Tvätta häst...

D

Disab

Jag har en bruksnordis som ju såklart har JÄTTETJOCK man och svans. Hur sjutton får man rent i manen ordentligt? Vet inte hur många gånger jag har försökt. Äckligt är det. På somrarna brukar jag stubba henne då hon har eksem och i alla fall kliar bort halva manen. Därtill att jag såklart använder diverse salvor och dylikt i man och svans. Blir ju sedan massor med hudflagor i hela manen och svansen efter eksemen. Allt detta blir liksom kvar i manen och det är jätteäckligt. Ser inte speciellt fräscht ut.

Någon som har några tips?

Sv: Tvätta häst...

Men om du ändå klipper ner hennes man så klipp ner den först. Tvätta rent sen, kommer till enklare om du klipper först. :smirk:

Shettisar skrev:
Men om du ändå klipper ner hennes man så klipp ner den först. Tvätta rent sen, kommer till enklare om du klipper först. :smirk:

Det går inte att komma igenom ändå! Manen är tjock och stubben blir tjock och det är svårt att komma ned ändå. *suck* Tro mig - jag har försökt!

Det enklaste är om man har tillgång till duschspilta/box och hästen är van vid det. Då är det enkelt att blöta ner och sen tvätta med antigen lactacyd eller såpa. Jag skulle nog rekomendera lactacyd för det är snällast. Och sen se till att skölja rent ordentligt, i flera om gånger. Tyvärr är det sällan man får det riktigt rent med hjälp av hinkar och svampar utan det är slang som gäller.

Snurrfian skrev:
Det enklaste är om man har tillgång till duschspilta/box och hästen är van vid det. Då är det enkelt att blöta ner och sen tvätta med antigen lactacyd eller såpa. Jag skulle nog rekomendera lactacyd för det är snällast. Och sen se till att skölja rent ordentligt, i flera om gånger. Tyvärr är det sällan man får det riktigt rent med hjälp av hinkar och svampar utan det är slang som gäller.

Även då vi hade tillgång till slang i duschbox så blev det rent. Jag skrubbade och kammade som en tok. Visserligen blev det väl bättre efteråt men det var fortfarande mycket kvar.

Kanske skulle jag verkligen raka av manen - DÅ kanske det blir rent. ;-)

Jag hade problem med manen på en ponny för många herrans år sedan. Hon fick liksom mjäll som inte gick bort. Jag använde cl*rasin mjäll schampo och det blev jättebra.

Annars tycker jag att rakning av manen lät som en bra ide! Då blir det så kort att det blir lätt att komma åt.

Jenny

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 538
Senast: linda93
·
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 789
Senast: Draumsyn
·
Hästvård Lägger in tråden åt en kompis då det är hennes häst det handlar om. Hästen i fråga är en PRE född 2005, importerad från Spanien i...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Hoobes
·
Hästvård Precis just nu vaknade en tanke hos mig.. Undra om vi kan ha en svampsmitta i stallet? Finns det någon sådan som kan sprida sig...
Svar
2
· Visningar
957
Senast: Blomskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka