Tvätta double weaved filt

cowgirl73

Trådstartare
Jag köpte en begagnad tjock yllefilt att ha under sadeln ( tillsammans med yllepad såklart ).
Den var dock väldigt smutsig, vet inte om de inte haft något under den kanske ?

Hur tvättar man en sådan filt ?
Tvättmaskin på ylle/kallt utan tvättmedel ?
Går det bra med grönsåpa ?
Tror inte den blir ren utan något.....

Har hängt ute nu några dagar, i hällregn och sen torkat men blev inte ett dugg renare.....

Sv: Tvätta double weaved filt

Någon måste väl veta eller åtminstonde ha en tanke om hur man vågar tvätta en sådan filt ???

Prova blanda 1 del Grönsåpa och 4 delar vatten i en blomspruta och spreja över padden sedan kan du ju ta vattenslangen eller högtryckstvätten och spola rent den. Så har jag gjort med mina filtar och paddar och det har funkat bra :)..

Kan ju inte bli värre iaf..
Kram Kram

Prova blanda 1 del Grönsåpa och 4 delar vatten i en blomspruta och spreja över padden sedan kan du ju ta vattenslangen eller högtryckstvätten och spola rent den. Så har jag gjort med mina filtar och paddar och det har funkat bra :)..

Kan ju inte bli värre iaf..
Kram Kram

Det kan jag oxå testa kanske......
Vi har dock rätt dåligt tryck i vattnet så det blir nog svårt få ur såpan ordentligt, kanske bättre prova med maskintvätt först så frå jag se om det hjälper !

Tack för svaren :banana:

Tvättade filten idag.
30 grader ylletvätt med lite, typ 20 ml, grönsåpa.

Den blev inte märkbart renare men kanske syns bättre när den torkat.

Iallafall så vet jag ju nu att den är ren, så ren den går att få :)

Liknande trådar

Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka