Tvätta öron?

H

Helan 38

Hej! Jag undrar hur man gör om man vill/behöver tvätta i hästens öron vad som gäller? Kan man använda en fuktig tvättlapp eller måste den vara torr? Är det "farligt" om man får vatten i hästens öra?
Har ingen aning om detta, därför hoppas jag på svar från någon som vet vad som gäller.

Sv: Tvätta öron?

det sägs att det ska vara farligt med vatten i öronen. Men jag vet inte hur allvarligt det är... Man brukar inte behöva tvätta öronen... Har det kommit in någon gegga eller så?

Ja, han är liksom geggig i öronen. Tänkte försöka tvätta bort det.
Hundar ska man ju inte tvätta med vatten i öronen, men häst?

Man brukar väl säga att hästens balanssystem sitter i öronen? (därför dom inte ska doppa huvudet under simning m.m.) men vet inte om det stämmer? Men isf så borde dom iaf tycka det är väldigt obehagligt att få vatten i öronen...
Om du vill tvätta öronen så borde väl en fuktig tvättlapp fungera? :)

Bara ett inlägg angående balensen. Ja, balanssinnet sitter i öronen på däggdjur. Kan inte komma på något däggdjur just nu som inte har balanssinnet i örat. (Skulle va intressant om någon visste, mer som en kul grej :) ) Dessutom sitter det bakom trumhinnan vid snäckan, du behöver alltså komma låångt in för att komma åt det. Har aldig hört att hästen inte skulle få doppa huvudet. Simmade en gång med en häst som dök/sjönk ner till bottnen (allt försvann! :eek: ) och hoppade på bottnen in till land. Verkade lite besvärad i början, stod och vickade på huvudet, för att sedan glatt börja käka hallonbuskar. Märktes inget mer på henne än att hon tyckte hon badat klart för den kvällen, varken där eller på ridturen hem.

Ang örontvätten... Öronen ska vara rena och torra. Brukar själv bara borsta med rotviskan. Om det kommer klegg ur dem så finns det risk att det är någon typ av infektion. Säkrast är att kontakta en veterinär som kan titta efter om det är något. Lycka till!

Tack för råden. Ska prova att torka av dem med en fuktig tvättlapp. Som någon skrev att hästar simmar och doppar huvudet. Det stämmer ju faktiskt, det har jag ju själv varit med om när jag tänker efter. Så det bör inte vara några problem att tvätta försiktigt med en smått fuktad tvättlapp. Tack igen för råden!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 845
Senast: Stergo
·
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
1 109
Senast: inaa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar