Tvätta man/svans *tips o råd, tack!*

aprilia

Trådstartare
På fredag ska hästen göras fin o få sig en heldusch :devil: :D
...men jag har aldrig tvättat hästen förut så vad ska jag tänka på? spolat av hästen har jag såklart gjort :p men som sagt, kom gärna med smarta tips o råd! Hur ska jag gå till väga, steg för steg?

kan ju tillägga att hästen har tjock o lång man o svans.. ;)

Sv: Tvätta man/svans *tips o råd, tack!*

Jag blöter ner hela hästen och sen använder jag svamp och gulsåpa som är uppblött i en hink med varmvatten. Sen är det bara att löddra in hela hästen. Ser till att ha rejält med gulsåpa på man och speciellt svansen så den verkligen blir inlöddrad till roten. Sen är det bara att skölja av hästen. Precis som när du själv ducshar:p

Så här gör jag,
Spolar hela hästen med ljummet vatten,
Fyller 1 ev 2 spennar med ljummet vatten i dessa häller jag ungefär 1
kork fylld med schampo i varje spann.

Sedan använder jag en svamp, å typ svampar hästen med Schampovattnet, massera över hela kroppen ej i huvudet.
Om manen är mycket smutsig häller jag lite schampo på den å masserar med handen.

När jag sen bara har svansen kvar tar jag en halv span med vatten och lite schampo, sen doppar jag hela svansen i spannen, använder svampen att massera in schampot i svansroten.
E svansen mycket smutsig gör jag om igen.

Sen spolar jag hela hästen, mer än en gång.
Tjock man å svans spolas många gånger.

Efter spolningen skrapar jag hästen, borstar igenom manen.
Svansen tar jag i en hand å snurar runt, som en propeller.;)
vissa hästar tycker de e lite läskigt, så lite försiktigt i början.

I svansen sätter jag alltid glansmedel- mycket lättare att reda ut.

Hoppas det var till hjälp :idea:

*kl*
när jag har tvättat hästen o har sköljt ur schampoo, så brukar jag ta några droppar barnängens baby olja o fortsätta skölja. perfa, att ha i manen o svansen, blir lite som balsam.

Har du en skimmel så skulle jag rekomendera shampoo för blonda på frisersalonger. Dyrt, ja men ack så effektivt. (Silvershampoo)

När man tvättat klart kan man ha i balsam i svansen som man sköljer ur innan tork.Då sliter man inte så på svansen när man borstar ur den.Vi brukar borsta ur den när den är torr (sliter mindre) med en vanlig hårborste för människor(sliter mindre än mankam).

(Vi köper oparfymerad på apoteket)

När jag ska duscha brukar jag börja med att spola hästens ben för att få den att vänja sig vid temperaturen. Ungefär fingervarmt brukar vara lagom. Som när man bakar och ska ha rätt temperatur på degspadet ungefär:D

Sen blöter jag ner hela kusen och använder hästschampo såklart. Lactacyd är också jättebra. Svansen kan behövas gnuggas riktigt ordentligt. Masserar in schampot och sköljer sen ordentligt. Tvålrester kan ge eksem.

Svanspropellern är en riktigt bra uppfinning, svansbalsam likaså. Hörde att det tar 2 år för ett svansstrå att växa ut till sin fulla längd så det lönar sig att vara försiktig med den. Svettskrapan och sen på med ett svettäcke och ut på promenad så tills den torkar.

Akta bara så att den inte får vatten i öronen, det är farligt.
Lucky, lucky :bump:

Börja med att sätta på hästen en alldeles ren, nytvättad nylongrimma! Annars blir hästen bara smutsig av grimman. Retligt.
Sedan blöter man hela hästen. Jag brukar använda lactacydtvål, eller vanligt schampo. Häller det på en rotborste och gnuggar hela hästen med cirklande rörelser. Spolar av hästen och upprepar hela proceduren. Tvättar huvudet med hink och svamp.
Sköljer hela hästen flera gånger. Och ytterligare en gång.

Sedan skrapar jag med svettskrapan och på med fleecetäcke. Promenad tills hästen är torr.

Just svansen tvättar jag mycket oftare än hästen i övrigt, pga leriga hagar, hästen verkar klia sig i svansen, tävling osv. Jag blöter den och använder antingen hästschampo, eller om det är slut vanligt schampoo för människor. När schampot är ursköljt har jag i balsam, mitt eget :-), dock inte i svansroten. Sköljer ur balsamet, kramar ur svansen, och har på mycket man&svansspray. Därefter använder jag en piggborste i trä för svansar från Borstiq, det verkar slita minst på taglet.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 721
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 429
Senast: Stergo
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast...
2
Svar
21
· Visningar
943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat