Tvättar ni de intima på era hästar?

Sv: Tvättar ni de intima på era hästar?

Är detta det samma som urin stenar? HÖrt att de kan bli irriterade o stressade av detta? Ngn som vet? Olja lÅter ju bra, ska testa.

Urinsten är mig veterligen nåt helt annat. Bildas av mineralämnen i urinen, och kan säkert vara smärtsamt för häst och stressa dem. Men Penissten, är fett och smuts som samlas utanför kroppen, runt urinröret i själva ollonet. Hästar ser inte ut som människor där. Urinröret sticker liksom ut ur ollonet en bit, och runt det är det en grop i ollonet. Det är där penissten bildas. Alltså utanför kroppen. Men ändå "i" snoppen. Matolja hjälper till att få stenen att glida ut, om det är svårt att få stå där å pilla någon längre stund. Man får trycka på ollonet som när man ska skala skållade mandlar ungerfär...å plopp så glider den ut om det är smort med matolja. Typ. :p

Vi brukar tvätta de intima delarna, har 7 st valacker, brukar ta ljummet vatten med oparfymerad tvål och en handduk och ta den i handen och "föra in" den i skapet. Där kommer man åt hela penisen när den är "indragen". Första gången jag fick veta hur jag skulle göra höll jag på att svimma, men det funkar riktigt bra & hästarna bryr sig då inte om det.

Man skall tvätta dingelidongen och dess fodral om hästen har besvär utav det! (Luktar illa, väldigt mycket smuts osv!) På mina fodervalacker har jag alltid kollat när de kommit till mig hur det ser ut och om det behövs göra nått åt det, annars kan du låta det vara! Ta o tvätta hästen eller prata med ägaren om det och se om det återkommer i samma mängd eller om det bara blir lite flagor som naturen sköter själv så att säga!

Liknande trådar

P
Hästvård För 2 år sedan sålde jag min valack till två tjejer som skulle dela på honom. För en månad sedan frågade dom mig om jag ville bli...
Svar
16
· Visningar
2 868
Senast: em-pirre
·
Hästvård ja jag vet inte vad det kallas på hästen. men motsvarande.. jag brukar klia mitt sto på tuttarna för d gillar hon såå mkt hehe o d...
Svar
6
· Visningar
4 222
Senast: hillevie
·
V
Träning Jag fick i lördags hem en häst som vi ska ha på prov i två månader för ev senare köp. Vi har hälsat på henne i hennes gamla stall...
Svar
13
· Visningar
1 243
Senast: DaAnn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka