Sängkläder brukar jag tvätta innan användning så känns de lite mjukare.
Kläder är sällan jag tvättar innan jag använder, har väl hänt någon enstaka gång.
Kläder är sällan jag tvättar innan jag använder, har väl hänt någon enstaka gång.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kom att tänka på detta idag när jag handlade kläder. Jag har aldrig haft för vana att tvätta nya kläder, har tyckt att det känts som slöseri som orsakar onödigt slitage. Häromdagen gjorde jag det dock med våra nya sängkläder, efter att ha läst på lite om saken. Det kändes liksom viktigare att göra med något som jag bokstavligen talat kommer att gnida runt på hela kroppen inklusive ansiktet i massor av timmar. Nya byxor, tröjor och dylikt kommer jag nog aldrig att börja tvätta före användning dock.
Hur gör ni?
Jag röstade att jag tvättar vissa kläder.
Jag tvättar allt som är i kontakt med huden. Det innebär att jag inte tvättar ytterkläder eller mellanlager typ koftor.
Både och, har som sagt varit med om ganska trist akut reaktion av ett par strumpor, men klart att jag tänker långsiktigt också.Intressant att ni ändå är så pass många som tvättar allt!
Ni som tvättar allt - är det mest för att undvika "akuta" reaktioner som ni tvättar eller är det för att undvika ev. negativa effekter i framtiden?
Tycker de flesta kläder känns riktigt läskiga och man får ju något skit på händerna.
Alltså det har säkert hänt att jag inte uppskattat nått visst tyg/tygblandning av något slag, men läskigt? Vad menar du med skit på händerna? Köper in nya klädesplagg titt som tätt men har nog aldrig upplevt att jag skulle bli skitig om händerna när jag håller på med dem.
Det var någon mer i tråden som nämnde hur skitiga händerna blir av att hantera nya kläder i butik, jag har samma erfarenhet.
Tvättar bara sängkläder och handdukar pga orkar inte annat
Enbart på grund av den här tråden tvättar jag nu mina nya sängkläder som jag egentligen ville använda NU!
Det blir ju skillnad när en står hela dagarna och hänger kläder och när en hanterar några få plagg hemma/när en handlar. Då märker en fort om de har massa behandlingsmedel av olika slag som sätter sig på händerna.Ah, okej. Jag nätshoppar mest, kanske därför.
Jag syr det mesta själv men tvättar alla tyger innan jag syrJag kom att tänka på detta idag när jag handlade kläder. Jag har aldrig haft för vana att tvätta nya kläder, har tyckt att det känts som slöseri som orsakar onödigt slitage. Häromdagen gjorde jag det dock med våra nya sängkläder, efter att ha läst på lite om saken. Det kändes liksom viktigare att göra med något som jag bokstavligen talat kommer att gnida runt på hela kroppen inklusive ansiktet i massor av timmar. Nya byxor, tröjor och dylikt kommer jag nog aldrig att börja tvätta före användning dock.
Hur gör ni?
Lite så tänker jag också. En del kläder luktar ju verkligen blörk när man får hem dem och då är det klart man tvättar dem. Jag handlar helt och hållet kläder på nätet.jag tvättar alltid sängkläder och handdukar innan användning, resonerar som du att de ska jag ändå ha allra närmst kroppen och ansiktet. När det gäller annan textil går jag lite på känsla. Luktar det väldigt kemiskt kanske jag tvättar nya kläder, men oftast inte. Om jag köper second hand tvättar jag alltid innan jag använder. Ibland också om jag köper en pläd/prydnadskudde som legat i butik och som det är stor risk att andra plockat i. Har lite bacillskräck