Tvätta naveln på föl

Piffpuffen

Trådstartare
Vet inte om denna ska ligga här eller på aveln men men....

Tänka kolla med vad och hur ofta/länge man ska tvätta fölets navelsträng efter fölningen?

Sv: Tvätta naveln på föl

Jag har inte tvättat mina föls navelsträngar alls för jag tror att man genom att peta för mycket kan skapa infektioner som annars inte hade behövt komma. Däremot har jag hållit dem under ordentlig uppsikt.

Vet inte om denna ska ligga här eller på aveln men men....

Tänka kolla med vad och hur ofta/länge man ska tvätta fölets navelsträng efter fölningen?

Jag sätter jodsprit på stumpen så snart navelsträngen brustit från modern, för att dra ihop kärlen och stumpen bättre så att smuts ej kan tränga in. F.ö. rör jag sedan ALDRIG navelstumpen, men håller givetvis ett öga på den.

Då jodsprit kan vara svårt/omöjligt att få tag på numera kan man ta lite outspädd jodopax och badda, som ovan, med istället.

Jag brukar badda stumpen efter att navelsträngen gått av med jodopax.

Man kan också använda Lotagen.

Sen rör jag inte utan håller bara koll.

Jag har aldrig tvättat fölets navelsträng, inte ens mitt eget barn tvättade vi naveln på

Däremot så joddar vi efter fölningen men sedan inget

Ok, min tanke var väl också att det kändes lite "överdrivet" att hålla på och tvätta om allt ser bra ut men jag läste det någonstans att man skulle göra det.

Ok, min tanke var väl också att det kändes lite "överdrivet" att hålla på och tvätta om allt ser bra ut men jag läste det någonstans att man skulle göra det.

Det mer man pillar det storre risk ar det att man far problem.. Vet inte var du har last detta men glom det, inte allt man laser stammer..

Som andra skriver, jag pa rutin baddade navelstumpen i Iodine (jodopax?) med hjalp av en san dar liten cup som man far med hostmedicin flaskorna. Full styrka och var saker pa att det inte var nagon halm etc kvar. Sen later man det vara, men haller oga pa det forstas, det kan ju bli navelbrack.. vilket inte hander ofta.

Nej, bara badda nar folis ar "bortkopplad" fran mamma och allt kommer att ga bra.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross