Tvätta grimmor?

Tvättmaskinen,
knycklar ihop dom genom att trä alla lösa ändar genom ringarna hit och dit och slutligen knäppa ihop till en boll.
Rullar sen in i något lakan eller dylikt för att skydda maskinen.

Jag gjorde ett försök att tvätta en gång och resultatet blev katastrof, så nej, jag tvättar inte den vanliga grimman. Hästen har den dock enbart på sig till och från hagen samt vid skötsel, så den håller sig hyfsat ren. Lädergrimman smörjer jag inför varje användning, används enbart i transporten.

Brukar baka in grimman i ett täcke och tvättar samtidigt. Köper på princip inte en massa grimmor som bara hänger. Barb har haft sin grimma i typ fyra år.

Högtryck!
Min har vanliga grimmor i "tyg" till hage och ibland i hage. De är inget speciellt fancy. Blir de leriga spolas de av.

Lädergrimmor smörjs. Finare tyggrimmor med tex fårskinn etc tvättas i örngott alt för hand i hink.

Då jag hade nylon grimmor så blev det oftast att man köpte nya hela tiden :angel: men då stora hästen fick skav av dem så bytte jag till läder grimmor, och nu så har jag till och med dem bara till och från hagen, så de blir inte leriga och man slipper putsa dem så ofta :p. Men då jag väl gör det så är det varmt vatten och sadeltvål (skrubbar bort stöv med nagelborste, det är ju ändå bara gamla haggrimmor) sen så har jag på sadel fett för att de ska hålla sig smidiga :).

Tvättmaskinen. Bara slänger in ihop med lite benlindor, schabrak eller något. Kan slänga in fem grimmor på en gång. Det här med att slå sönder tvättmaskinen väntar jag fortfarande på att få se...

Jag tvättar fö de mesta som är möjligt i tvättmaskinen. Benskydd, boots, grimmor, syntet/neoprensadelgjord, borstar i plast (piggborstar, magic brush, flätkam etc) etc. Och så de "vanliga" grejerna (textil) då.

Det mesta tål 60 grader med.

Jag brukar tvätta för hand, blöter ner dem ordentligt, gnuggar bort smuts och vrider ur dem. De brukar bli tillräckligt rena av det tycker jag :) min häst är ganska duktig på att söndra sina grimmor i hagen, men sen jag bytte stall så har han bara grimma till/från hagen och vid skötsel. Han har inga dyra grimmor så jag är inte speciellt rädd om dem.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
720
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: morgaine
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 529
Utrustning Det verkar vara väldigt trendigt att hänga diverse gosedjur och lyckoänglar på hästarnas grimma och träns? Hur bekvämt kan det vara för...
Svar
10
· Visningar
1 259
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30