Tvättar ni de intima på era hästar?

Tjockisina

Trådstartare
Funderat på detta ett tag :)
Jag rider just nu en valack som alltid efter man ridit e kissenödig och fäller ut snoppen och då ser man ju att den e smutsig och intorkat kiss osv.
Min egna häst jag ägde förrut va sto o då tvätta jag iallefall då o då men e ju lättare med ett sto än en valack eller?
För hur får man ut den o kunna rengöra? Stå o invänta att den blir kissnödig?? :)
Känns som de en jätte dum fråga men jag vet faktist inte haha

Är inte min egna häst jag rider nu utan e medryttare så e väl kanske inte mitt problem men jag e nyyyyfiken :) Har ju som sagt själv inte ägt en valack!

Sv: Tvättar ni de intima på era hästar?

Jag funderar faktiskt på samma sak och hoppas att någon kan komma med något bra svar :)

man ska inte tvätta " de intima delarna" på hästen, den ska sköta det själv.

man ska inte tvätta " de intima delarna" på hästen, den ska sköta det själv.

Hmm säker på de?? aldrig sett en enda häst som rengjort själv faktist.. når de ens? :)

Frågade en tjeja i stallet o hon sa att de ska tvättas, fråga inge mer om de, men kände inte jag fick nå bra svar o hade inte lust stå o snacka om hur de görs heller just då:)

Jag brukar ta bort det värsta på min medryttarpålle. Han tycker det e jätteskönt o står så stilla o fint..;)

Logiskt så borde ju hingstar automatiskt bli renare än valacker då de får använda sina lite oftare..=) Det är ju inte naturligt för en häst att vara kastrerad liksom.. Därför tycker man att det borde behövasd lite hjälp ibland, eller?

ja alltså de slickar sig inte rena precis..

men de är typ som när man blinkar med ögonen, den rengör sig när den åker ut och in så att säga..

meen jag låter någon annan förklara, jag är så fruktansvärt dålig på att formulera mig..

Jag har en valack på 8 år. Har aldrig tvättat eller rengjort hans intima delar. Han har aldrig haft några problem.

Jag tvättar, men väldigt sällan. Hade en valack en gång som fick en infektion i hela skapet pga att han hade för mkt skit därinne.

Jag tvättar min nuvarande valack ca 1 gång varannan månad kanske.. bara med vatten o en svamp, han tycker de e dö skönt. Jag brukar passa på när han kissar (gör det så fort han ser sadeln) annars får man lirka lite så tittar snorre tillsist ut :D

ja alltså de slickar sig inte rena precis..

men de är typ som när man blinkar med ögonen, den rengör sig när den åker ut och in så att säga..

meen jag låter någon annan förklara, jag är så fruktansvärt dålig på att formulera mig..

Hmm låter väl kanske logiskt men detta gula intorkade o allt smuts killen min har på sin snorre har vart där sen jag börja rida han typ.. alltså månader! så frågan e ju hur bra dom egentligen e på att rengöra själva så fall :)

Mitt sto tvätta jag alltid, främst efter brunst då de va torkat peck lite här o där i baken, dock inte innanför då utan utanpå alltså. Hmm bra på o förklara jag med.. hurra :laugh:

Jag brukar dra av den lite om han har den framme och den ser skitig ut. Plockar lite flagig död hud också. Han har varit väldigt smutsig och geggig inne i skapet så där har jag fått rota runt en hel del.
Men som sagts så ska det inte behövas då det sker naturligt, dock finns det som sagt undantag.

Jag hade nog behövt tvätta min valacks "ägodel" eftersom det hänger massa hudflagor och lite annat klet där, men han är snabb på att dra in den så det får väl vara tills tillfälle ges ;) :grin:

jag brukar tvätta iallfall. Inte varje dag men någon gång ibland.

Jag brukar ta bort det värsta på min medryttarpålle. Han tycker det e jätteskönt o står så stilla o fint..;)

haha... brukar lite snabbt ta bort det värsta när den är ute på vädring ibland, magen har en tendes att vara ivägen på min kära medryttarhäst. Dock brukar den åka in snabbt igen. Har aldrig sett den bli rengjord och ibland, särskilt på sommaren, kan det bli ganska mycket "bös" som luktar illa, då tvättar jag lite nogrannare.

Det har blivit några valacker under min ömma vård genom åren, kan säga att det är otroligt olika på hur de behöver skötas "där". Å sen kan det ändra sig med tiden, huruvida hästen har problem med för mkt gegg där eller inte. Vissa måste tvättas ofta, andra aldrig. Somliga då å då.

Ett tips är att använda matolja, för att lösa allt det feta. Smörj in en dag. Torka av nästa dag. Blir både rent å mjukt å fint. Annars duger det fint med vanligt ljummet vatten. Vid värre irritation har jag använt såpvatten.

Min islänning har också råkat ut för sk penissten. I själva ollonet, runt urinröret kan det samla sig så mkt fett att det blir en hård klump. Ta ett tag om ollonet för att känna om det är mjukt rakt igenom, eller har något hårt i sig. Är det något hårt inuti, så är det penissten. Har de penissten, kan de få så ont av den att det påverkar prestationen, dvs förmågan att använda bakdelen. Ja, det gäller förresten om de är så smutsiga i skapet att de är irriterade i huden av det, också. Penissten plockas ut genom att man "vränger" lite försiktigt ut den. Den kan bli riktigt hård. Är den svår att få ut, dränk in allt i olja, då glider den ut lättare.

Så absolut, valacker måste ses till. Men inte säkert göras så mkt med.

Senast ändrad av en moderator:

Jag rengör de intimare delarna på min herre regelbundet. Han är ofta skorvig och det är lätt att pilla bort. Sen får han ganska mkt ”klet” som jag brukar ta bort med en mjuk trasa som jag blöt i varmt vatten. Har någon gång tvättat lite lite lactayd. Men häromdagen höll jag på att få en chock. Det var mkt klet och jag fick ut en stor klump (tänk dig storlek av ett halvt tuggummipaket) och i klumpen med klet såg det ut som det var små vita maskar. :o Helt vidrigt. Någon som varit med om något liknande ? Var bland det äckligaste jag varit med om.

Jag tvättar alltid mina vallacker. Hingstarna behöver inte hjälp. Men är blir mer utrymme över på v o det behöver rengöras annars kan de få riktigt räliga infektioner!! Ljummet vatten o ev lite mild tvål. Ska prova det där med olja!!

Jag fick efter veterinärens inrådan på min förra valack göra lite rent då å då vid och lite i själva urinhålet. För det samlades en massa gegga där som gjorde att han fick svårt att kissa.
Annars rörde jag den aldrig.

det har blivit några valacker under min ömma vård genom åren, kan säga att det är otroligt olika på hur de behöver skötas "där". Å sen kan det ändra sig med tiden, huruvida hästen har problem med för mkt gegg där eller inte. Vissa måste tvättas ofta, andra aldrig. Somliga då å då.

Ett tips är att använda matolja, för att lösa allt det feta. Smörj in en dag. Torka av nästa dag. Blir både rent å mjukt å fint. Annars duger det fint med vanligt ljummet vatten. Vid värre irritation har jag använt såpvatten.

Min islänning har också råkat ut för sk penissten. I själva ollonet, runt urinröret kan det samla sig så mkt fett att det blir en hård klump. Ta ett tag om ollonet för att känna om det är mjukt rakt igenom, eller har något hårt i sig. Är det något hårt inuti, så är det penissten. Har de penissten, kan de få så ont av den att det påverkar prestationen, dvs förmågan att använda bakdelen. Ja, det gäller förresten om de är så smutsiga i skapet att de är irriterade i huden av det, också. Penissten plockas ut genom att man "vränger" lite försiktigt ut den. Den kan bli riktigt hård. Är den svår att få ut, dränk in allt i olja, då glider den ut lättare.

Så absolut, valacker måste ses till. Men inte säkert göras så mkt med.

Är detta det samma som urin stenar? HÖrt att de kan bli irriterade o stressade av detta? Ngn som vet? Olja lÅter ju bra, ska testa.

Liknande trådar

P
Hästvård För 2 år sedan sålde jag min valack till två tjejer som skulle dela på honom. För en månad sedan frågade dom mig om jag ville bli...
Svar
16
· Visningar
2 868
Senast: em-pirre
·
Hästvård ja jag vet inte vad det kallas på hästen. men motsvarande.. jag brukar klia mitt sto på tuttarna för d gillar hon såå mkt hehe o d...
Svar
6
· Visningar
4 222
Senast: hillevie
·
V
Träning Jag fick i lördags hem en häst som vi ska ha på prov i två månader för ev senare köp. Vi har hälsat på henne i hennes gamla stall...
Svar
13
· Visningar
1 243
Senast: DaAnn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka