkligen! Jag vill ju inte köpa någonting, och så blir tvätten varken ren eller torr, då kan det ju kvitta liksom.

Hej!
Funderar på att byta ut vår torktumlare och köpa en kombinerad tvätt/tork istället. Får då möjlighet att tvätta två maskiner samtidigt. Tumlaren kommer att användas mest på vintern till att torka sängkläder och handdukar.

Jag har läst en del om dem, en del säger att de är kassa och andra höjer dem till skyarna.

Tar tacksamt emot för- och nackdelar om dem :bow:

Hälsningar
Coop

Eftersom man bara kan torka halva vikten av vad man kan tvätta är de inte så bra till just det du vill använda den till tycker jag. Jag hade en kombinerad maskin i en lägenhet jag bodde i, från Bosch som man kan tycka är ett etablerat märke men det var ruskigt dålig på att torka om man jämförde med en vanlig tumlare, tyckte jag.

Av utrymmesskäl har jag nu en samsung kombimaskin som kan tvätta 7kg och tumla 5, så den tar inte riktigt så lite som hälften av tvättbar vikt.

Den tvättar helt okej, jag märker ingen större skillnad på resultatet jämte mina tidigare tvättmaskiner. Däremot är den långsammare än mina tidigare tvättmaskiner och tumlare.

Tumlingen är inte den bästa, precis som kakis säger. Det ligger lite i sakens natur när man försöker torktumla med en tvättmaskinstrumma. Men tvätten blir torr, även om det tar lång tid, skulle uppskatta den till ungefär det dubbla mot min tidigare miele torktumlare med motsvarande mängd blöttvätt.

Jag är trots det jättenöjd med min maskin. Den är tyst, den gör ett bra tvättjobb och torkar okej även om det tar tid. Timerfunktion gör att jag kan få maskinen att vara färdigtvättad när jag kommer hem från jobbet om jag vill hänga upp tvätten våt, eller få den tumlad och klar tills jag kommer hem.

Jag rekommenderar kombimaskinen alla gånger om man bara har plats för en maskin, och väljer mellan tvättmaskin eller kombi. Men i dina skor vet jag inte vad jag skulle välja, du kommer garanterat bli besviken på torktumlarens kapacitet jämte en riktig, för den torkar inte lika raskt som tvättmaskin tvättar och således kan du bara köra en maskin i taget ändå, om du skall tumla tvätten.

Personligen så skulle jag aldrig gå från en tvättmaskin och en torktumlare till en tvättmaskin och en kombimaskin, för jag tumlar så pass mycket av min tvätt.

Liknande trådar

Hemmet Är det någon som har en kombinerad tvätt- och torktumlare, dvs tvättmaskin och torktumlare i ett? I dagsläget har vi bara tvättmaskin...
2
Svar
38
· Visningar
4 762
Senast: gul_zebra
·
Hemmet är det något att ha? Ni som har en sådan, vad har ni för märke/modell och är ni nöjda? Min tvättmaskin som fanns i lägenheten när jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 534
IT & mobiler Vi har precis flyttat in i hus och som många vet så behöver man allt som oftast byta ut vitvarorna. Vi hoppades på att slippa behöva...
Svar
9
· Visningar
2 449
Senast: skogaliten
·
Övr. Hund Nu kära Buke tänkte jag se om det finns någon som kan ge bra tips. Hunden är en Rottis hane, 8 år. Inte "smartaste " nöten ur sin kull...
Svar
7
· Visningar
1 956
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka