Tvättar varandra?

Flummflicka

Trådstartare
Vi har 5 katter i åldrarna 0.5-5 år. Alla kommer jättebra överens och så. De tvättar oftast varandra och jag börjat fundera på varför? Har det någon form av domninans att göra eller gör de så bara för att?
De tvättar oftare varandra än sig själva.

Det är ju verkligen inget problem eller så, bara en tanke om varför dom gör så som slagit mig. Någon som har en idé?

Sv: Tvättar varandra?

Min "gammel-katt" (enligt vet. 1-4 år gammal, haft sen i höstas) tvättar ofta min lille-man (ca född i aug, haft sen förra måndagen) i ansiktet, men sällan är det tvärtom. Ibland ber dock lille-man honom tvätta, sätter ansiktet precis framför munnen på den gamle :p Ibland "anfaller" den gamle den unge och börjar sen tvätta honom.

Så det är mycket möjligt det är dominans (eftersom det är den äldre som gör det på lille-man), men då borde väl inte den lille be om att bli tvättad? Den gamle har tagit över lite pappa/mamma-roll och jag tror mer på det isåfall...?

Det kan vara två saker: kompistvätt för att "byta lukter" med varann. Katter har, precis som hästar, ett mycket avancerat luktorgan. Där lagrar de dofter, identifierar och memorerar dem. (Det är det hästar gör när de flemar). Att slicka i sig den andra kattens doft är ett sätt att lagra den och verkligen smaka på den.

Eller dominanstvätt. Den som tvättar säger "du din lilla skit, det är du som är ungen här, alltså tvättar jag dig". Det är därför den här sortens tvätt ofta går över i ett litet slagsmål.

mina kattpojkar ålder ca 1år den andra snart 2år.
De tvättar varandra, sover tillsammans, leker tillsammans, äter ibland i samma skål.

Jag har nog två bögkatter
:rofl:

mina kattpojkar ålder ca 1år den andra snart 2år.
De tvättar varandra, sover tillsammans, leker tillsammans, äter ibland i samma skål.

Jag har nog två bögkatter

hmmm...då borde jag ha två lesbiska katter...har två 10 mån gamla honkatter, fast de är ju förvisso syskon :D

Tack för er svar och funderingar.

Jag tänkte som sagt på det här med dominans, men alla våra katter tvättar alla. Det spelar ingen roll vem det är. Kanske att den yngsta katten inte tvättar de andra lika mycket. Sen är det två av pojkarna som är mer "tighta" och tvättar varandra mer än de andra. Men som sagt så alla tvättar alla annars. :angel:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
793
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: gammalek
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25