Tvätta häst?

Favina

Trådstartare
Har någon börjat att tvätta hästen, eller har ni gjort det hela tiden?

Idag funderade jag på att tvätta henne men tiden hann inte till. Idag har det varit ca 20 grader varmt. Jag tvättar alltid med varmt vatten förutom när jag spolar benen, då är det kallt. På förra stallet hade dom varmvatten men där jag står nu finns inte det så jag får ta dit min vattenkokare och koka upp så det blir någorlunda varmt.

Har ni tvättat hästen i år? Tänkte samtidigt fråga vilket hästshampoo ni anväder? Jag har alltid grönsåpa när jag tvättar. Min häst är mörkbrun m två vita bakstrumpor. Något speciellt shampoo som får dom extra vita?

Kram Favina :bump:

Nepp! svampar bara tycker att det är för kallt på nätterna,och vill inte ha täcke på,
Jag andvänder såpa för det mesta jag med men ska försöka ta lite mjällschampoo när det bli aktuellt och pröva få bort lite mjäll det finns ett jättebra tjärschampoo på hälsokost som jag ska pröva nån gång.

massera in potatis mjöl på det vita så blir det ännu vitare. annars finns det ju shampon för vita häster. men jag tror grönsåpa är bäst.

jag halvtvätta hästen idag (utan shampo) bara bort med svetten. med ljumet vatten.

Jag har badat min häst idag :D. Jag använder också såpa. Fast jag sätter balsam i manen och svansen :smirk:, så det blir lättare att reda ut. Jag blev nog lika blöt som han. Och ja, jag använder varmvatten.

Är det vanlig grönsåpa som man städar med ni använder ???

Jag tvättade hästarna för första gången för ca 2-3 veckor sedan. Men det var bara två som fick badas för dom andra två har för mkt päls så det tar för lång tid för dom att torka. Jag använde emins glanschampo. På den vita hästen brukar jag Använda Quick Silver schampo om vi ska tävla eller om hon ska på utställning. :)

Gul och grön är samma såpa. Det är bara färgen som skiljer.
Men ja. Provade hästschampo en gång och häststackarn blev alldeles statisk.

min ska få bada snart.. han är grå.. (fux egentligen)

och jag kommer använda grönsåpa och linementschampoo

Tänkte bada min häst imorgon om vädret tillåter och om det är varmt. Hon har så mycket "mjäll" över hela kroppen. Egenteligen heter det väl stöv, men det är helt fullt, så imorgon kommer vattenkokaren med till stallet så skall det vårstädas på min häst!

Vi får snart varmvatten i stallet, då ska jag bada min häst. Hittils har jag bara tvättat bakben o svans o då med varmvatten o hästschampo!

Så fort mamma har dragit en slang ifrån badrummet ut till "gårdsplanen" så ska här badas :devil:

Har inte tvättat men hade värmen tillåt så hade jag behövt göra det för länge sedan! Ekol är inte framtagit speciellt för skimmlar men hästen blir i allafall väldigt vit......
(Hmm... Med tanke på att hästen föddes Prickig och nu är helt vit förutom på mulen, och med anledningen att ägaren nästan bara använder Ekol häst schampo så kanske de inte e så bra) :smirk:

här var det typ 20 grder oxå,kvaft och helt vindstilla,VARMT!!
iaf,jag badade min ena häst idag,hon var så himla dammig så det anar du inte.Jag använder antingen babyshampo eller hästshampo.
Jag står påett stall där det inte heller finns varmvatten,och jag kokar oxå upp,men sen soplar jag av henne med kallt med slangen,tar för lång tid att koka upp och hälla på henne,efter det lägger jag på kombitäcke och låter henne beta liten stund i solen,sen är det ut i hagen när hon e torr igen! :D

Jag har tvättat 2-3 ggr i år redan, och jag
använder då det här schampot:
horsesalon.jpg

(Horse Salon schampo från Fiebing) Superläcker färg på schampot, luktar underbart och fungerar fantastiskt! :love:
Sen använder jag Head&Shoulders mjällschampo i man och svans tillsammans med balsam.
Är det till tävling så lägger jag till pälsglans och så vidare.

Mvh Huntress

Tvättar endast om jag ska på utställning. Skimlar har något lila schampoo jag inte minns namnet på ;) Tvättar endast ute om det är jättevarmt och alltid med varmvatten över knän/haser.

Kan man tvätta hästen med människo schampoo? Blir det inte klåda?

Med mjällschampoo, försvinner mjället? ;)

Du får väl inte klåda av ditt schampo? Det får inte majoriteten av hästarna heller (sedan finns det ju de som är känsliga, med det är ju en del människor också).

Min häst har lite krånglig hud, skorvar en del emellanåt, där är mjällschampot jättebra. Just nu har han inga större problem och då tvättar jag med galopp hästschampo (eller heter det kanske canter :confused:). I år har jag bara tvättat en gång än, eftersom jag inte tränar i ridhus på vintern. När vi är igång och tränar ordentligt, tvättar jag (fast schamponerar nästan aldrig) hela vintern efter träning.

Jag använder barnängens schampo till min häst, det funkar bra :)

Min skimmel har jag varit tvungen att tvätta många gångar genom vintern, dock inte kors och rygg (där har han täcke, så där blir han ju inte smutsig). Använder grönsåpa eller skimmelshampo (Bright White är bäst!) och för fläckborttagning linimentshampo.

Min fux glänser som en kopparmynt, så honom tvättar jag nog inte för det blir varmare. Han är inte överförtjust i att bada heller, han har nog inte gjort det så mkt.

Varmar vatten och tvättar kroppen med, benen spolar jag med kallvatten. Kan också spola magen och halsen med kallvatten, men då är jag jättesnabb med att lägga på filter och täcken efteråt och ger varm kligröt, om det inte är jättevarmt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 800
Senast: Trissa
·
Hästvård Hejsan! Jag behöver lite tips och råd, känner mig så kluven när det gäller det här med täcken och tjocklek. Så här är det, min häst är...
Svar
11
· Visningar
3 249
Senast: Moa93
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 295
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar