Tvätta grimma med fårskinn...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ingrid och Lukas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 859
I

Ingrid och Lukas

Hej,

Hur gör ni som har grimmor med äkta fårskinnsludd på? Hur tvättar ni dom och med vad?

Funderar på att köpa fårskinnstvättmedel och tvätta med det men vad tror ni som provat?

~Ingrid

Sv: Tvätta grimma med fårskinn...

jag lägger grimman i tvättmaskine och nara kör med valigt tvätt medel, gör likadant med alla mina fårskinns grejer, dom håller bra.

Men nog kan jag tänka mig att den speciella tvättmedlet är bättre, men än så länge har jag inte märkt någon skillnad på kvaliteen på frskinnet med vanligt tvätt medel.

hurtigmartina skrev:
jag lägger grimman i tvättmaskine och nara kör med valigt tvätt medel, gör likadant med alla mina fårskinns grejer, dom håller bra.

Men nog kan jag tänka mig att den speciella tvättmedlet är bättre, men än så länge har jag inte märkt någon skillnad på kvaliteen på frskinnet med vanligt tvätt medel.
Intressant, krullar det ihop sig mycket? Luggar du upp/borstar upp det sedan eller?

ne inte alls, tvättar dem i 30 grader. blir rena och fina.

jag har i inlägg till skydd, flertal luddar och grimmor med fåskinn och inget har blivit sämre efter tvätt...

jag har inte köpt sånt där som finns på hööks tex men vi har ett tvättmedel hemma som heter Ulltvätt eller liknande, menat för plagg av ull.
det kör jag på, ställer in tvättmaskinen på Ull-program på 30 grader, har det tvättmedlet och de kommer ut fluffiga och rena ur maskinen :).
då har jag nos och nackludd, två fårskinnspadar, eskadronskydd med fårskinnsludd osv och allt blir jättebra.

Tvättar mina eskadrongrimmor som vanligt, dom är jättefina och ser ut som nya när dom torkat.

Nu är grimman tvättad, körde med via tvättmedel och lite sköljmedel ett kortprogram för Ull. Det var en Eskadrongrimma med fårskinnsludd och den blev lika fin som före. Verkar fungera fint!!

~Ingrid

Är det en sånn där grön fårskinnsgrimma från Eskadron, som du har?
Dom är ju kalasfina! :love:
Var köpte du din?

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 190
Senast: sweep
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
126
Senast: Islaend
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka