Tvätta stons underrede..

D

Donna

Har en fråga, ny inom hästägandet som jag är. Jag har ett sto, och undrar hur ofta man ska/måste tvätta vivret.

Tacksam för tips

Sv: Tvätta stons underrede..

och varför är det alltid skitigt mellan juvert? hur ofta jag än tvättar där så är det skitigt sen.. ska det vara skitigt?

hihi.. jag har ju en dam som man lixom inte fååår tvätta där.. och hon är väldans ren och fin på/under/runt juvrena!
Konstigt det där..

Tja, måste och måste vet jag faktiskt inte men jag tvättar när det känns som det behövs ;)

Kan ju inte vara särskilt kul för hästen att röra på sig med skit mellan tuttarna :devil: Så lite med jämna mellanrum känner jag med handen om det behövs och då åker tvätthinken fram :D

Jag tycker att man ska försöka göra det då och då! Vissa ston tycker till och med det är skönt men det är olika. När jag hade sto brukade jag blöta en trasa och rengöra. Var alltid massor av smuts/lera..

Om man kollar varje dag hur det ser ut så ser man när det behövs. Under brunsten kan man behöva tvätta varje dag tex medan det räcker med kanske 1 ggr /v under normala perioder. Ögat är det bästa hjälpmedlet när man håller på med hästar! :D

Jag har aldrig tvättat mitt sto, och aldrig sett att hon varit smutsig där.

Dessutom har jag en bestämd känsla av att hon skulle försöka sparka ihjäl mig om jag försäkte :D

Är det Colombias Moster/faster vi pratar om? Kanske går i generna hahahaha

Jag är ju avelsfreak så jag är övertygad om att det är generna :p

haha.. har hon några mer genetiska egenskaper? Får du ta henne under magen utan att resultatet blir frimärkskänslan i väggen?

Vår bekantskap inleddes på det viset för fem år sedan, men efter lååånga diskussioner har hon insett att hon inte dör om hon låter matte borsta henne under magen :D

Skiten mellan juverhalvorna är svett, smuts och hudavlagringar. Känns ofta ganska fett och smuligt men är harmlöst. Jag brukar nöja mig med att pilla bort med fingrarna istället för att tvätta varje gång. Känner efter lite nu och då när jag ändå borstar dem. De få gånger/år som jag verkligen tvättar gamlingen så svampar jag även juvret, men sällan annars.

Hmm, har inget sto själv men det verkar som att en gång i veckan kan vara lite ofta. Man får helt enkelt kolla varje dag om det behövs. Vissa ston har ju lite konstig placering bak och får in avföring i fel hål s.a.s. och då kan det ju bli infektioner om man inte gör rent.

Jag pratar ju förstås inte om juvret som jag efter lite noggrannare läsning förstår att det handlar om! :o Sorry! :D

Hm. Damen i fråga är ganska sur av sig, ogillar rykt osv.. Undrar om jag blir ihjälslagen om jag försöker.. Kan knappt borsta magen, då förstör man hela dagen.. Var hon butter innan så kan man räkna med att det blir värre efter det.. Men försöka kolla och pilla bort smuts, är det rådet?

Så sött!

Ska erkänna att jag inte försökt sen hon betäcktes (och gick gall) naturligt i somras. Hon har ändrat brunstbeteendet, så då kanske hon tillåter mig att peta där nu!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
720
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Ponylove
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka