Tvätta hundens tassar med klorhexedinschampo - hur gör ni?

tibbetubbe

Trådstartare
Min tibbe har haft problem med analsäckarna och i frustration slickat upp sår på sin ena tass. Vi har varit till veterinären och åtgärdat analsäcksproblemen, men tassen som fortfarande är sårig ska fortsätta tvättas med Douxo Pyo schampoo minst en gång i veckan tills vidare.

Schampot ska verka i 10 min enligt användningstiden. Jag undrar hur ni brukar göra medan det verkar? Jag vill inte att han ska gå omkring med det i hela lägenheten och så vill jag ju absolut inte att han slickar på tassen då det är på.

Så, hur gör ni?
Mvh

Min tibbe har haft problem med analsäckarna och i frustration slickat upp sår på sin ena tass. Vi har varit till veterinären och åtgärdat analsäcksproblemen, men tassen som fortfarande är sårig ska fortsätta tvättas med Douxo Pyo schampoo minst en gång i veckan tills vidare.

Schampot ska verka i 10 min enligt användningstiden. Jag undrar hur ni brukar göra medan det verkar? Jag vill inte att han ska gå omkring med det i hela lägenheten och så vill jag ju absolut inte att han slickar på tassen då det är på.

Så, hur gör ni?
Mvh

Sitter med den? Tio min är ju ingenting. Ta med en bok om du inte vill gosa hund hela tiden.

Endera sitter/står jag med hunden utanför eller inte i duschen (oftast när jag schamponerar hela kroppen) eller så lyfter jag ut henne och så går vi en promenad (bör dock inte vara allt för blött på marken då).

Jag lägger hennes bädd/dyna utanför badrummet och platsar henne där medan det verkar, så sätter jag mig och tittar på tv eller något under tiden. :)

Kan ni inte spraya med klorhexidinspray om det är ett problem med schampo i under 10 min?

Så, hur gör ni?
Mvh
Jag brukar först schamponera hunden, sen sitter hon på badrumsmattan medans jag passar på att ta en långdusch och rakar benen typ. eller så får hon sitta kvar i badrummet medans jag gör ngt annt jag behöver.

Passar på att klippa klorna eller bara sitta och klappa.

Gjorde samma grej med boxern. 3-4 gånger i veckan. I månader.

10 min är ju perfekt tid att träna på div balansövningar, avslappningsövning, massera lite, shejpa in ett nytt trick...

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 625
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 046
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 842
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka